Bent M Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Takk for svar Draco24. Eneste jeg ser som negativt med den nauticen er at det ikke er luke/nedgang til badeplattform. Greit for småkids å slippe å klatre for mye. Skal benytte februar og mars på å kikke på båt. Håper det ev ordner seg med båtplass i mars/april. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Utgang til plattform, er nok det jeg savner mest på vår gamle traver, her var det jo en flott norsk kvalitetsbåt innenfor ditt budsjett, thttp://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=70964485 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bent M Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Så den der. Ser egentlig veldig fin ut. Problemet er at den er relativt langt unna der jeg bor. Har også tro på at det kan komme noe lignende på markedet her på østlandet etter at alle har bestilt ny båt på "sjøen for alle".. Kan iallefall håpe. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Bent M skrev On 10.2.2016 at 6.22: Bumper opp denne. Hvordan er det forresten med å leie båtplass for 2016 på østsida av oslofjorden? Ikke krise om vi må kjøre ca 1 time fra Oslo for å komme dit. Er det relativt greit å finne, eller bør vi stresse det før båt? Det er godt med plasser til leie på Østsiden av Oslofjorden. Det behøver du ikke å tenke på. Son er et godt utgangspunkt for inn/ut av Oslofjorden, Sonskilen hadde flere ledige plasser i fjor. Sjæløy brygger har ledig plass. Strekker du deg enda lenger finnes det også flere ledige plasser i Fredrikstad/Hvaler skjærgården. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bent M Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Takk Captain Chaos. Da er det ikke noe stress med det der. Dæven. Kjenner jeg er skikkelig klar for båtliv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Kenneth 81 Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg sterkt vurdert denne: m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=71013700 "Nesten" ny motor og drev Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bent M Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Den windyen ser sykt bra ut. Så den rett etter at den kom ut. Bred er den og. God plass. Bare at Bergen er på andre side av landet. Frakt er nok mulig å fikse? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Er ikke D6 fra denne årgangen en potensiell "bombe" eller er faren over nå? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bent M Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Interessant teerex. Er det noen motorer jeg rett og slett bør styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Er den "urørt" så er det grunn til å være skeptisk, men har den fått de oppgraderingene Volvo anbefaler så er det nok en god motor. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Teerex Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 (redigert) 218 motortimer var iallefall usedvanlig lite. Men om den er brukt jevnlig de siste par årene uten trøbbel så kan den jo funke greit i mange år. Men det ligger jo en fryktelig lang tråd her inne fra noen år tilbake da det var en rekke motorhavarier på D4 og D6 motorer bl.a. grunnet løse injektorhylser var det vel. Har ikke hørt så mye om dette de siste par årene. 198 siders tråd her https://baatplassen.no/i/topic/32015-trøbbel-med-volvo-penta-d-serie/page-1 Oppdatert tråd om saken https://baatplassen.no/i/topic/99649-er-det-slutt-på-d4-og-d6-havarier/ Også var det tæringsproblemer på eksosbend/riser. Var vel dyrt å fikse der det var trangt i motorrommet og motor måtte løsnes. Baatplassens eminente Tangedal har skrevet om dette bl.a. her http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/04/17/volvo-pentas-defekte-eksosbend Og her http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/03/09/volvo-penta-i-trobbel-igjen Redigert 11.Februar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bent M Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Dette er jo noe jeg da må sjekke om det blir båt med d4 eller d6 motor. Er det utbedret er det vel lite å lure på. Takk for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Når vi snakker om motortimer. Hva er max på en godt vedlikeholdt motor? Eller blir det litt som å gjette hvor lang en strikk er? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Det er ett litt sånn "hvor mye veier en meter" spørsmål. To motorer med akkurat samme vedlikeholdet kan ha vilt forskjellig levetid avhengig av båt og bruk. En motor som står i en tung båt som går på høyeste marsjfart hele tiden vil "tåle" betydelig færre timer enn en motor som står i en lett båt og for det meste går i skrogfart. En motor som har hatt ett lett liv kan tåle flere tusen timer, mens en som blir mer eller mindre konstant tynet kan nærme seg graven etter mindre enn tusen timer. I tillegg så må man også huske på at motorer har godt av å bli brukt. En motor som har vært i bruk i ti år men bare har gått ett par hundre timer kan være i dårligere stand enn en lik motor som har gått tusen timer (når alle andre faktorer er like). Til syvende og sist så er det dessverre ingen enkle svar på spørsmålet ditt. Man må vurdere helheten: alder, antall timer, vedlikehold, bruk og ikke minst i hvilken grad motoren passer til båten. Generelt sett så er det bedre med "for mye" motor enn "for lite" motor. En stor motor kan gå på ei fornuftig marsjfart selv med tung ferielastet båt uten at den må presses. Er motoren i grenseland for båten så må du tyne den mye mer både for å få båten opp i plan og for å holde ei grei marsjfart. Det sier seg selv hvilken motor som har det beste livet da. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
hanto1 Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 På motor i lystbåt må man heller se på alder. Stort sett har de lave motortimer. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Hei Vurderer denne http://www.finn.no/63277520 eller denne http://www.finn.no/69182852 Tenker mest på den øverste linken da den selges av forhandler, er rimeligere og bare to år eldre. Noen som kjenner denne båttypen? Hva bør jeg sjekke? Virker dette som et ok kjøp? Den har vært ute på finn en stund så det kan være noe muffins, men det gir og prutningsmulighet. Tenkte å høre med fabrikken om råd. De bør jo kunne si noe. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Noen som har erfaring med scand tropic (spesielt sent 90-tall) og kan si noe om båten? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Send IM til medlemmet Tropic1 han har hatt en slik inntil i fjor Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bent M Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Takk. Har sendt han en melding. I fjor høst var det en del 2000-2004 modeller ute til rundt 360-380. Tror dere det er nåbart nå mot våren, eller er det store forskjeller på høst- og vårpris. Skulle tro at eneste forskjellen er ca 15 lapper ift at selger slipper lagringskostnadene for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Det er ikke noe logisk grunn i dagens marked at prisene skal være høyere enn i høst. Anbefaler og se båten og deretter gi et veloverveid bud. Ikke start med et skambud via sms. Det er heller ikke sikkert at den billigste båten er det beste kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Hei Enig. Jeg tenker egentlig at jeg skal benytte de få tusenlappene det koster å få en takstmann/fagkyndig til å se på båten for meg. Er såpass grønn at det kan være vel anvendte penger. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 (redigert) En annen båt som vurderes er denne her http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=71013700 Så en slik I fjor høst. Er en daycruiser variant, men har jo nok av plass. Dette er nok veldig grei skuring. Nyere motor og drev bør gi mindre uforutsette utgifter. Redigert 17.Februar.2016 av Bent M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Etter å ha sett litt har vi valgt type båt. Det blir en Scand Tropic. Passe stor, og passe liten samtidig som den har alt det vi trenger av utstyr og en fornuftig "planløsning". Vil gjerne ha en som er nyere enn 1998 (helst nyere enn 2000) da det kom en del oppgraderinger i 1998. Er fortsatt veldig usikker på hva jeg bør betale for en slik båt. Noen som har erfaring? Hva bør en Scand Tropic i området 2000-2003 koste? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.