Jump to content

Hvor, - helgen 20-22 mai?


Lars H.

Recommended Posts

Og så var det helg igjen, - snart!

 

Med dårlig vær meldt imorgen, tror jeg jeg finner frem litt biff og rødvin og slenger meg i bilen allerede om et par timer for helgetur med båten. Fruen er hjemme i Krisiansund og besøker sin gamle mor, så det blir guttetur, - skipshunden Japp og kapteinen.

 

Hadde ikke planlagt dette, så jeg tok en øl til middagen (pølser og stappe) for noen timer siden. Dermed må jeg får nok vente ennå noen timer med bilkjøringen. Tillater meg hverken bil eller båt-promilleturer. Dog, - en pils på to timer båttur er greit nok synes jeg der jeg går i 7 knop.

 

Det blir nok nattseilas med GPS, autopilot, kartplotter, papirkart og god utkikk. Håper ikke det blir for grov sjø over/oppopver (Kommers eller Sandspollen, ikke bestemt meg ennå). På nattestid med flatt vann er det ikke noe bedre for sjelen enn en tur utpå! Da føler jeg meg som "sjefen!"

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja vi gleder oss hele vinteren på at mars/april/mai skal komme slik at vi får sjøsatt båten og med mange fine helgeturer. Nå skal ikke jeg være negativ, men mai'en er snart gått - hmmmm.....

 

Tiden går for fort.

 

Det jeg prøver på igjen i helgen er å få dronningen på sjøen, håper at snøbygene gir seg og vintervantene kan taes av.

 

Plan for helgen er å få sjøsatt båten. :yesnod:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Været til helgen er ikke av det beste i flg. meterologen. Derfor blir det kun dagsturer hvis finværet viser seg. Mye å gjøre rundt veggene hjemme tilsier at noen må ta i et tak. Hvem? Skipper Astor.

 

Satser på å rekke både hjem og båt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det blir nok ingen helgetur denne helga heller :confused:

 

Pentryet må skrues sammen før rederen aksepterer å overta båten. Det klages også over at køya ikke har samme standard som hjemme...

 

Her i noen tips ærede båtkolleger?

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Pentryet må skrues sammen før rederen aksepterer å overta båten. Det klages også over at køya ikke har samme standard som hjemme...

 

Her i noen tips ærede båtkolleger?

Hvis det er liggekomforten som er problemet, kan du jo investere i nye madrasser .. gjorde dette for Chrapylenes køieri Hangarskibet nylig, stor suksess -- mye bedrekomfort enn de gamle utbrukte madrassene.

 

Hvis deet er størrelsen hun er misfornøiet med, får du gjøre som meg og Batdilla ... gå amok og kjøp større båt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og så var det helg igjen, - snart!

 

Med dårlig vær meldt imorgen, tror jeg jeg finner frem litt biff og rødvin og slenger meg i bilen allerede om et par timer for helgetur med båten. Fruen er hjemme i Krisiansund og besøker sin gamle mor, så det blir guttetur, - skipshunden Japp og kapteinen.

 

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Drikker bikkja rødvin også, Lars H.?? :lol::lol::lol::drink:

 

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Rene syndefloden :diving: her på sørlandet, og bedre skal det ikke bli i morgen heller :nonod: Er ikke av de som ser sjarmen i regntromming på kalesje og får sette lit til at det kan bli båtvær på søndag.

 

Kikket i loggen for i fjor og da hadde vi jammen hatt en 7-8 dager over 17-18 grader. I år har vi knapt hatt en eneste!!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stålmarken ligger i hagen, hoppkjærringa er på firma tur, jeg tar innspurten på det som må gjøres ,å er egentlig glad jeg ikke går glipp av noe denne helgen. Kiipt vær for dere som er utpå, men håper min Kamikaze sjåfør får fraktet den til sjøen til helgen( uten for store bøter)

Link to post
Share on other sites

Rene syndefloden  :diving: her på sørlandet, og bedre skal det ikke bli i morgen heller :nonod: Er ikke av de som ser sjamren i regntromming på kalesje og får sette lit til at det kan bli båtvær på søndag.

