Targa 23.1 Startet 26.April.2013 Del på Facebook Startet 26.April.2013 (redigert) Vært stille lenge om havarier på Volvo Penta D4 og D6 motorer. Er det historie, eller er det noen her inne som har opplevd det i 2012/2013, eller kjenner til noen med slike motorer som har fått totalhavari? Har selv en 2008 mod D4-225A-C med ca 200 gangtimer som hittil har oppført seg knirkefritt. Håper denne tråden kun blir brukt til kartlegging av havarier og ikke til "skittkasting" på Volvo Penta og vi som har båt med D-motorer. Redigert 26.April.2013 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Har 2 stk d4 225hk fra 2006. Kjørt 470 timer. Har fungert helt ypperlig. Har ingenting å utsette i alle fall. Sent from my iPhone using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 2005 D6-370 ca 700 timer. Har hatt lekasje/saltutslag under kjølerene og trøbbel med lading pga defekt motstand på D+ på dynamoen. Ellers ingen problemer. Verkstedfolk jeg har snakket med sier at det ikke har vært noe stort omfang av slike havarier de siste årene. Det ligger en Viksund 340 med D6-370 på Finn hvor motoren nettopp er byttet, uten at det fremgår årsak til dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
G-sabb Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Dårlig vær de siste årene = få gangtimer = få havarier ? Kjenner til en som har hatt havari i høst ,fikk det dekket d5 motor. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 På nyere yrkesmotorer er det vanlig med service hver 500 time, dvs, de som har kjørt engangsmotorene 700 timer har i prinsippet hatt første service, den er som regel med i prisen. Fks. nyere Mercedes B. lastebiler service 130 000..... D 4 og D6 er jo fine motorer når de fungerer, men dessverre er de belemret med endel barnesykdommer. Fks eksor-rør som tæres opp med det resultat at båten synker. Blir litt skremt når jeg hører folk vil trimme disse motorene, som allerede yter mer enn godt er. Minnes engang en Leca-selger's uttalelse : Leca er et middelmådig produkt med en knallgod markedsorganisasjon i ryggen.... Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 26.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2013 Dårlig vær de siste årene = få gangtimer = få havarier ? Kjenner til en som har hatt havari i høst ,fikk det dekket d5 motor. Mener du D6 motor? Denne tråden gjelder kun D4 og D6 motorer i båt. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 2008 mod D4-260. Ca 200 timer. Til nå ingen tull med motor. Venter på å få byttet eksos rør på garanti. Det finnes ikkje tært men nytt på garanti tar eg mot. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 @ tb55: Dersom du tar deg bryderiet med å lese trådstarters henstilling i første innlegg forstår du at kommentaren din er rimelig malplassert. Har du erfaringer med disse motorene å dele med oss er vi taknemmelig for dette. Hvis ikke, finn et annet sted å gulpe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Toroa Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 På nyere yrkesmotorer er det vanlig med service hver 500 time, dvs, de som har kjørt engangsmotorene 700 timer har i prinsippet hatt første service, den er som regel med i prisen. Så for eksempel en fiskebåt som går en tur for å fiske må inn for service hvert 20 døgn? Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Brigg Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Og hvilke erfaringer har du gjort deg med disse motorene Toroa? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Oteren Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Har 2007 mod D6-350 ca 350 timer, har bare positivt å si om denne. Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Har hatt fleire volvo penta både D4 og D3. Og har faktisk ingenting negativt å sei om verken motor eller forhandler. I og med at eg i min jobb har ansvar for tilsammen nermere 100 anleggsmaskiner og kjøretøy har eindel forhandlere og sammenligne med. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 (redigert) 2 x D6/435. Ca 460-470 timer hver mener jeg uten å ha finsjekket. Kun en ladetrykksgiver samt en vann i dieselsensor på filter som har vært byttet. Begge på samme motor. Bagateller som ble dekket på garanti. Hadde injektorsjekk på eget initiativ i fjor selv om denne utførelsen ikke har hatt problemer og det var ingenting å anmerke. Utelukkende positive erfaringer med motorene så langt. Mht. de tidligere havarier som var rapporterte så har jeg fortsatt ikke hørt om kunder som har tapt penger på dette. Kan det være fordi man nettopp har kjøpt motoren fra en av markedets tyngste og mest velrennomerte produsenter? Feil kan man jo i utgangspunktet få med alt, spesielt når ting er helt nytt og representerer siste skrik i teknologi, kraft og brennstofføkonomi. Det er da man oppdager hvem som har det beste apparatet i ryggen. Redigert 26.April.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Hatt tre sett D motorer. 1xD6 310 (2004) 2xD4 260 (2006)?og nå ips 600 med 2xD6 435 (2008) Første var feilfri. andre settet måtte bytte en evc boks. Tredje settet har jeg byttet ladetrykksgivere og modifisert et spjeld i luftfilterboksen som hang seg opp i spesielle tilfeller Flotte motorer. Kjøper gjerne igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Kjekt å høre at mange er fornøyd med VP. Tror dei som jobber med å service og reperasjon på dette produktet trenger litt positve tilbakemeldinger for å bli motivert til å gjøre ein god jobb. Har litt medfølelse med dei når det stormer som verst. Sitér dette innlegget Link to post
