Jump to content

TAMD 41B går litt for varm


Jori

Recommended Posts

Hei,

i fjor renset jeg sjøvannsiden med systemrens. Det ble da bra den sesongen. I år har den blitt litt varm igjen, slik at alarm slår ut, men når ikke 100 grader. Jeg byttet termostater og det løste problemet i begynnelsen av sesongen. Nå er det på den igjen. Jeg har derfor også renset motor på ferskvannssiden og litt bedring ble det, men blir for varm etter en stund. 

 

Selvsagt kan sjøvannssiden ha tettet seg litt igjen, men kan det skyldes andre ting? Impeller er byttet og ok, men kan en slitt medbringer gi slike feil som dette?

 

På min andre motor må jeg nå sette inn repsett på sjøvannsfilteret da det lekker og lageret (ene) lager skurrelyd på tomgang. Er sikkert ikke gjort noe på denne motoren heller med sjøvannspumpe så lurte derfor bare?

 

Takk for innspill

 

Edit: skjer ved ca 3000rpm og oppover mao. i plan

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjetter på varmeveksleren. Tok ut min, og renset med saltsyre. Det viste seg at den var halvtett, selv etter bruk av Systemrens hvert annet år.

 

Litt redd for det samme. Tenkte jeg skulle prøve en runde med systemrens men la den stå i 5-7 dager nå. Lage sirkulasjonskrets som i fjor, men la det stå og virke mye lengre. Oljekjøler byttet jeg i vinter, så den vet jeg var bra da på denne motoren. Var helt fin den jeg byttet også etter rundene med systemrens i fjor.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilke sjøvannfilter du har, men jeg var ute for at det kom for lite sjøvann ut av eksos. Tok ut sjøvannfilter og snudde/vrengte en sort gummiring som er tredd på den hvite plastsilen. Denne gummiringen tetter mot det store skrulokket og jeg hadde nok klart å sette den feil på ved forrige rens. 

Men det er jo ikke sikkert du har den typen filter. Mitt er i sort plast med et stort skrulokk på toppen, og silen inni er i hvit plast.

Link to post
Share on other sites

Du skriver: "mao i plan".

Ble litt usikker.

Har du aksling eller hekkaggregat?

Hekkaggregat. Motor er helt grei inntil rpm økes for å ta den i plan. selv da går det greit i 5-6 minutter før temperatur kryper sakte oppover. Inntil 2000 rpm oppfører begge motorer seg identisk. jeg har doh ett interball mellom 2000-3000 som aldri brukes, da dette er halvplan og dermed relativ ubrukelig på min båt. ved ca. 2500rpm slår turboene inn. 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilke sjøvannfilter du har, men jeg var ute for at det kom for lite sjøvann ut av eksos. Tok ut sjøvannfilter og snudde/vrengte en sort gummiring som er tredd på den hvite plastsilen. Denne gummiringen tetter mot det store skrulokket og jeg hadde nok klart å sette den feil på ved forrige rens. 

Men det er jo ikke sikkert du har den typen filter. Mitt er i sort plast med et stort skrulokk på toppen, og silen inni er i hvit plast.

Har samme type lokk. det du mener var at du dermed sugde litt falsk luft? Så du dro luft med deg i sjøvannskjølingen? Jeg skal sjekke opp, har jo opp filtrene rett som det er og vasker de rene.

Link to post
Share on other sites

Og har du riktig glykolblanding på ferskvannskretsen? Unødvendig høy blanding medfører redusert varmeføringsevne. Kanskje det holder med minus 25 eller minus 30 grader i stedet for 50/50 blanding.

Nå har jeg 50/50 etter siste rens innvendig. Før det var det nok en mere 40% blanding med glykol. Uten at det spilte noen forskjell

Link to post
Share on other sites

Har det samme problemet på min AD41P-A denne går gradivs fortere og fortere mot 90 grader.. har ikke latt den passere enda.. 

 

Har og renset kjølere osv i vinter, kjørt alt i drift og godt over varmt.. når glycol har fått sirkulert og motorene har gått en stund så har den blitt forurenset. kjørt ny systemrens og ny glycol.. denne er helt ren og rosa enda.. 

 

Men nå i det siste skjer dette fortere og fortere så er et problem som blir værre og værre..  går som bare det i saktefart.. men, med en gang man begynner å plane så begynner temp å stige.. mistenker hull i S slange i drev eller lignende? slik at den drar falsk luft ved plan/halvplan.. 

 

Filteret mitt ligger etter sjøvannspumpe i beste volvo penta stil... så kan vell ikke dra falsk luft her.. da ville det heller sprute vann inn i båten.. 

Link to post
Share on other sites

Har det samme problemet på min AD41P-A denne går gradivs fortere og fortere mot 90 grader.. har ikke latt den passere enda.. 

