Kaffelars Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Alustussen er et godt tips, kjølingen er avhengig av at den er potte tett, denne tæres og skal ikke mange knappenålshullene eller store sprekken til før flow blir kraftig redusert når den kommer over vann i halvplan/planehastighet. Blir det for gale, brenner du impeller før motoren indikerer varmgang, så ta det forsiktig en måneds tid :) Den er enkel å bytte, to små umbrakoskruer,en slangeklemme og tynn pakning mot drevet. Bruk gjerne tretjære(loctite) el.a. egnet stoff ved remontering av stuss og bolter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 31.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2015 Alustussen er et godt tips, kjølingen er avhengig av at den er potte tett, denne tæres og skal ikke mange knappenålshullene eller store sprekken til før flow blir kraftig redusert når den kommer over vann i halvplan/planehastighet. Blir det for gale, brenner du impeller før motoren indikerer varmgang, så ta det forsiktig en måneds tid :) Den er enkel å bytte, to små umbrakoskruer,en slangeklemme og tynn pakning mot drevet. Bruk gjerne tretjære(loctite) el.a. egnet stoff ved remontering av stuss og bolter. Ja drevene blir tatt med hjem, så skal sjekke ekstra opp her i år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Du bruker original impeller? Noen slet vel med kjølingen med uoriginale med færre vinger i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 31.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2015 Jeg bruker BT sin impeller på begge motorene, nye av i år, så tror ikke feilen skyldes det. De ser helt like ut også. Den ene motoren er jo helt ok i temperatur, men takk for tips. Nesten så jeg skal ta en oppsummering på alle tips etter hvert, er jo utrolig mye dette kan skyldes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 (redigert) En kompis sa at jeg kan bruke D4 impeller på min KAD44 og de impellerne trykker mer vann pga fler vinger.Kanskje teste med original D4 impeller? Redigert 31.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 På tide med en oppdatering. Først takk til alle gode råd, mye bra å ta med seg videre her. Resultat nå er at temperaturen holder seg på 80 grader konstant, ergo gått ned med 15-16 grader. Hva gjorde jeg. Kjørte systemrens som nevn på den lukkede kjølekretsen, 1 liter i, motor tar ca 18 liter. Brukte båten som vanlig i en ukes tid (kunne dog kun kjøre i plan korte stunder). Resultat, tempen gikk ned fra kokepunkt til 95-96 grader. Konklusjon hjalp litt, men minimalt. Videre: Blandet 2 liter systemrens i den sjøvannskretsen. Lagde en lukket sløyfe, suger i fra bøtte til varmeveksler suger så opp i filteret, ergo vannet går motsatt veg av normalt. Lot pumpen virke noen timer, så sto blandingen i to døgn, kjørte så pumpen noen timer igjen, klot blandingen stå i 4 dager til. Kjørte pumpen en times tid og tømte så blandingen ut av systemet og skrudde igjen til normalt. Tok en prøvetur og resultat ok. Ergo en lett måte å rense systemet på i stedet for å skru av deler. Hvor det var tett vites ikke, men jeg mistenker varmeveksler. Da er båten ok til neste sesong, til helgen går jeg i opplag. Skal til neste år kjøre samme prosess på den andre motoren, bare som forebyggende tiltak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.