Lundefugl Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Har en D4-260 2011 modell. Gangtid ca 330 timer. Det har ikke vært noen problemer med denne, meget bra motor så langt. Ca 120 timer nå etter siste service og motoroljen er fortsatt lys brun, noe jeg aldri har opplevd på en dieselmotor før. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Har en D4-260 2011 modell. Gangtid ca 330 timer. Det har ikke vært noen problemer med denne, meget bra motor så langt. Ca 120 timer nå etter siste service og motoroljen er fortsatt lys brun, noe jeg aldri har opplevd på en dieselmotor før. Vet ikke jeg, men hadde blitt nervøs er oljen lysbrun etter 120 timer. Olje skal bli svart, skal smøre, skal ta til seg avfallstoffer. Jeg har opplevd det du sier, var lysebryn på peilepinnen, men når jeg byttet var den knallsvart. Kan skyldes at noe er tett eller at oljen ikke sirkulerer som den skal rundt peilepinne. Som sagt er min observasjon, at olje skal bli svart. Sitér dette innlegget Link to post
Lundefugl Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 @Jori. All respekt til deg, men det kan tenkes at du tar ganske så feil. Svart olje kan si noe om, ufullstendig forbrenning, dannelse av sot/koks, diesel i oljen og mulig for høy oljetemperatur. Brun og fin olje tyder på god forbrenning/ren motor, tett og fint mellom stempelringer og sylinder samt korrekt oljetemperatur. Hvorfor skulle oljen bli svart hvis motoren forbrenner rent? Men det var nå ikke det denne tråden skulle handle om...... Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Støtter lundefuglen Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Har passert 560 timer på min D6 fra 2005. Har byttet alt som det har vært kampanje på inklusiv nytt eksosbend. Alt dette har blitt gjort fortløpende og har aldri ført til driftstans Eneste jeg oppdaget nå, var muligens det samme som Brigg, at det er noe med motstanden på dynamoen. Bortsett fra dette er jeg veldig godt fornøyd med motoren Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Har D6/370 fra 2007. Ikke et feilslag på 510 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 (redigert) Og hvilke erfaringer har du gjort deg med disse motorene Toroa? Alt for lite, de fleste jeg har vært borti har vært havarerte eksemplarer. Men det er nå engang slik med oss som skrur på motorer av yrke, ofte ser vi bare den triste siden. Redigert 26.April.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
tb55 Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 @ Brigg , ikke vær så hårsår. Til dere som har D4/D6 og som er fornøyd med maskinene etter 5-700 timer, kjempeflott ! Poenget mitt er jeg ble sur når volvo begynte med disse motorene, fordi jeg hadde ventet bedre fra den kanten. Har selv en 73 motor fra volvo med over 6000 timer, men sef er det en mye tyngre motor, så for all del. Fordelen men denne tunge klumpen, slik jeg ser det, er at den kan overhales. Dette gjøres ikke med D motorene. Her byttes hele blokken, derfor min litt flåsete "engangsmotor". ( Har en kollega som faktisk borret opp en d4 som hadde havari på et stempel og revet sylinder, og presset inn en foring. Motoren er vist i live ennå.)Til fritidsbruk er motorene sikker helt fin, da man skjelden kommer over 100 timer i året. Ellers er jo det slik at feilslag på 510 timer, da hadde ikke jeg følt meg trygg lenger med bakgrunn i andres erfaringer..... Toroa, du som jobber med motorer. Jeg blandet litt epler og pærer, men for de fleste motorer i anleggsmaskiner (som jeg jobber med)så er det vanlig med oljeskift og service på 250 timer for eldre maskiner og 500 timer for nyere. Men dette visste du sef. Og som en kuriositet, i min tid på skipsbyggeri hadde vi inne en "tysker" med 32 000 timer som skipskontrollen forlangte opp for kontroll. Kun pakninger ble byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Disse motorene står i en rekke yrkesbåter, bla taxibåter og RSer Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Ingen har nevnt noe om de bruker "forbrenningsforbedrer" fra Statoil som VP anbefalte? Ble det tilsatt i all båtdieselen etter hvert eller hva skjedde? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.