 

Har og renset kjølere osv i vinter, kjørt alt i drift og godt over varmt.. når glycol har fått sirkulert og motorene har gått en stund så har den blitt forurenset. kjørt ny systemrens og ny glycol.. denne er helt ren og rosa enda.. 

 

Men nå i det siste skjer dette fortere og fortere så er et problem som blir værre og værre..  går som bare det i saktefart.. men, med en gang man begynner å plane så begynner temp å stige.. mistenker hull i S slange i drev eller lignende? slik at den drar falsk luft ved plan/halvplan.. 

 

Filteret mitt ligger etter sjøvannspumpe i beste volvo penta stil... så kan vell ikke dra falsk luft her.. da ville det heller sprute vann inn i båten.. 

Ja da får vi slå  våre krefter sammen :smiley: . Filteret mitt er plassert akkurat som ditt, i tillegg byttet jeg S-slanger i fjor

Link to post
Share on other sites

Jori : Har samme type lokk. det du mener var at du dermed sugde litt falsk luft? Så du dro luft med deg i sjøvannskjølingen?

 

Ja, jeg antar at det var årsaken. Tok filter og gummiring av og fant det var to måter å sette ringen på. I hvert fall kom det normal mengde kjølevann i eksosen etter jeg gjorde det. Men jeg har filteret på sugesiden rett ved inntaket , og ikke på motoren som en del andre har.

 

Men jeg merket meg også at silen står farlig nær bunnen i den sorte filterboksen. I bunnen er jo rørstussen som skal sende det filtrerte vannet videre til motor. Hvis silen ligger helt oppå rørstussen blir det lite vann som kommer inn så sjekk at ikke silen er skjeiv eller deformert. Det skal være klaring mellom sil og  rørstussen i bunn, men hvor mye er vanskelig å si. Hos meg er rørstussen som stikker litt høyere enn bunnen i filteret den som sjøvannet kommer inn i, og antar det er likt hos de fleste. Da skal det videre i den stussen som er under silen, og silen skal ikke ligge helt i bunnen, men litt over. Se litt på det neste gang om dere ikke allerede er obs på det.

 

Sikkert ikke dette som er årsaken hos dere hvis dere har filteret på trykksiden, men men..

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også en 41P-A som holder ca 82 grader på lett belastning, men som øker til ca 90 når jeg belaster den tungt (marsjfart).

 

Ser i dokumentasjonen til TAMD 41A/B og der står det at termostatene åpner ved lukker ved 81 grader, og er helt åpne ved 94 grader.

Da skulle vel denne temperaturvariasjonen være ganske normal?

Jeg har ihvertfall aldri tenkt på det som unormalt.....

Redigert av furhan (see edit history)

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Min tamd 41a la seg stabilt på ca 85 på full belastning før jeg byttet termostater. Nå går den opp mot 90,men aldri over. I bruksanvisningen står det at 78-92 grader er normalt, så jeg har ikke vært bekymret. Har renset både ferskvann- og saltvannssiden i fjor. Enig at temperatur godt over 90 (pluss alarm) er unormalt. Siden det hjalp å skifte termostater ville jeg ha mistenkt ferskvannssiden. Hvordan renset du det i fjor? Min erfaring er at det er vanskelig å få renset ferskvannssiden skikkelig. Jeg tok ut termostatene, tappet ut det gamle kjølevannet via tappen nede på blokka, fylte på med systemrens, kjørte motoren slik at rensen kom til over alt (etter fylte mens motoren gikk) lot dette stå lenge, så spylte jeg igjennom med ferskvann mens motoren gikk til det som kom ut var rent. Fylte deretter på med ny Kjølevæske. Det hjalp...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en AQAD41B hvor jeg byttet termostater i fjor. Min motor kan også nå opp mot 90 grader på full belastning. Jeg ser heller ikke noen problemer med det. Motoren i bilen min holder 90 grader konstant, og den arbeider med mye mindre belastning. Jeg opplever til og med at temperaturen kan begynne å gå litt ned igjen etter en stund når termostatene er fullt åpne. Jeg renset også ferskvannsiden. Åpnet alle pluggene, tappet av, spylte igjennom til det kom rent vann, fylte opp med rent vann, kjørte motoren varm og gjentok dette to ganger  før jeg fylte opp med systemrens. Etter 2 dager gjentok jeg samme prosedyren, vannet ble mindre og mindre skittent for hver gang,  Og til slutt frostvæske.

En grunn til litt høy temp kan jo være litt luft i systemet. Hvis den ene motoren har litt høyere temperatur enn den andre kan kanskje grunnen være at denne motoren er koblet til varmtvannsberederen?

