Ludvik-b Startet 29.August.2015 Link til dette innlegget Startet 29.August.2015 Skal skifte strekkbolter i forbindelse med skifting av toppakning og boltene må skiftes. VP har men til astronomiske priser. Noen som har et tips til leverandør av boltesett og denne 17mm spesialnøkkelen.Vet det er mye kompetanse på denne motoren på forumet og håper noen kan hjelpe enten via PM eller her.Vet dette er en Indenor XD4x90 motor som brukes i bla Peugeot 504 til 1982 og har sjekket rundt med netthandlerene men ikke funnet noen som har boltesett ennå. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Her står det litt: https://baatplassen.no/i/topic/87166-topp-bolter-til-md21-hvor-kjpe-til-rimelig-pris/ Spesialnøkkelen prøvde jeg å skaffe alle andre steder enn Volvo, men fant den ikke, så måtte kjøpe den der, av den nette sum at 1400kr. Sitér dette innlegget Link to post
Ludvik-b Svart 29.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Takker for svar jørn ! VP er råe på prisene på disse gamle motorene. De vil ha kr 170 pr bolt men skal sjekke med Auto23 Reptec mandag. Sitér dette innlegget Link to post
Ludvik-b Svart 29.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Noen andre forslag til leverandør for bolter og boltnøkell ? Sitér dette innlegget Link to post
Ludvik-b Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Da er bolter på vei fra Auto23 Reptec til en akseptabel pris. Da var det nøkkelen som jeg ennå ikke har funnet.. Sitér dette innlegget Link to post
Ludvik-b Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 (redigert) Denne 17 mm Redigert 31.August.2015 av Ludvik-b (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 denne blokka ble vel også solgt som "Sabb Status" på 80-tallet , samt mener å ha sett at også Vetus marine har brukt disse. Kanskje det er deler å få fra disse? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tarsis Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Eg har handlet her http://indenor-retro.de/ Boltane koster 16 euro stykke som ikkje er biligare. Trur ikkje desse blir strekt så mykje at dei må skiftast, det er vertfal ikkje spesifisert i manualen min at dei må det. Eg brukar ikkje den bøyde nøkkelen men demonterer heile vippetøyet kvar gang. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Ludvik-b Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Auto23 Reptec Bergen tar ca 400 for hele settet pluss frakt og mva regner jeg med. 22 bolter i alt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Det var mistenkelig billig. Tror nesten jeg hadde stolt mer på de gamle da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 (redigert) Med forbehold om feil - jeg mener min reparatør sa at det likevel ikke var strekkbolter, bare "vanlige" bolter. Jeg byttet likevel alle, bla. fordi tre-fire stk hadde tydelige rustskader. Toppakningen min ble skiftet sist vinter. Jeg klarte ikke å finne bolter i det hele tatt hos Volvo, så der har du i alle fall fått til noe. Min mekaniker fant boltene hos Edgar Berthelsen A/S i Larvik, og da var det visstnok deler for Granada man måtte søke opp - Granada hadde også denne motoren hos seg. Men billig var de ikke der heller, kr. 875 + mva til sammen for alle. Spesialverktøyet har jeg heller ikke lykkes med å finne, skulle gjerne hatt det nå til ettertrekkingen. Du trenger jo ikke spesialnøkkelen ved montering, for da kan du jo bare stramme opp før du setter på "vippetøyet". Men etter ca 20 timer skal det jo ettertrekkes, og da er det arbeid spart om du har nøkkelen. Jeg kan jo ikke garantere om denne passer når det gjelder størrelsen på bøyen osv. (den er til MB), men jeg hadde kanskje tenkt å prøve med en slik: http://www.amazon.co.uk/KS-Tools-455-0017-Cylinder-wrench/dp/B007XUBYF0 Husk at du bør dra toppen til noe mer enn angitt i servicemanual, jeg tok 75 Nm på min. Dette visstnok iht nyere råd fra Volvo. Redigert 31.August.2015 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludvik-b Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Takker for tilbakemeldinger. Verkstedhåndboka som ligger i arkivet har et tillegg med følgende innhold ved skifting av toppakning: Etterdragning etter første driftstime. Så etter 20 timer. Innløpsventil skal ha 0,25 Utløpsventil 0,35 klaring. Etter 20 timer 0,15 og 0,25. Motor skal være kald min 6 timer stopp. Moment var øket til 75nm Ronald - Ok Sitér dette innlegget Link to post
Ludvik-b Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 (redigert) Her er Ronald nøkkel hos norsk nettbutikk http://kcl.no/ks-tools/automotive-hgv/automotive-tools/engine-cylinder-head/sylinder-bolte-wrench-mb-1/ Redigert 31.August.2015 av Ludvik-b (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Hvor kjøpte du toppakningen og hvor mye kostet den? Sitér dette innlegget Link to post
Ludvik-b Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 (redigert) Jeg kjøpte hos http://crommarine.bai.se/men bilnettbutikkene har også pakning til 4-500 kr. Da søker du frem Peugeot 504 Break 1982 velger 2,1 l motor med motorkode xd4x90. Vil du skifte bolter også får du sikkert alt med http://www.reptec23.no/kontakt-oss Redigert 1.September.2015 av Ludvik-b (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.