Jump to content

Twin Disc 5075A lekker olje


REM

Recommended Posts

Jeg byttet olje på mine gearkasser nå tidligere i måneden. Ved en feiltagelse klarte jeg å fylle på gearolje SAE 75/80 istedenfor den foreskrevne SAE30 singelgrade olja. Jeg oppdaget ikke dette før etter at jeg hadde startet motoren og latt den gå på tomgang for å justere nivået på peilepinnen.

Jeg tappet da ut gearolja og erstattet denne med den riktige SAE30 olja. Etter dette ser jeg at det lekker olje ut av påfyllingslokket når jeg går på høy marsjfart (20-25 kn) Anslår at det lekker ut omlag 5cl etter 10 min. gange.

Den andre gearkassa, hvor jeg kun fyllte på SAE30 olje lekker ikke. Kan jo være en tilfeldighet selvfølgelig, men ingen av kassene lakk faktisk olje før jeg skiftet olja.

Noen som har peil på dette?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei REM du har ikke bare fylt for mye olje på kassa. Det skjedde også med meg jeg fylte helt opp til merket med kald olje da sprutet det ut en del olje fra påfyllingslokket. Ser at du har latt den gå på tomgang for og peile pinnen.Oljen skal vel måles når kassa er god og varm.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du kan har helt rett Bergstad. Brukte hele kvelden og halve natta i går til å gå gjennom samtlige 1600 postinger på Boatdiesel.com om Twin Disc. Alle som hadde lekkasje gjennom påfyllinga ble anbefalt å sjekke nivået mens olja var varm, og at nivået heller da burde ligge nærmest low level streken enn hi level. Skal sjekke etter neste tur.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

He he 1600 postinger ja da har du sikkert fått med en del info. Ikke rart at du sitter på så mye kunskap REM hvis du bruker like mye tid på å sette deg inn i problemene. .

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Satser på at det ordner seg med at nivået er litt for høyt, REM :-)

 

Hva var årsaken til blunderen? Har selv kommet hjem med en kanne feil olje når jeg skulle ha flere kanner og bare så på den første kanna i butikkhylla uten å sjekke labelen på de innenfor. Skulle bytte på en bil og oppdaget dette etter jeg hadde tappet ut gamle olja. Så da stod jeg der uten kjørbar bil og butikken lå et stykke unna :-(

 

Bare tenker litt høyt. Har du vurdert å bytte olja en gang til? 75/90 er vel en relativt tjukk girolje ift SAE 30 og vil kanskje øke viskositeten om det er igjen litt rester?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er vel ingem millimeterpresisjon det med viskositet? Ser Twin Disk anbefaler både 30 og 40 olje på forskjellige fora. Tenkte vel at jeg nå kanskje endte opp med 40-olje hvis jeg ikke fikk ut all den gamle gearolja. 40 olje anbefales også på våre breddegrader hvis båten ikke brukes på vinteren. Bytter jo til neste år igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vurderer å montere temp og oljetrykksmåler på gearkassene. Uttakene sitter der så det er vel bare å kople til standard VDO Instrumentene og finne egnet plass på instrumentbordet. Vil kunne gi en early warning og forhindre større skader.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...