 

Kikket i loggen for i fjor og da hadde vi jammen hatt en 7-8 dager over 17-18 grader. I år har vi knapt hatt en eneste!!

<{POST_SNAPBACK}>

Her i Langesund også, formelig bøtter ned :headbang: , men forresten det må være noe feil, jeg skal jobbe i helga og det pleier og bety strålende vær hmm.... :confused:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Driver fremdeles med motorbytte til GM 6,5 liter dieselmotor. Det ble mye mer arbeid enn ventet. Mye som skulle tilpasses og trangt som f...... Hadde planlagt utsetting i morgen, men har utsatt det til neste helg :cryin::cryin: Tjuvkoblet starteren for å se hvilken vei motoren gikk (for å finne inn/ut på sjøvannspumpen). Deilig å høre at det var lyd i "dyret" :cheers::cheers: GOD HELG

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Worse skal på seriøs båttur i morgen -- 16:00-24:00 om bord på eks-redningsskøyta "Aril". Det er "nattseilas" med fritidsbåtskipperkurset, øvelse i bruk av radar etc. Men ingen ankerdram .. :nono:

 

Resten av helgen går vel med til tungt kroppsarbeid (les: Straffarbeid) i Quindebestets diverse vidløftige hageprosjekter. :sad::sad::sad:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Resten av helgen går vel med til tungt kroppsarbeid (les: Straffarbeid) i Quindebestets diverse vidløftige hageprosjekter. :sad:  :sad:  :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan da ikke mene at hagearbeider er straffarbeid :lol:

 

Jeg har akkurat fått tatt et skikkelig skippertak i hagen, slik at nå er det bare enkelt vedlikehold fremover. Stort sett er det den ene guttungen som klipper for å få råd til sine mobilregninger (antar han er glad for at vi har hage på ca 3.5 mål :lol: ). Det eneste som gjenstår for meg er frisering av ca 90 meter hekk, ulempen er at den er ca 210 cm høy slik at man blir noget sigen i armene ........

 

Jeg synes for min del at hagearbeid, båtpuss og den slags er som balsam for sjela :smiley:

 

Verre er det med all malinga som også skal utføres, DET hater jeg :headbang:

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei båtfolk!

Kom hjem fra Bergen halv ett i natt - etter en fin ferie og fin tur der vi startet hjemover kl.11.00 på lørdags formiddagen fra Nesttun.

 

Nå er abstinensene etter å kjenne vann under egen båtkjøl så kraftige at madammen og jeg drar rett ut til båten for å nyte resten av denne dagen! :seeya:

 

Ship'O'Hoi!

 

NB!

Lette etter baatplassen-vimpler, det ble mest i sentrum Bryggen( Zakkariasbryggen) i pinsen/17.mai - og det var jo et "yrende" flott båtliv - med masse hyggelige båtmennesker - men bare 1 (en stk.) vimpet å se.

 

Men beklageligvis ikke folk å treffe om bord denne gangen........., men som sagt det var mange båter og et flott miljø og i tillegg ganske kjekt bare å gå og glede seg med en softis eller to langs kaiene.... :wink::seeya:

 

Frokosten er under kontroll, nyhetene på baatplassen er sjekket og en liten rapport fra meg er klapret ned, så nå er det bare å håpe på at "den grønne" starter like villig som alltid....., ha en fin tur på sjøen alle sammen.

 

:sailing::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Drikker bikkja rødvin også, Lars H.?? :lol:  :lol:  :lol:  :drink:

Faxen

Hei!

 

Neida, det var det den forrige skipshunden som gjorde. Denne er fullstendig avholds. Men Brutus tok seg gjerne noen slurker øl, men det beste var søt Martini. Et par slikk oppi pappas Cognac tillot rakkeren seg også!

