Jump to content

Er det slutt på D4 og D6 havarier?


Targa 23.1

Recommended Posts

Vært stille lenge om havarier på Volvo Penta D4 og D6 motorer.

Er det historie, eller er det noen her inne som har opplevd det i 2012/2013, eller kjenner til noen med slike motorer som har fått totalhavari?

Har selv en 2008 mod D4-225A-C med ca 200 gangtimer som hittil har oppført seg knirkefritt.

Håper denne tråden kun blir brukt til kartlegging av havarier og ikke til "skittkasting" på Volvo Penta og vi som har båt med D-motorer.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post

2005 D6-370 ca 700 timer. Har hatt lekasje/saltutslag under kjølerene og trøbbel med lading pga defekt motstand på D+ på dynamoen. Ellers ingen problemer.

 

Verkstedfolk jeg har snakket med sier at det ikke har vært noe stort omfang av slike havarier de siste årene.

 

Det ligger en Viksund 340 med D6-370 på Finn hvor motoren nettopp er byttet, uten at det fremgår årsak til dette.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

På nyere yrkesmotorer er det vanlig med service hver 500 time, dvs, de som har kjørt engangsmotorene 700 timer har i prinsippet hatt første service, den er som regel med i prisen. Fks. nyere Mercedes B. lastebiler service 130 000..... D 4 og D6 er jo fine motorer når de fungerer, men dessverre er de belemret med endel barnesykdommer. Fks eksor-rør som tæres opp med det resultat at båten synker. Blir litt skremt når jeg hører folk vil trimme disse motorene, som allerede yter mer enn godt er.

 

Minnes engang en Leca-selger's uttalelse : Leca er et middelmådig produkt med en knallgod markedsorganisasjon i ryggen.... :giggle:

Link to post

@ tb55: Dersom du tar deg bryderiet med å lese trådstarters henstilling i første innlegg forstår du at kommentaren din er rimelig malplassert. Har du erfaringer med disse motorene å dele med oss er vi taknemmelig for dette. Hvis ikke, finn et annet sted å gulpe.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

På nyere yrkesmotorer er det vanlig med service hver 500 time, dvs, de som har kjørt engangsmotorene 700 timer har i prinsippet hatt første service, den er som regel med i prisen.

 

Så for eksempel en fiskebåt som går en tur for å fiske må inn for service hvert 20 døgn?

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

2 x D6/435. Ca 460-470 timer hver mener jeg uten å ha finsjekket. Kun en ladetrykksgiver samt en vann i dieselsensor på filter som har vært byttet. Begge på samme motor. Bagateller som ble dekket på garanti. Hadde injektorsjekk på eget initiativ i fjor selv om denne utførelsen ikke har hatt problemer og det var ingenting å anmerke. Utelukkende positive erfaringer med motorene så langt.

 

Mht. de tidligere havarier som var rapporterte så har jeg fortsatt ikke hørt om kunder som har tapt penger på dette. Kan det være fordi man nettopp har kjøpt motoren fra en av markedets tyngste og mest velrennomerte produsenter? Feil kan man jo i utgangspunktet få med alt, spesielt når ting er helt nytt og representerer siste skrik i teknologi, kraft og brennstofføkonomi. Det er da man oppdager hvem som har det beste apparatet i ryggen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Hatt tre sett D motorer. 1xD6 310 (2004) 2xD4 260 (2006)?og nå ips 600 med 2xD6 435 (2008)

 

Første var feilfri. andre settet måtte bytte en evc boks. Tredje settet har jeg byttet ladetrykksgivere og modifisert et spjeld i luftfilterboksen som hang seg opp i spesielle tilfeller

 

Flotte motorer. Kjøper gjerne igjen.

Link to post

Har en D4-260 2011 modell. Gangtid ca 330 timer. Det har ikke vært noen problemer med denne, meget bra motor så langt.

Ca 120 timer nå etter siste service og motoroljen er fortsatt lys brun, noe jeg aldri har opplevd på en dieselmotor før.

Vet ikke jeg, men hadde blitt nervøs er oljen lysbrun etter 120 timer. Olje skal bli svart, skal smøre, skal ta til seg avfallstoffer.

Jeg har opplevd det du sier, var lysebryn på peilepinnen, men når jeg byttet var den knallsvart. Kan skyldes at noe er tett eller at oljen ikke sirkulerer som den skal rundt peilepinne.

 

Som sagt er min observasjon, at olje skal bli svart.

Link to post

@Jori. All respekt til deg, men det kan tenkes at du tar ganske så feil. Svart olje kan si noe om, ufullstendig forbrenning, dannelse av sot/koks, diesel i oljen og mulig for høy oljetemperatur. Brun og fin olje tyder på god forbrenning/ren motor, tett og fint mellom stempelringer og sylinder samt korrekt oljetemperatur. Hvorfor skulle oljen bli svart hvis motoren forbrenner rent? Men det var nå ikke det denne tråden skulle handle om......

Link to post

Har passert 560 timer på min D6 fra 2005.

Har byttet alt som det har vært kampanje på inklusiv nytt eksosbend.

Alt dette har blitt gjort fortløpende og har aldri ført til driftstans

Eneste jeg oppdaget nå, var muligens det samme som Brigg, at det er noe med motstanden på dynamoen.

Bortsett fra dette er jeg veldig godt fornøyd med motoren :smiley:

Link to post

Og hvilke erfaringer har du gjort deg med disse motorene Toroa?

 

Alt for lite, de fleste jeg har vært borti har vært havarerte eksemplarer. Men det er nå engang slik med oss som skrur på motorer av yrke, ofte ser vi bare den triste siden.

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

@ Brigg , ikke vær så hårsår. Til dere som har D4/D6 og som er fornøyd med maskinene etter 5-700 timer, kjempeflott ! Poenget mitt er jeg ble sur når volvo begynte med disse motorene, fordi jeg hadde ventet bedre fra den kanten. Har selv en 73 motor fra volvo med over 6000 timer, men sef er det en mye tyngre motor, så for all del. Fordelen men denne tunge klumpen, slik jeg ser det, er at den kan overhales. Dette gjøres ikke med D motorene. Her byttes hele blokken, derfor min litt flåsete "engangsmotor". ( Har en kollega som faktisk borret opp en d4 som hadde havari på et stempel og revet sylinder, og presset inn en foring. Motoren er vist i live ennå.)Til fritidsbruk er motorene sikker helt fin, da man skjelden kommer over 100 timer i året.

Ellers er jo det slik at feilslag på 510 timer, da hadde ikke jeg følt meg trygg lenger med bakgrunn i andres erfaringer.....

 

Toroa, du som jobber med motorer. Jeg blandet litt epler og pærer, men for de fleste motorer i anleggsmaskiner (som jeg jobber med)så er det vanlig med oljeskift og service på 250 timer for eldre maskiner og 500 timer for nyere. Men dette visste du sef. :wink:

 

Og som en kuriositet, i min tid på skipsbyggeri hadde vi inne en "tysker" med 32 000 timer som skipskontrollen forlangte opp for kontroll. Kun pakninger ble byttet. :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...