Jump to content

VHF og klistring av kallesignal på båten

Sjøbliss

Recommended Posts

Nå er jo ikke jeg så bevandret i VHF bruk men det jeg hører på sambandet er jo at de fleste kaller opp hverandre med båtnavn, ikke så ofte kallesignal. Derfor lurer jeg på om det er noe poeng å klistre på kallesignalet på båten på siden? Vi får nå store bokstaver med navnet som vi setter på så det skal være lettere å se navnet enn kallesignalet. 

De som har AIS vil få oss opp med MMSI nummer så det skulle ikke spille noen trille, da gjør de vel direkteoppkall. Er det noe regler eller "norm" på dette? 

Vi har bare securmark registrert båten, ikke NSSR / småbåtregisteret eller noe annet. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Er forresten problemer med DSC (MMSI) nå, har selv problemer, og flere andre har meldt at den er ustabil. Gjelder ihvertfall rundt Oslofjorden.

Kan du gjerne forklare den litt nærmere, hvor? Hvordan? Ev hvilket merke du har på VHF radioen. Vi har ingen indikasjon på at det er noen sånne problem i fjorden.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Vi har bare securmark registrert båten, ikke NSSR / småbåtregisteret eller noe annet.

Fikk du klistremerket fra Maritim Radio?

Jeg har klistremerker på min båt - jeg har antatt at de kom fra skipsregisteret ettersom båten er registrert der, og kallesignalet er registreringsnøkkel.

Styrbord klistremerke gikk av ifbm nedpussing og relakkering av skroget (babord side har jeg ikke fått tatt enda), så jeg må bestille nye klistremerker.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har Simrad RS35 som fast VHF.

Ved oppkall (DSC) fra f.eks Tjøme til meg, høres ikke oppkall hos meg. Når jeg kaller Tjøme, hører de oppkall, men får ikke aknowledge fra min radio. Dette gjelder også på min bærbare Standard Horizon HX851 mot Tjøme.

Tar jeg derimot oppkall på DSC mellom radioene mine fungerer det.

Iflg Pronav, så har de meldt dette inn til Telenor Maritim og Tjøme flere ganger.

Har ikke prøvd oppkall de to siste ukene, så mulig feil, som skal ha vært temporær, er rettet.

Det er ikke noe feil med SWR på min innstallasjon.

For båter registrert I NIS/NOR er det krav til at klistermerke med kallesignal monteres

Utover dette er det stor forskjell på båtnavn og kallesignal. Mange båter har samme navn, ingen samme kallesignal. Under en redningsaksjon tar det et øyeblikk å identifisere et kallesignal, og det kan ta lang tid med bare et båtnavn.. Ta et scenario som at du ligger grunnstøtt på et skjær uten strøm til VHF. For forbipasserende, redningskjøyte eller helicopter blir identifiseringen mye enklere.

Har Simrad RS35 som fast VHF.

Ved oppkall (DSC) fra f.eks Tjøme til meg, høres ikke oppkall hos meg. Når jeg kaller Tjøme, hører de oppkall, men får ikke aknowledge fra min radio. Dette gjelder også på min bærbare Standard Horizon HX851 mot Tjøme.

Tar jeg derimot oppkall på DSC mellom radioene mine fungerer det.

Iflg Pronav, så har de meldt dette inn til Telenor Maritim og Tjøme flere ganger.

Har ikke prøvd oppkall de to siste ukene, så mulig feil, som skal ha vært temporær, er rettet.

Det er ikke noe feil med SWR på min innstallasjon.

Pronav har ikke meldt det inn til Tjøme, den er jeg sikker på, det er helt ukjent for oss, mulig de hr gjort det til Maritim radio, men da burde vi ha fått rede på det.

Det har vært ett problem med enkelte Standard Horizon radioer, kom noen modeller en serie som manglet en "firmwear" er rettet, eller under retting, det ga signalet "no channel" i displayet. - men tror ikke det gjelder på 851, som er en model som har vært på markedet ett par år.

Håper du har tid til å teste dette igjen, ta gjerne en tlf til Tjøme før du prøver, da er vi OBS på den og kan holde ett godt "øre" på den.

Vi tester alle våre DSC kanaler vær eneste dag og ev feil blir registrert og sjekket opp med en gang.

Håper du kan prøve igjen,

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Låner denne tråden litt siden det er i samme gata. Meiner at alle burde merka båten sin med namn og telefonnr til eiger slik at det er lett å kontakte eiger viss det skulle oppstå et behov. Å merke båten med kallesignal fortel vel at du har VHF og at den truleg er registrert.

For båter registrert i NIS/NOR er det krav at klistermerke med registreringsnr monteres. NIS/Nor har et samarbeid med maritim radio slik at kallesignal og registreringsnr vert likt.

Meiner at alle burde merka båten sin med namn og telefonnr til eiger slik at det er lett å kontakte eiger viss det skulle oppstå et behov.

