Captain_Memphis Startet 27.August.2015 Del på Facebook Startet 27.August.2015 Dette innlegget skulle egentlig hete "nydelig dagstur" men som tittelen tilsier så gikk det ikke som planlagt. Jeg og en kompis la ut på en tur på omlag 22nm fra Espevik til Haugesund (Rogaland) været var preget av noe regn og litt vind men turen var for det meste inni fjorder med et lite unntak der vi måtte ut av Hervikfjorden Og ut i åpen farvann i en kort periode. Alt gikk flott fra start helt til vi nesten ankom Haugsneset og havet åpnet seg, noe høy sjø men ikke noe vi ikke hadde vært i før, sakket farten til ca 4nm og bare re sjøen inn mot lunere farvann, var planen.... Plutselig 200m fra land stopper motoren uten forvarsel og lukten av bensin sprer seg fort i kabinen. Uten mulighet til å finne feilen er vi snar med å ringe Rogaland Radio for å fortelle hva som hadde skjedd og en omtrent posisjon. Vi satt ut dreg og fikk beskjed om at redningselskapets "Bergen Krets" var på vei, 40-50min unna. Men så skjer det som ikke skal skje, havet blåser opp til 3m+ bølger med pålandsvind og dregen begynner å slippe, vi er nå i full fart mot et berg. Vi kaller MAYDAY og får beskjed om at redningen er 20min unna, vi sitter å bare ser berget kommer nærmere og vi gjør oss klar til å hoppe i sjøen. Plutselig!!!!! Der ser vi et hvitt styrhus i horisonten med sjøspruten rundt seg som en superhelts kappe. 1m fra å bli knust i mot berget får vi tau i bauen og redningen er et faktum!!! Nedtur gikk over i opptur og det var vanskelig å holde smilet tilbake! Enden på visa er: IKKE VENT MED Å RINGE ETTER HJELP SAMMA HVOR KONTROLL DU TROR DU HAR! Hadde vi ventet 2min til ved å ringe hadde jeg i værste tilfelle ikke vært her nå. Evig takk til redningselskapets fantastiske hverdagshelter! https://www.facebook.com/Redningsselskapet/posts/10153303736033138:0 Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Neste gang har dere med et drivanker ! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Bra det gikk bra! Og gratulerer med ny båt .. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Fyrlykten Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Godt å høre at det gikk bra med dere da Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 I det området og bortover mot Stong kan der være en fryktelig rotete sjø fra alle kanter, har hatt noen tøffe timer der opp gjennom tidene men har heldigvis hatt framdrift. Godt det gikk fint med dere. Slike episoder vil en jo absolutt ikke oppleve men når en først har opplevd det og det gikk bra så er det knallgod ballast å ha med seg videre. Gratulerer med ny båt og lykke til videre Herfra kan det jo (nesten ) bare gå oppover Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Kallethekid Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Flott at det endte bra. Hva var det for feil på båten? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Og ett godt anker med mye kjetting/tau skal ikke undervurderes. Bra det gikk bra. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Bra det gikk bra ☺ har skjedd med meg og , jeg rak inn i en brupilar og i forfjamselsen la jeg den ene åra til gummibåten på pilaren.. så rak jeg videre ? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Plutselig 200m fra land stopper motoren uten forvarsel og lukten av bensin sprer seg fort i kabinen. Trist at første turen ender slik, men godt at det gikk så bra som det gikk. Men du, er det bensinmotor du har, eller diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Wibbo Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Er det dere? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Uff, hørtes dramatisk ut. Men apropos drivanker; Vi har selv et drivanker lett tilgjengelig ombord i tilfelle vi måtte legge det ut i nettopp et slikt tilfelle trådstarter nevner. Men hvor mange vet, og har drillet øvelse med drivanker. Tenker da på å ha langt nok tau liggende, samt vite omtrent vilken lengde som skal brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Har drivanker, men har aldri testet det. Og hvor var det nå jeg la det med tauet? Var det i fremre stuerom, eller hvor? Det skal jeg sannelig sjekke, har ikke sett det på 20 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Captain_Memphis Svart 27.