Link to post
Share on other sites

Min tamd 41a la seg stabilt på ca 85 på full belastning før jeg byttet termostater. Nå går den opp mot 90,men aldri over. I bruksanvisningen står det at 78-92 grader er normalt, så jeg har ikke vært bekymret. Har renset både ferskvann- og saltvannssiden i fjor. Enig at temperatur godt over 90 (pluss alarm) er unormalt. Siden det hjalp å skifte termostater ville jeg ha mistenkt ferskvannssiden. Hvordan renset du det i fjor? Min erfaring er at det er vanskelig å få renset ferskvannssiden skikkelig. Jeg tok ut termostatene, tappet ut det gamle kjølevannet via tappen nede på blokka, fylte på med systemrens, kjørte motoren slik at rensen kom til over alt (etter fylte mens motoren gikk) lot dette stå lenge, så spylte jeg igjennom med ferskvann mens motoren gikk til det som kom ut var rent. Fylte deretter på med ny Kjølevæske. Det hjalp...

 

 

Jeg har en AQAD41B hvor jeg byttet termostater i fjor. Min motor kan også nå opp mot 90 grader på full belastning. Jeg ser heller ikke noen problemer med det. Motoren i bilen min holder 90 grader konstant, og den arbeider med mye mindre belastning. Jeg opplever til og med at temperaturen kan begynne å gå litt ned igjen etter en stund når termostatene er fullt åpne. Jeg renset også ferskvannsiden. Åpnet alle pluggene, tappet av, spylte igjennom til det kom rent vann, fylte opp med rent vann, kjørte motoren varm og gjentok dette to ganger  før jeg fylte opp med systemrens. Etter 2 dager gjentok jeg samme prosedyren, vannet ble mindre og mindre skittent for hver gang,  Og til slutt frostvæske.

En grunn til litt høy temp kan jo være litt luft i systemet. Hvis den ene motoren har litt høyere temperatur enn den andre kan kanskje grunnen være at denne motoren er koblet til varmtvannsberederen?

Relativt like begge deres innslag. Er den motoren som ikke er koblet til VV-berederen som går varm.

Jeg har spylt som dere sier, først bare påfyllingstanken, deretter åpnet jeg pluggen i bunn og spylte i 20 minutter. Fylte så på en liter med systemrens og kjørte med dette en ukes tid. Spylte alt ut på nytt til det kom rent vann, var dog ikke så mye grums den siste gangen. Så urenheter, men vannet var ikke brunt som i de første rundene. Det man kan spørre seg om er om jeg har brukt for svak blanding med systemrens? Står at man skal blande 15-20% men syntes dette hørtes mye ut på ferskvannsiden, så derfor ble det 5% og lengre tid. På sjøvannsiden har jeg ikke noe problem med å blande 20 %.

Jeg trodde jeg skulle få fikset dette på ferskvannsiden, men begynner å lure på om det ikke er saltvannsiden som kan ha tettet seg igjen ala Varmeveksleren??

 

Men bra dere deler erfaringer, viser jo at jeg har prøvd mye riktig så langt

 

Jeg kan jo selvfølgelig prøve med å kryssbytte termostater også på motorene

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kompis som har en KAD32 med samme symptomer som din. Alarmen gikk, men temp gikk ikke til 100 grader. Driftstemp på en 41 kan være opp til 95 grader mener jeg å huske :-)

Der endte det med at vi byttet alarmgiveren til alarmen, og vips: ok.

 

Kryssbytt alarmgiveren mellom de 2 motorene.  ferskvannskretsen må tappes ned først

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kompis som har en KAD32 med samme symptomer som din. Alarmen gikk, men temp gikk ikke til 100 grader. Driftstemp på en 41 kan være opp til 95 grader mener jeg å huske :-)

Der endte det med at vi byttet alarmgiveren til alarmen, og vips: ok.

 

Kryssbytt alarmgiveren mellom de 2 motorene.  ferskvannskretsen må tappes ned først

ja er definitivt også en mulighet å prøve ut. Takk for tips

Link to post
Share on other sites

Ok, den er byttet.

 

Har opplevd samme problem et par ganger hvor det var den ene stussen til bak på drevet som var opptært med hull uten at det var synlig før den ble skrudd av. Kunne suge luft pga. dette da båten begynte å øke farten.

 

Men er så mange år siden nå at detaljene husker jeg ikke. Ser bare at den selges løs hos eurofritid når du googler, så kanskje ikke et helt ukjent fenomen...Men det er kanskje sjekket det og..

Link to post
Share on other sites

Ok, den er byttet.

 

Har opplevd samme problem et par ganger hvor det var den ene stussen til bak på drevet som var opptært med hull uten at det var synlig før den ble skrudd av. Kunne suge luft pga. dette da båten begynte å øke farten.

 

Men er så mange år siden nå at detaljene husker jeg ikke. Ser bare at den selges løs hos eurofritid når du googler, så kanskje ikke et helt ukjent fenomen...Men det er kanskje sjekket det og..

Da jeg demonterer drevene hver høst så blir dette sjekket, men kan jo være noe der, så skal ha det i bakhodet når båten tas opp om en måneds tid

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...