Enig i at alle burde hatt navn og telefonnummer synlig på båten - men hvordan fikser man det i praksis på en slik måte at det både ser pent ut og holder i mer enn en måned?

Jeg har brukt klistermerkene jeg fikk sammen med  :flag_bp: 

Synes det er en grei løsning. Der står det kun tlf.nummer, ikke navn, men det får du når du ringer :)

De er ganske diskret (på godt og ondt) i hjørnet på et vindu på hver side av båten.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Jeg har klistermerke med medlemsnummer i båthavna og mobilnumme i vinduet på båten. Det synes jeg er greit :) Ellers er jo securemark IDen smeltet inn i skroget så der får de også tak i meg. Gjorde bare en tabbe når jeg bestilte dekaler til navnet på båten og har egentlig ikke lyst å bestille ny.... :(

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Jeg er vanskelig å finne gjennom gule sider. Det ble veldig klart da båten min "driftet inn Slependrenna" tidligere i vår - ref http://www.budstikka.no/nyheter/bateier-sier-at-politiet-tar-feil/s/5-55-45869- legg merke til "Budstikka har forsøkt å komme i kontakt med Brox på telefon, men uten å lykkes". Politiet ringte til fruen, og jeg fikk en mengde SMS'er til et SIM-kort jeg bare bruker til datatrafikk. Hmja :-) Reverse lookup er ikke stort bedre, da finner man arbeidsgivers navn og kontoradressen til min arbeidsgiver - til tross for at det er mitt private telefonnummer som jeg har hatt mye lengre enn ansettelsesforholdet. Men det er en avsporing :-)

Jeg fikk svar fra skipsregisteret angående klistremerker - de ber meg sende bestilling til en kommersiell leverandør. Da undres jeg over om jeg kan bestille hvilke som helst klistremerker fra en hvilken som helst leverandør - det hadde jo vært kjekt med klistremerker med både telefonnummer og kjennemerke :-)

Skipsregistet mener at jeg ikke har valgmuligheter:

Er det noe krav til hvordan disse klistremerkene skal se ut, eller kan jeg bestille klistremerker fra en hvilken som helst leverandør?

Nei, de skal for så vidt se ut slik de som produseres for oss hos Tonjer Media, og bestilles der.

Så vidt jeg husker er klistremerkene forseggjort med skipsregisterets logo, de gir inntrykk av at det ikke skal være lett å forfalske de - men det er jo ikke mye vits dersom hvem som helst kan bestille hvilke som helst kjennemerker rett fra leverandøren. Jeg har sjekket forskriften, den ser slik ut:

For fartøy under 15 meter skal kjenningsbokstavene i tillegg merkes utvendig på skroget, slik Sjøfartsdirektoratet spesifiserer ved tildeling.

Så det er vel fasiten - sjøfartsdirektoratet bestemmer hvordan kjenningsbokstavene skal merkes.

Og ja - det er skipsregisterets kjenningsbokstaver, de har altså i utgangspunktet ikke noe med VHF'en å gjøre. Jeg regner med at man fint kan være registrert i NOR uten å ha VHF ombord. Det er vel bare et fornuftig og fungerende samarbeid som sørger for at skipsregisterets kjenningsbokstaver er identiske med kystradioens kallesignaler.

Redigert av tobixen (see edit history)

Og ført på telefonnummer med penn? Det gjorde jeg. Husker ikke hvor mange uker det varte før telefonnummeret var helt visket bort. Ja, så har vi byttet båt siden også.

Jeg er ganske sikker på jeg brukte Penol 777. Skrev på i fjor sommer, ser det bør friskes opp nå

Ser nå at mange her ikke vil ha navn, bare tlf. nummer. Hva er grunnen til det?

Hvis det er denne setningen du tenker på,

Synes det er en grei løsning. Der står det kun tlf.nummer, ikke navn, men det får du når du ringer :)

så er det kun pga størrelsen det ikke står navn. Hadde tenkt å lage lapper med navn og nummer til og sette i vinduene, men så fikk jeg BP-merkene.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

For båter registrert I NIS/NOR er det krav til at klistermerke med kallesignal monteres

Utover dette er det stor forskjell på båtnavn og kallesignal. Mange båter har samme navn, ingen samme kallesignal. Under en redningsaksjon tar det et øyeblikk å identifisere et kallesignal, og det kan ta lang tid med bare et båtnavn.. Ta et scenario som at du ligger grunnstøtt på et skjær uten strøm til VHF. For forbipasserende, redningskjøyte eller helicopter blir identifiseringen mye enklere.

Opps... vi har ingen klistremerker med nr fra skipsregisteret. Har ikkje fått med meg at det er merkeplikt.

Ang kallenavn og båtnavn, synest eg husker eg fikk registrert båtens navn også som kallenavn. De ytterst få gangene eg har rørt vhf så har eg iallefall brukt det. Finnes det noe register eller må eg endevende gamle papirer ombord ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...