 

Siden jeg startet tråden, får jeg vel komme med en rapport om hvordan vi hadde det på helgens båttur, - kapteinen og skipshunden. Som jeg antydet, ble det nattseilas over fjorden fra Son til Kommersøy. Klart og fint vær, men litt ekkel sjø på tvers. Men ikke noe særlig over meteren. Litt mørkt var det å fortøye inn mot flytebryggen med akterfortøyning i pæler, men i Grisebukten var det dønn stille, så det kikk greit.

 

Fredagen var våt, grå, våt, grå . . . . Og vi var alene på hele øya så vidt jeg vet.

 

Lørdag våknet vi til samme været, vått, grått, vått, grått . . . men da var vi ikke helt alene, Rosa hadde lagt seg på den andre bryggen. Men de gikk før vi fikk tatt en prat.

 

Så ut på dagen ble vi enige, skipshunden og jeg, om at vi ville flytte på oss. Så kursen ble satt mot Horten. Litt hoppete tur, men greit nok. Tok en tur innom indre havn for å se hvor treffet i juni skal være, men fant ikke bryggen. Er det noen som kan legge ut et bilde tatt fra sjøsiden så en stakkar kan finne frem? Etter hvert med mange båter med vimpler blir det nok enkelt, men hva med førsteman som ankommer?

 

Dermed ble det å gå til gjestehavnen i Horten. Har aldri vært der før, men havnen overasket i positifv mening. Lunt og godt, godt med bøyer for akterfortøyning (vi lå kailangs, nesten ingen andre båter) og ellers alt OK. Første gang jeg betaler havneavgift med kort på Europark automat! I det kjølige gåværet, +10 grader, var det greit med 1400W tilgjengelig strøm for vifteovnen.

 

Søndag morgen var dyret pissatrengt allerede kl. 0800 om morgenen, hadde nok skulket kveldsturen lørdag kveld. Men han måtte vente til etter en god frokost med egg og bacon og værmelding på Tjøme radio 0833.

 

Men etter et par timer i gråværet, kastet vil loss og tøffet over fjorden i nærmest vindstille mot Moss. Og tro det eller ei, samtidig med mosselukten kom solen!

 

Nå var det lite diesel igjen på tankene, så det store spørsmålet kom: kjøre ennå tommere for å rengjøre tankene, eller fylle opp. Det ble tur innom Kambo for tanking, 275liter til kr.7,30 pr. liter! De vet å ta seg betalt der. Men sigaretter var billig der, Prince var å få kjøpt til halv pris av normalt, overliggende pakninger fra i fjor!

 

Så var det bare en liten sak til å få gjort. Autopiloten (fluxgatekompasset) trengte justering etter rep. Så dermed ble det å kjøre langsomt i sirkel inne på Sonsbukten for automatisk deviasjon og kurssetting. Endte opp med en maksimal deviasjon på 4 grader, ikke dårlig. Så et par seilere ut fra Son som glodde fælt på Saga'n som gikk rundt i sirkel!

 

Nå er Trudelutt vel fortøyd i Son, og skipper og mannskap vel hjemme. Skipshunden er sur på meg siden jeg ikke hadde husket å kjøpe hundemat på boks. Kun tørrfor var visst ikke bra nok. Og jeg er sur fordi jeg ikke fant noe godt i frysen. Eldorado fiskebollene i skapet var heller semre!

 

Så nå er det bare å vente på neste helg. Fruen kommer hjem fra Krisiansund torsdag kveld, så da har jeg planlagt å hente henne på flyplassen om kvelden for så å kjøre direkte til havnen med derpå følgende nattseilas!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dårlig vær med kulde og regn er jo ikke uvanlig for en norsk sommer. Derfor har jeg satset på båt med lukket kahytt, isolasjon og varme + stort selvlensende akterdekk for de fine dagene (og for fiske, selvfølgelig). Regn under kalesje frister ikke meg.

 

Båtprosjektet går fremover, men det blir ikke noen båtsesong på meg før 2006. Men da skal jeg være på sjøen i påsken!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...