Jump to content

MD21 Hvor får man kjøpe strekkbolter til topp

Ludvik-b

Recommended Posts

Skal skifte strekkbolter i forbindelse med skifting av toppakning og boltene må skiftes. VP har men til astronomiske priser. Noen som har et tips til leverandør av boltesett og denne 17mm spesialnøkkelen.

Vet det er mye kompetanse på denne motoren på forumet og håper noen kan hjelpe enten via PM eller her.

Vet dette er en Indenor XD4x90 motor som brukes i bla Peugeot 504 til 1982 og har sjekket rundt med netthandlerene men ikke funnet noen som har boltesett ennå.

Med forbehold om feil - jeg mener min reparatør sa at det likevel ikke var strekkbolter, bare "vanlige" bolter. Jeg byttet likevel alle, bla. fordi tre-fire stk hadde tydelige rustskader. Toppakningen min ble skiftet sist vinter. Jeg klarte ikke å finne bolter i det hele tatt hos Volvo, så der har du i alle fall fått til noe. Min mekaniker fant boltene hos Edgar Berthelsen A/S i Larvik, og da var det visstnok deler for Granada man måtte søke opp - Granada hadde også denne motoren hos seg. Men billig var de ikke der heller, kr. 875 + mva til sammen for alle.

Spesialverktøyet har jeg heller ikke lykkes med å finne, skulle gjerne hatt det nå til ettertrekkingen. Du trenger jo ikke spesialnøkkelen ved montering, for da kan du jo bare stramme opp før du setter på "vippetøyet". Men etter ca 20 timer skal det jo ettertrekkes, og da er det arbeid spart om du har nøkkelen. Jeg kan jo ikke garantere om denne passer når det gjelder størrelsen på bøyen osv. (den er til MB), men jeg hadde kanskje tenkt å prøve med en slik: http://www.amazon.co.uk/KS-Tools-455-0017-Cylinder-wrench/dp/B007XUBYF0

Husk at du bør dra toppen til noe mer enn angitt i servicemanual, jeg tok 75 Nm på min. Dette visstnok iht nyere råd fra Volvo.

Redigert av Ronald (see edit history)

Takker for tilbakemeldinger.

Verkstedhåndboka som ligger i arkivet har et tillegg med følgende innhold ved skifting av toppakning:

Etterdragning etter første driftstime. Så etter 20 timer. Innløpsventil skal ha 0,25 Utløpsventil 0,35 klaring. Etter 20 timer 0,15 og 0,25.

Motor skal være kald min 6 timer stopp.

Moment var øket til 75nm Ronald - Ok

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...