Jump to content

Azimut, Pricess eller Fairline Squadron? 45-50fot flybridge


raach

Recommended Posts

Vi har Azimut 42, 2001 mod.  Blir nok en Azimut neste gang også, om vi en vakker dag skal bytte.

Noe småting er det jo på en 14 år gammel båt, men vi er godt fornøyd med romfølelsen i salongen, større og lysere enn i Princess og Fairline samme båtstørrelse. God byggekvalitet, innredningen ser nesten ny ut fremdeles. God drivstofføkonomi, 75l/t i 25 knop på tester, men vi bruker nok litt mer med fulle tanker og opplasting, knappe 4l/nm dvs nesten 100l/t i marsj 25knop.

 

Italmarin i Drammen har en Az47 om du vil kikke på den, de skal stille den ut på Båter i sjøen neste uke. Men blir noen millioner dyrere enn vår.....

Link to post
Share on other sites

Princess fra 2010 er vel bare P 50 som er aktuell.

Det er jo en det nye skroget og en veldig høy og romslig båt.

Skal du ha en mindre Princess så blir det en P 42 som er et av de mest populære modellene til Princess.

Fairline/Azimut kjenner jeg lite til.

Du har jo også Sealine F42/450 som er en romslig båt, så det var en på Finn nettopp.

Link to post
Share on other sites

Har Azimut, og er veldig godt fornøyd. Samme modell som Guddal en 42. Nyere modeller har fått en bedre FB som kanskje er til det bedre. Vi har stor solens oppe, mens nyere har veldig stor sittegruppe. Uansett kvalitet tvers igjennom. Men limer godt også Princess, så tilbud er avgjørende.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Velg en båt med midtkabin (master cabin) og salong oppe. Fairline Squadron 48 representerer vel en vesentlig bedre drivstofføkonomi enn de to andre (IPS) og sannsynligvis bedre plassutnyttelse mht. motoriseringen men da må du på nyere modell. Ut over det går det vel mye på smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Har foreløpig bare vært å sett på Princess, men kommer nok til å bruke høsten og vinteren på å se på alle tre merkene og tenke meg godt om før jeg tar et endelig valg. Ingen hastverk :-)

Princess er jo noe dyrere båt enn de to andre også. Noe overpriset pga sitt kjente merke muligens?

Azimut 47 Fly virker som en flott båt til en ålreit pris, så det er en jeg må få sett på.

Link to post
Share on other sites

Har foreløpig bare vært å sett på Princess, men kommer nok til å bruke høsten og vinteren på å se på alle tre merkene og tenke meg godt om før jeg tar et endelig valg. Ingen hastverk :-)

Princess er jo noe dyrere båt enn de to andre også. Noe overpriset pga sitt kjente merke muligens?

Azimut 47 Fly virker som en flott båt til en ålreit pris, så det er en jeg må få sett på.

Såvidt jeg vet gikk det en P50 2010 modell for et lavt bud på 3,9 her litt tidligere i sommer så tror egentlig ikke den er noe særlig over de to andre. Fairline SQ48 kom sent i 2013, må importeres og vil nok ligge vesentlig over en P50 2009-2010 prismessig. Azimuth'en kan muligens være vanskeligere å prissette.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ring også event Steinar på Yachservices AS på Hundvåg. Sitter på felles database over brukte Azimuth i Europa. Og han vet nok tilstanden til den enkelte båt.

 

I Norge er Princess det mest populære merke. Azimut er godt bygge, men mindre kjent her på berget. Litt mer high-tech, men det er på godt og vondt. Ingen utslipp i skrog, alt føres akter.. Betyr mange store pumper. Ikke er de glade i gass heller, så det er 220 båt med store aggregat. Sinker er innfelt i skrog, høy hastighet og høy pris. Til tross for særheter er dette etter min mening "kule båter". Men jeg hadde heller ikke takket nei til Princess eller Fairline.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...