Jump to content

Min. 24 fot, maks 300k, hvilke båter/båtmerker er å anbefale?


Bent M

Recommended Posts

Takk for svar Draco24.

 

Eneste jeg ser som negativt med den nauticen er at det ikke er luke/nedgang til badeplattform. Greit for småkids å slippe å klatre for mye.

 

Skal benytte februar og mars på å kikke på båt. Håper det ev ordner seg med båtplass i mars/april.

Link to post

Bumper opp denne.

 

Hvordan er det forresten med å leie båtplass for 2016 på østsida av oslofjorden? Ikke krise om vi må kjøre ca 1 time fra Oslo for å komme dit. Er det relativt greit å finne, eller bør vi stresse det før båt?

 

Det er godt med plasser til leie på Østsiden av Oslofjorden. Det behøver du ikke å tenke på. Son er et godt utgangspunkt for inn/ut av Oslofjorden, Sonskilen hadde flere ledige plasser i fjor. Sjæløy brygger har ledig plass. Strekker du deg enda lenger finnes det også flere ledige plasser i Fredrikstad/Hvaler skjærgården.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Er ikke D6 fra denne årgangen en potensiell "bombe" eller er faren over nå?  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

218 motortimer var iallefall usedvanlig lite. Men om den er brukt jevnlig de siste par årene uten trøbbel så kan den jo funke greit i mange år.

Men det ligger jo en fryktelig lang tråd her inne fra noen år tilbake da det var en rekke motorhavarier på D4 og D6 motorer bl.a. grunnet løse injektorhylser var det vel.

Har ikke hørt så mye om dette de siste par årene.

 

198 siders tråd her https://baatplassen.no/i/topic/32015-trøbbel-med-volvo-penta-d-serie/page-1

 

Oppdatert tråd om saken https://baatplassen.no/i/topic/99649-er-det-slutt-på-d4-og-d6-havarier/

 

Også var det tæringsproblemer på eksosbend/riser. Var vel dyrt å fikse der det var trangt i motorrommet og motor måtte løsnes.

 

Baatplassens eminente Tangedal har skrevet om dette bl.a. her http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/04/17/volvo-pentas-defekte-eksosbend

 

Og her http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/03/09/volvo-penta-i-trobbel-igjen

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er ett litt sånn "hvor mye veier en meter" spørsmål. To motorer med akkurat samme vedlikeholdet kan ha vilt forskjellig levetid avhengig av båt og bruk. En motor som står i en tung båt som går på høyeste marsjfart hele tiden vil "tåle" betydelig færre timer enn en motor som står i en lett båt og for det meste går i skrogfart. En motor som har hatt ett lett liv kan tåle flere tusen timer, mens en som blir mer eller mindre konstant tynet kan nærme seg graven etter mindre enn tusen timer.

I tillegg så må man også huske på at motorer har godt av å bli brukt. En motor som har vært i bruk i ti år men bare har gått ett par hundre timer kan være i dårligere stand enn en lik motor som har gått tusen timer (når alle andre faktorer er like).

Til syvende og sist så er det dessverre ingen enkle svar på spørsmålet ditt. Man må vurdere helheten: alder, antall timer, vedlikehold, bruk og ikke minst i hvilken grad motoren passer til båten. Generelt sett så er det bedre med "for mye" motor enn "for lite" motor. En stor motor kan gå på ei fornuftig marsjfart selv med tung ferielastet båt uten at den må presses. Er motoren i grenseland for båten så må du tyne den mye mer både for å få båten opp i plan og for å holde ei grei marsjfart. Det sier seg selv hvilken motor som har det beste livet da. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Hei

 

Vurderer denne

 

http://www.finn.no/63277520

 

eller denne

 

http://www.finn.no/69182852

 

Tenker mest på den øverste linken da den selges av forhandler, er rimeligere og bare to år eldre. Noen som kjenner denne båttypen? Hva bør jeg sjekke? Virker dette som et ok kjøp? Den har vært ute på finn en stund så det kan være noe muffins, men det gir og prutningsmulighet.

 

Tenkte å høre med fabrikken om råd. De bør jo kunne si noe.

Link to post

Takk. Har sendt han en melding.

 

I fjor høst var det en del 2000-2004 modeller ute til rundt 360-380. Tror dere det er nåbart nå mot våren, eller er det store forskjeller på høst- og vårpris. Skulle tro at eneste forskjellen er ca 15 lapper ift at selger slipper lagringskostnadene for vinteren.

Link to post

Etter å ha sett litt har vi valgt type båt. Det blir en Scand Tropic. Passe stor, og passe liten samtidig som den har alt det vi trenger av utstyr og en fornuftig "planløsning".

 

Vil gjerne ha en som er nyere enn 1998 (helst nyere enn 2000) da det kom en del oppgraderinger i 1998. Er fortsatt veldig usikker på hva jeg bør betale for en slik båt. Noen som har erfaring? Hva bør en Scand Tropic i området 2000-2003 koste?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...