wzo Startet 28.August.2015 Del på Facebook Startet 28.August.2015 Hei. Noen som vet hvilken modell dette er? Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Ser ut som en Perkins 4.108, 49 HK, montert i en Saga 7000. Sitér dette innlegget Link to post
wzo Svart 28.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2015 Ser ut som en Perkins 4.108, 49 HK, montert i en Saga 7000. Har du noe erfaring med motoren eller? Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Ja, men min hadde sjøvannskjøling, den på bildet er ferskvannskjølt. Det er en stor fordel med tanke på rust og tilstoppede kjølevannkanaler. Min lakk også motorolje ut gjennom dekslet foran på motoren, dette er noe tynt og det er lett å få lekkasje her. Sjekk det. Men det går for å være gode motorer. Jeg skiftet ut min fordi den også var tungstartet og at jeg ønsket et større fartspotensiale samt at sjøvannskjøling på en så gammel motor et er sjansespill uansett. Fikk knapt 9 knop på topp. Med en 87 hk IVECO (Lombardini) får jeg 17 knop toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 dette er en 4.108M ifølge fabrikkopplysninger på nettet er den på 52 hk. eg har en 4.108, min svoger har 4.108M hva den M står for veit eg ikke men det er noen detaljer forskjell. ser det på sikringsboksen, eg er veldig fornøyd med motoren, dei er kjent for å holde ut lenge med vettig bruk, båten eg har er en FRAM 25. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Ja, men min hadde sjøvannskjøling, den på bildet er ferskvannskjølt. Det er en stor fordel med tanke på rust og tilstoppede kjølevannkanaler. For meg ser det ut som om dette er en sjøvannskjølt motor da manifolden er kjølt fra sjøvannsystemet, og det mangler ekspansjonstank og sirkulasjonspumpe for fersvannskjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 (redigert) Dobbeltpost Redigert 29.August.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Evighetsmotorer men er britisk produsert (var vel lisenproduksjon i andre land og..). Laget noe nær en halv millioner av disse og ble brukt i en del biler, båter samt landbruksmaskiner, så her får du lett tak i deler og de er billige. Bruker selv Økonomideler (.no) i Sarpsborg som også er suverene å gi informasjon og gode råd pr. telefon. De sender deler til hele landet. Men ikke bli lei deg om de forteller at de motorene burde vært moringer for lenge siden ;-) Men de har noen ikke-alvorlige svakheter, den mest vanlige er at de lekker olje. Om den ikke lekker olje så er den tom for olje ;-) .Dekselet foran er nevnt. Om du ser på bildet ditt så er topplokket festet med to bolter, det gir ikke stramming nok og det pleier å svette der og. Originalt ligger det en korkpakning der som ikke klarer å tette, det er anbefalt å bruke en eller annen pakninggugge i stedet. Og så er det en talgpakning/simmerringløsning inn mot gearkassa, en fiffig løsning fra sånn ca mellomkrigsperioden. Vet at en britisk reodor felgen selger en fix for det også. Men det gjør at den lekker olje der og. Bruker selv 20-50 olje for klassiske motorer (selges på enkelte Bilextra, tror BT også har det, brukes på veteranbiler) for å redusere lekkasjene litt og holde oljetrykket sånn passe. Med "vanlig" olje kan oljetrykket bli for lavt om motoren er kjørt ordentlig varm og en senker turtallet til tomgang. ---------- Om du opplever diesel i motorolja så må dieselpumpa overhales eller fødepumpa byttes. Fødepumpa er billig og enkel å bytte, mener den koster 800,-. Om det er dieselpumpa så må den overhales. Fikk en pris på 4-5000,- eks mva i våres på den jobben, men det var heldigvis fødepumpa. ----------- Har selv rigget til med noen spylerveskedunker og patenter under motoren for å fange opp oljedryppene slik at de ikke skal kline til under motoren. Ikke helt optimalt men reduserer griseriet. Og ja forresten, motoren har en egen FB gruppe og er mye omtalt i diverse forum så du finner løsninger og forslag ifht det meste som kan skje på nett. Om motoren er i god stand nå så har du antagelig god motor så lenge du trenger det... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Hadde ein slik i 25 år i ein Tresfjord 28 utan noko som helst problem. Men køyrde den svært fint i ca 2000 timar, og hadde heller aldri problem med lågt oljetrykk. Men den sveitta motorolje frå talgpakningar inn mot gearkassa slik Pinkvin har forklart. Var særs nøgd med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 (redigert) Jeg vet ikke, men det er kanskje rimelig å tro at M står for "Marin" ? Det er visstnok en del Perkins utgaver som er laget for landbruksmaskiner og marinisert i ettertid, mens de som ble laget ferdig marinisert fra fabrikk, var betydelig dyrere. dette er en 4.108M ifølge fabrikkopplysninger på nettet er den på 52 hk. eg har en 4.108, min svoger har 4.108M hva den M står for veit eg ikke men det er noen detaljer forskjell. Redigert 29.August.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
hegra Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Fiks : For meg ser det ut som om dette er en sjøvannskjølt motor da manifolden er kjølt fra sjøvannsystemet, og det mangler ekspansjonstank og sirkulasjonspumpe for fersvannskjølingen. Og slangen ut fra toppen på termostat går ut i eksosen, så det må vel være en sjøvannkjølt utgave dette. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Her er link til erstatninga for talgpakninga: http://www.foleyengines.com/node/283 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.