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2015 Her er synderen, det er inn på vannavskiller fra tank. Den var jaggu ikke lett å se i litt stressa tilstand. Motoren en en MB10A 10hk bensin. Og ja det er vi som er omtalt i Redningselskapets Facebook side, og H-Avis.no :-) Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 ang drivanker så har jeg litt blandet erfaring. jeg kjøpte meg et med tanke på mindre drifting under fiske. det er mye strøm og vind på vestsiden av Karmøy på urter og Utsira områdene. båten dreiv selfølgelig noe mindre,men uansett hvor og hvordan jeg fester det så blir snekka mi liggende med bølgene inn fra siden. da ruller den ubehagelig mye. jeg har et drivanker som kan brukes av båter opptil 30`sto det på embalasjen. snekka mi er bare 22`. nå ligger bare drivankeret under benken .dere hadde frisk vind, 3m bølger og mot land så vil ofte sjøen begynne å bryte så tror jeg ikke det hadde vært problemfritt med drivanker hvis deres snekke oppfører seg likt som min ved bruk av drivankeret. da jeg kjøpte mitt var det fordi jeg fikk tips om det fra en kjenning. når jeg senere spurte han om hvordan han rigget sitt opp for at baugen skulle ligge mot bølger og sjø,så ble han litt nølende. det kom da frem at han alldig hadde prøvd det. hvis noen her har tips om hvordan dere får båten til å ligge fint mot sjøen med drivanker så tar jeg gjærne i mot tips . Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 http://www.seatronic.no/pdf/seabrake/SeabrakeInstructionCard.pdf Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 har prøvd/lest dette tidlegere.... men min båt vil på tvers ... etterlyser tips fra virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 (redigert) Flott det gikk bra, og også ett godt eksempel på at Redningsselskapet er godt å ha. (...jeg fikk ett Totalmedlemskap i bursdagsgave i juni, "the best gift ever!!" DRIVANKER: Jeg har en gammel 26 fots, langkjøla treseiler med 10 meter mast. For 4 år siden krysset jeg Vänern (Sveriges innlandshav) og kom ut i ett helsikes skittvær, regn, kuling og Vänerns kvapsebølger: Med ny/fremmed båt fant jeg ut at det beste ville være å bare legge seg bi med drivanker. Gjorde dette klart, alt av seil ned, men båten fortsatte bare fremover etter at drivanker var låra, den seila på naken rigg, - helt umulig å få til å bare ligge med baug mot vind. Tok ikke sjansen på å ligge med hekk mot sjøene, jeg har lavt fribord. Ett helsikes styr når drivanker og tau kom under båten, litt dramatikk når det også hang seg opp i roret.... Jeg fant drivankeret helt nytteløst, og gav det sernere bort til en svensk familie med en cabincruiser. De kan sikkert få mer nytte av det Har i stedet lært meg teknikken med "heaving" http://cruising.coastalboating.net/Seamanship/Anchoring/Heaving-to/index.html Nå har jeg påhengsmotor hengende på brakett for bruk når vinden er borte, eller inn ut av havner, - hadde jeg hatt ei snekke og oppholdt meg mye i ruskete farvann, ville jeg hatt det som ekstra sikkerhet også der. Redigert 28.August.2015 av SIR DAY (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
tobixen Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 hvis noen her har tips om hvordan dere får båten til å ligge fint mot sjøen med drivanker så tar jeg gjærne i mot tips . Dersom du har mye vindfang i forskipet, så vil ikke engang fast anker hjelpe for å holde baugen mot vinden. Det eneste som duger er et mesanseil, slik man ofte finner på fiskesjarker. http://www.baatwiki.no/wiki/Drivanker Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
