tobixen Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Ellers helt enig i at det er lite som slår reservemotor når uhellet er ute. Seil? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Motorbåter har ikke seil, seil som hjelpemotor på en Princes? Ha ha! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 (redigert) Jeg vet av noen tilfeller hvor motorbåter har greid å rigge opp nødseil. Men man kommer seg ikke mot vinden med et improvisert seil på en båt som ikke er beregnet for seilføring, nei ... :-) Men ellers slår jeg et slag for seilbåten; der har man som hovedregel redundans på fremdriften :-) Redigert 28.August.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bay_liner Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 (redigert) Paraglderskjerm..?...;) Redigert 28.August.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Captain_Memphis Svart 28.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Ser det er kommet inn en feil i innslaget fra lokalavisen, det står det var for dypt for å få feste med dreg. Problemet var slett ikke dybde, feste i bunn fikk vi. Problemet var at det var "berg" eller rent fjell rett ned, dregen tok i men når bølgene sto som værst så kunne vi kjenne at dregen bare ble slept på bunnen. Drivanker vil være en løsning i mangen tilfeller men om jeg tror det som berget oss her var de 15-20 min vi fikk med skikkelig hold på ankeret før den begynte å slippe. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 (redigert) Jeg er tilbøyelig til å tror at et anker som slepes langs steingrunnen gir bedre hold enn et underdimensjonert drivanker. Drivanker er best når det er for dypt for anker. Tror jeg. Hva slags anker var det? Når du sier "dregg", mener du da "dregg" som f.eks. i paraplydregg, eller mener du "anker"? :-) Redigert 28.August.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Paraglderskjerm..?...;) Hm, interessant tanke - en "power kite" kan kanskje fungere på motorbåt, og kan kanskje i beste fall trekke vinkelrett på vindretningen - men neppe mer enn dét. Får man dragkraft vinkelrett fra vindretningen, så har man straks litt muligheter - men i mange situasjoner vil det ikke være tilstrekkelig, f.eks. blåser det rett mot land så sliter man. Ja, så krever det sikkert litt kompetanse å benytte denne løsningen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Team Colibri Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Seil? Touche. Det er kanskje ikke tilfeldig at de fleste seilbåter også har motor, så det ser ut til at dette virker begge veier? Ikke vet jeg, jeg har aldri eid seilbåt og kan ikke helt se at jeg kommer til å gjøre det heller. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
tobixen Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Det er kanskje ikke tilfeldig at de fleste seilbåter også har motor, så det ser ut til at dette virker begge veier? Ikke vet jeg, jeg har aldri eid seilbåt og kan ikke helt se at jeg kommer til å gjøre det heller. Jeg har seilt rundt i en båt uten fungerende motor i nesten to år, det gikk "fint" - for visse definisjoner av fint. Jeg fant ut to ganger at det ikke er kompatibelt med å prøve å rekke en flyavgang ;-) Ja, også er det veldig vanskelig å navigere inn i marinaer og havnebasseng. Skal man legge seg til brygge er det omtrent bare longside som fungerer, og da bør man ikke ha for mye vind (vel, jeg har sett regattabåter uten motor komme elegant, slå ned seilet like før brygga, og legge seg med baugen inn mot brygga mellom andre båter f.eks. i Marstrand). Jeg fant ut at generelt er risikoen for å gå på grunn svært liten dersom det ikke er vind og båten bare følger strømmen. Strømmen vil normalt ikke gå rett på land. Jeg opplevde unntaket én gang - jeg var ute med en portugisisk venn, jeg hadde lagt meg for å sove mens han tok roret. Tidlig på morgenen neste dag hadde han gått litt på baksiden av ei øy, og begynt å fiske. Mellom øya og land var det grunt og mange skjær. Da jeg stod opp hadde han greid å sette seg fast med kroken - og det var blitt vindstille. Jeg skjønte fort at tidevannsstrømmen ville ha oss rett mot skjærene, og at fiskesnøret til portugiseren var det eneste som holdt oss fra å drive på skjær. Jeg var rimelig raskt ute med å først dumpe et anker i sjøen, for så å prøve å få løs fiskesnøret :-) Så var det en gang vi hadde kraftig vind - og vi lå for anker. Vi ble plutselig oppmerksomme på at båten driftet. Ironisk nok, dette var få timer etter at en venn av meg hadde reparert motoren og fått satt inn en ny startmotor. Dessverre viste det seg å være en engangsstartmotor, den fungerte da vi testet etter installasjon, men den fungerte ikke da vi plutselig fikk veldig bruk for den. Jeg fant ikke stormjibben, vi prøvde å få opp et klossrevet storseil, men vi stresset og gjorde noe galt - plutselig revnet storseilet - så da drev vi, med ankeret i baugen fungerende som drivanker. Det tok over en time før redningsskøyta kom oss til unnsetning, og vi var få meter fra land da den kom. Så, med seil har man normalt faktisk litt redundans i seg selv - med både forseil og storseil - og normalt er det ikke kritisk om det blir vindstille (bortsett fra hvis man må nå et fly e.l.). Med motor og to seil (og nok diesel ombord), så har man nesten alltid god nok redundans. Unntaket er når motor eller girvajer ryker akkurat i det man er i en trang havn, trang kanal e.l. Vel, vi har jo opplevd det også - mer enn én gang faktisk: Med forrige båt, vi skulle passere Svelviksund akkurat da motoren konket. Jeg skyldte på kondens/vann i dieselen, men i etterpåklokskapens lys - jeg tror faktisk jeg var gått tom, selv om det ikke skulle skje. Vi var raske med å få opp storseilet, prøvde å vende oss mot le, men med bare storseil og ikke forseil og lite fart ville ikke båten rundt dén veien sånn helt uten videre. Jeg sprang over dekk, klatret ned baugstigen som tilfeldigvis hang i baugen på dette tidspunktet, hoppet i land på hurumsiden, gav et solid dytt, mens jeg unnskyldte meg ... "motorstopp" ... ovenfor den måpende fiskeren som stod der. :-) Påsken 2014, da vi kom inn til havn i Resö under kuling - da konket plutselig motoren. Heldigvis med forrige båt, den var ikke fullt så stor og tung - vi greide mirakuløst nok å berge situasjonen vha manøvrering på det vi hadde av opparbeidet fart, samt tau som vi febrilsk fikk festet i en nabobåt (dette var kanskje utslagsgivende for båtoppgradering - akkurat den dagen var vi i tankeboksen for å kjøpe den båten vi har i dag). En mann som hadde sett hele opptakten klaget til oss ... "nej, ni får inta ligge där!" :-) Forrige sommer, impelleren røk akkurat i det vi var på vei opp kanalen mot Marstrand, i motvind. Det var tett trafikk og ikke plass til å snu der og da - så vi satset på at det gikk bra inntil vi fikk slengt ut et anker. I mellomtiden lot jeg motoren kjøles ned ved å la varmtvannskrana i byssa stå å renne - men eksosslangen ble jo ikke nedkjølt på dette viset. Det gikk visst bra. Denne sommeren, i opptakten av sommerferien, røyk CV-leddet på drivakselen, akkurat i det fruen skulle legge til kai i Moss. I medvind, og med brua forran seg (og sikkert tett med andre båter). Jeg var ikke ombord, fruen var alene ombord med unger og ikke-båtvante gjester - og greide på mirakuløst vis å berge situasjonen vha baugtruster. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.