Jump to content

Lekker inn vann i motorrommet Bayliner 245


BMW X1

Recommended Posts

Et skudd fra hofta på denne men,... drypper det fra innsiden av gjennomføringen ved ledningeen - eller mellom gjennomføringen og skroget?

 

Hvis du kommer til denne gjennomføringen fra utsiden - som helt sikkert er under vannlinja kan jeg anbefale å prøve Casco sin Marine og Teknik tetningsmasse/lim  - normalt tilgjengelig på Jernia og Maxbo.

 

Den kleber utmerket under/i vann ( i hvertfall gjorde den det sist jeg brukte den) så hvis du kjøper en patron til en limpistol, og pumper ut en bra ladning som du legger i hånden i en gummihanske skal du kunne smøre den rundt det aktuelle stedet og få tettet lekkasjen. Mulig at du bare trenger å bruke limpistolen med litt grov åpning

 

Dykkermaske mv er påkrevet :)

 

Hvis lekkasjen er inne i gjennomføringen kan du kanskje tre på en slange ell som passer utenpå gjennomføringen og montere den med en slangeklemme/tetningsmasse slik at enden på denne kommer over vannstanden utenfor skroget.

 

Med forbehold om at jeg har tolket bildet og beskrivelsen riktig.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er ikke mye plass i motorrommet så er ikke lett å se hvor det leker inn vann, hadde glemt å ta med meg inspeksjonspeilet mitt. Slik det så ut for meg så drypte det dråper med vann ved gjennomføringen ved ledningen. 

 

Tømte nok ut en 20-30 liter med vann fra bunnen og tok meg en kjøretur for å se om det kom inn noe vann, som du ser på bildet så kommer det også noe olje fra styrbord side på motoren. Fikk ikke sett på hvor det kommer fra. Har brukt båten ca 60-70 timer i år uten å fylle på noe olje så kan ikke være store olje lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Vedr oljelekkasje kan dette komme fra servostyringen hvis motoren har det.

Sjekk oljemengden på reservoaret for denne. Fargen tyder på motorolje.

Har du sjekket et det ikke er noen lekkasje ved/i oljefilter alt oljekjøler?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

får sjekke servostyringen, olje lekkasjen er på motsatt side av oljefilter og oljekjøler. hadde en liten oljelekkasje ved en stor mutter like ved oljefilter i fjor høst som jeg fikk skrudd til og lekkasjen ble borte her. Trodde først det var oljekjøler som lekte olje, så byttet pakninger på denne da. Men det rant i fra mutter og ned på baksiden av oljekjøler.

Link to post
Share on other sites

Det kan være lekkasje fra oljefilteret (det sitter rett over vannintrengningen din dersom du har samme motor som meg). Det er neppe servo olje - den har vel en annen farge. Dette ser for meg ut som godt brukt motorolje. Er filteret for hardt skrudd på, kan du vrenge tetningsringen. Når det gjelder vannlekkasjen, kan det kanskje være greiest å få båten på land for å reparere denne. Tetningsmassen som Bay_liner anbefaler er genial, men området som denne skal benyttes på bør være godt rengjort. At motorrommet er pinefullt trangt kan jeg skrive under på - det er sikkert ikke ulikt det som jeg har på min 275. Hva er forresten den gule/grønne ledningen til (bare nysgjerrig)?

Redigert av skyhawk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vel vært nevnt tidligere at det kan være lekkasje i "styrepinnene/boltene" for drevet og det ser litt slik ut på bildet synes jeg.

Det var noe slikt på det originale Alpha drevet som båten min kom med. Da var det ca 12 år gammelt. Skiftet raskt til Bravo II så det ble ikke noe mer tema.

 

En annen ting du kan sjekke er slangeklemmen på slangen for kjølevannsinntaket på transomen. Hvis den er litt løs kan det hende at det pipler inn litt vann der når båten ligger stille.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båter en ikke kjøpt på Møre, kjøpte den i Tønsberg og fikk den fraktet opp til Ålesund.

 

Båt og drev er 2006 mod, så om det er lekkasje i styrepinner/bolter så må motor ut? Hva vil noe slikt koste å få reparert noe slikt hos et verksted?

 

Pipler inn litt vann når den ligger stille, får ikke sjekket om det pipler inn vann når motor går, er ikke så artig å ligge oppe på motor og se ned dit det pipler mens den er i gang.

 

Så du mener at hvis jeg bytter over til Bravo II drev så slipper man problem med styrepinnene/boltene?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...