vestsiå Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 har en "vanlig" gammaldags snekke med kalesje bak. tror vel ikke at forskipet har mer vindfang en akterskipet. 70cm dypde bak som har naturlig spring opptil baugen. det rare er at jeg har festet drivankeret bak også,men okkesom så vrir båten seg med bredsiden mot bølgene. fast dregg har jeg brukt på grunna ved bunnfiske,da ligger båten fint mot været. er litt lat av meg så dreggen blir nesten alldrig brukt ved fiske. mesan er kanskje medisin i lag med drivanker? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Har hatt den tvilsomme fornøyelsen av å ligge og drive med maskinhavari litt for mange ganger (og blitt slept av RS, inkludert ved Stong..). Jeg har endt opp med å slippe anker selv om det er temmelig dypt, og festet drivankeret i ankerlina. Det blir temmelig mye drag i ankerlina, og da henger ankeret klart dersom jeg skulle drive mot land. I disse tilfellene har jeg fått baugen opp mot været. Båttype Nord Star 31. Drivanker sånn rød 'vindpølse'. Husker ikke anbefalt båtstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Et riktig dimensjonert mesanseil er nok det beste, men ikke så praktisk på alle båter. Har bare gode erfaringer med drivanker hittil, etter noen forsøk blir det ofte kastet ut på fisketurer for å unngå den evinnelige siderullinga i havdønninger. Setter det med en ferdig hanefot i pullertene i baugen, og har brukt ca. 20meter 10mm skjøteline på det. Handlet først anbefalt størrelse hos Watski for vår båt <4000kg/35fot, men etter ett forsøk ble dette funnet for lite til dette formålet. Fikk byttet til den største varianten (<45fot/8tonn?) og da funkerer det etter hensikten i flau bris og meters dønninger. Det er ikke for stort, og lett håndterlig. Var ingen manual, og bruker ikke kjetting eller ballast på drivankeret som nevnt i manualen linket til over, det setter seg fint i halvsvevende posisjon 5-6 meter under vann etter 2-3 minutter ved normale forhold. Ligger alltid klart i baugluka, og sammen med hekkanker synes jeg det gir en liten ekstra trygghet om noe skulle skje med framdrifta. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Det med "anbefalt" båtstørrelse på drivanker er i mine øyne bare tull. Kjøp det største du kan få tak i. På min 17-foter med pølsebu-hus har jeg et som er "anbefalt" for båter opp til 45 fot og i ca 15 m/sek bremset det driften til 1,6 knop da jeg testet det i vinter. Jeg husker ikke dimmensjonene men det er omtrent like dypt som jeg er lang (1,85 cm) og vidt som bare det. Før det hadde jeg et som var "anbefalt" til min båtstørrelse, men det var bare en vits og ligger nå i kanoen. 1,6 knop er uansett fort når fjellet nærmer seg. Ellers helt enig i at det er lite som slår reservemotor når uhellet er ute. Bare pass på at den monteres slik at man kan få den helt ut av vannet til hverdags, og langt ned i vannet i kjipe situasjoner. Det er nesten utrolig hvor høyt både baug og akter kan komme i skikkelig sjø, og det er fort gjort at motoren går like mye i luft som i vann. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
-Luna- Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Har også erfart at drivankeret ikke klarer å rette bauen opp mot vinden. Kan ligså godt bare feste det i side pullerten. Det bremser nok avdriften ganske bra og muligens også litt av rullingen hvis det festes i siden?? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
index Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Et drivanker hadde neppe gjort stor nytte for seg så nært land som vi snakker om her. Nyttig for å holde baugen opp mot vinden på åpent hav, men med mindre enn 200 meter til lands ville det knapt ha rukket å bremse farten engang. Lengre tau på dreggen hadde vært et bedre tiltak etter mitt syn! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Om du ligger for anker 200 m fra land og ankeret slipper litt etter litt, , så ser jeg ikke helt hvordan et drivanker skulle hjelpe. For at drivankeret skal åpne seg må jo båten drive. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.