Jump to content

Gjenkjenne perkins 50 hk motor


wzo

Recommended Posts

Ja, men min hadde sjøvannskjøling, den på bildet er ferskvannskjølt. Det er en stor fordel med tanke på rust og tilstoppede kjølevannkanaler. Min lakk også motorolje ut gjennom dekslet foran på motoren, dette er noe tynt og det er lett å få lekkasje her. Sjekk det. Men det går for å være gode motorer. Jeg skiftet ut min fordi den også var tungstartet og at jeg ønsket et større fartspotensiale samt at sjøvannskjøling på en så gammel motor et er sjansespill uansett. Fikk knapt 9 knop på topp. Med en 87 hk IVECO (Lombardini) får jeg 17 knop toppfart. 

Link to post
Share on other sites

dette er en 4.108M ifølge fabrikkopplysninger på nettet er den på 52 hk. eg har en 4.108, min svoger har 4.108M

hva den M står for veit eg ikke men det er noen detaljer forskjell. ser det på sikringsboksen, eg er veldig fornøyd med motoren, dei er kjent for å holde ut lenge med vettig bruk, båten eg har er en FRAM 25.

Link to post
Share on other sites

Ja, men min hadde sjøvannskjøling, den på bildet er ferskvannskjølt. Det er en stor fordel med tanke på rust og tilstoppede kjølevannkanaler.

For meg ser det ut som om dette er en sjøvannskjølt motor da manifolden er kjølt fra sjøvannsystemet, og det mangler ekspansjonstank og sirkulasjonspumpe for fersvannskjølingen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Evighetsmotorer men er britisk produsert (var vel lisenproduksjon i andre land og..). Laget noe nær en halv millioner av disse og ble brukt i en del biler, båter samt landbruksmaskiner, så her får du lett tak i deler og de er billige. Bruker selv Økonomideler (.no) i Sarpsborg som også er suverene å gi informasjon og gode råd pr. telefon. De sender deler til hele landet. Men ikke bli lei deg om de forteller at de motorene burde vært moringer for lenge siden ;-)

 

Men de har noen ikke-alvorlige svakheter, den mest vanlige er at de lekker olje. Om den ikke lekker olje så er den tom for olje ;-) .Dekselet foran er nevnt. Om du ser på bildet ditt så er topplokket festet med to bolter, det gir ikke stramming nok og det pleier å svette der og. Originalt ligger det en korkpakning der som ikke klarer å tette, det er anbefalt å bruke en eller annen pakninggugge i stedet. 

 

Og så er det en talgpakning/simmerringløsning inn mot gearkassa, en fiffig løsning fra sånn ca mellomkrigsperioden. Vet at en britisk reodor felgen selger en fix for det også. Men det gjør at den lekker olje der og. 

 

Bruker selv 20-50 olje for klassiske motorer (selges på enkelte Bilextra, tror BT også har det, brukes på veteranbiler) for å redusere lekkasjene litt og holde oljetrykket sånn passe. Med "vanlig" olje kan oljetrykket bli for lavt om motoren er kjørt ordentlig varm og en senker turtallet til tomgang. 

----------

 

Om du opplever diesel i motorolja så må dieselpumpa overhales eller fødepumpa byttes. Fødepumpa er billig og enkel å bytte, mener den koster 800,-. Om det er dieselpumpa så må den overhales. Fikk en pris på 4-5000,- eks mva i våres på den jobben, men det var heldigvis fødepumpa. 

-----------

 

Har selv rigget til med noen spylerveskedunker og patenter under motoren for å fange opp oljedryppene slik at de ikke skal kline til under motoren. Ikke helt optimalt men reduserer griseriet. 

 

Og ja forresten, motoren har en egen FB gruppe og er mye omtalt i diverse forum så du finner løsninger og forslag ifht det meste som kan skje på nett. Om motoren er i god stand nå så har du antagelig god motor så lenge du trenger det...

Link to post
Share on other sites

Hadde ein slik i 25 år i ein Tresfjord 28 utan noko som helst problem. Men køyrde den svært fint i ca 2000 timar, og hadde heller aldri problem med lågt oljetrykk. Men den sveitta motorolje frå talgpakningar inn mot gearkassa slik Pinkvin har forklart. Var særs nøgd med denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, men det er kanskje rimelig å tro at M står for "Marin" ?

 

Det er visstnok en del Perkins utgaver som er laget for landbruksmaskiner og marinisert i ettertid, mens de som ble laget ferdig marinisert fra fabrikk, var betydelig dyrere.

 

dette er en 4.108M ifølge fabrikkopplysninger på nettet er den på 52 hk. eg har en 4.108, min svoger har 4.108M

hva den M står for veit eg ikke men det er noen detaljer forskjell.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Fiks : For meg ser det ut som om dette er en sjøvannskjølt motor da manifolden er kjølt fra sjøvannsystemet, og det mangler ekspansjonstank og sirkulasjonspumpe for fersvannskjølingen.

 

Og slangen ut fra toppen på termostat går ut i eksosen, så det må vel være en sjøvannkjølt utgave dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...