Jump to content

Bergholmen, kun for enkelte?


Astor

Recommended Posts

Østlandssendingen hadde i dag et innslag om Bergholmen, sør av Håøya.

 

Holmen som før lå under forsvaret ble i fjor åpnet for alle sammen med Oscarsborg festning.

Allikvel er det endel skilting som sier at hit men ikke lenger.

 

Drøbak båtforening har lagt ned mye dugnadsinnsats på den lille øya. Men å gå så langt som å si at andre ikke kan gå i land er for drøyt.

 

Les hva Østlandssendingen har om dette: Østlandssendingen


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Blir snart ikke overrasket lengre om hvordan enkelte opptrer totalt uten dømmekraft og sosiale antenner.

Hadde jeg kommet med familien hadde jeg nok latt være å lage noe stor sak av det pga at barna ikke skal få inntrykk av at dette er endel av båtlivet.

Men hadde jeg derimot vært alene eller med fruen skulle slike mennesker fått kommet med en bedre forklaring på hvorfor denne holdningen.

Så lenge en ikke er til sjenanse for andre , eller tar seg til rette og bruker andres ting og tang, ser jeg ikke problemet her.

Har dessverre en tendens til å lett hisse meg opp av slike folk. :headbang:

Mvh

Link to post
Share on other sites

De har ingen rett til å jage andre vekk fra holmen, sier kommandanten. Hvorfor kan de da ikke sette opp skilt som sier at dette er en allmenning, for alle!? Noen er frekke og tar seg til rette,- ikke bra. Men nå vet vi jo at det bare er å gå i land,- så la oss håpe at mange gjør nettopp det, til etteretning for 'gutta' fra Drøbak :wink:

Link to post
Share on other sites

Bergholmen er fri for alle.

 

Medlemmer av Drøbak Båtforening har ikke mer rett enn andre til å være der.

 

Dette er jo ikke så mye å diskutere med folk som ikke ønsker eller vil skjønne dette.

 

Dersom det fortsatt står skilt der satt opp av Drøbak båtforening, bør disse fjernes.

Redigert av Das_Boot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er vestlending.

 

Men måtte bare si noen ord...

 

Her et enda et eksempel på "privatisering" av kyststripa vår. :nono:

 

Ikke gi dere! Ta masse turer til dette stedet, og ta gjerne en liten debatt på bryggekanten/svaberget. :discuss:

 

(ungene kan jo ha ferie hos venner/slekt på slike turer!)

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bergholmen har vært tilhørende brøbak i et par år nå, du må nesten søke om å få lov til å ligge der. Men jeg trodde dette skulle bli opphevet nå som alt annet som har tillhørt forsvaret er alemnnelig.

 

Vi har ikke giddi å dra dit mer etter at vi måtte inn til drøbak havnevesen for å spørre om å ligge der, etter å fått lov lå vi der, men det var ikke mye hyggelig alle bare. "Hvorfor ligger dem der, de er ikke med i klubben"

 

De folka kan stikke så kan sætrefolka heller få øya, ligger nermere oss, men men.

 

Kanskej vi skal lage en slags båtparade her også astor??

 

Men dette er ikke bare et problem på Bergholmen, har opplevd lignende i Dragsund, Mølen og hovedbrygga på håøya, det er noen folk som ikke kan dele. På sjøen deler vi med andre sånn er det bare. Surpomper kan holde seg hjemme i sofaen!!!!!!!!!

Redigert av Sonata 7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke plass til så mange båter på bergholmen, så stedet egner seg nok ikke noe særlig for å arrangere treff.

 

Etter at det har kommet fram i pressen at medlemmer av Drøbak båtforening har forsøkt å jage folk vekk fra holmen, regner jeg med at båtforeningen heretter vil holde seg i skinnet. Jeg tror heller ikke at dette er gjennomgangstonen hos medlemmer flest i Drøbak båtforening.

 

Sitat fra havna.com:

 

Drøbak Båtforening har gjennom 10-12 år lagt ned millioner av kroner i dugnadsinnsats på Bergholmen, men det gir ikke båtforeningen rett til å jage folk vekk. Det sier kommandanten på Oscarsborg, Øivind Sjuls:

– Vi presiserer nettopp det, at den begrensede kyststripen vi har er åpen for allmennheten, sier Sjuls til NRK.

 

NB

 

Har ligget på bergholmen før stedet ble åpnet for allmennheten, og den gangen var det heller ikke noe problem å få tillatelse fra Oscarsborg til å ligge der til tross for skilting om millitært område. Måtte bar love å ikke finne på noe tull :wink:

Link to post
Share on other sites

Drøbak båtforening har lagt ned mye dugnadsinnsats på den lille øya. Men å gå så langt som å si at andre ikke kan gå i land er for drøyt.

Det har jo heller aldri Drøbak båtforening gjort. Det var i svært mange år forbudt å gå i land på Bergholmen. Det var forsvarets område. Drøbak båtforening fikk til en avtale med kommandanten på Oscarsborg som gjorde at de fikk lov til å gå i land. Som motytelse måtte de nedlegge utallige dugnadstimer og penger i å vedlikeholde og oppruste øya. Blant annet har de bygget brygger, satt i stand toalettene osv.

 

Nå når Bergholmen er åpnet for alle, og det er det ingen som bestrider, har Drøbak båtforening fått en avtale med Nasjonale festningsverker, de som eier Oscarsborg om at noen av bryggeplassene som båtforeningen har bygget er kun for Oscarsborg og båtforeninhgen.

 

Den saken som Østlandssendingen omtaler. Var slik at Drøbak båtforening skulle på sin årlige tur med Den Kinesiske ambassaden Når de kom til Bergholmen lå det allerede en huring (mann fra Hurum) langskips på disse plassene. Han ble spurt om han ikke kunne flytte seg til de andre bryggeplassene slik at de kunne komme inn og få losses alt de hadde med seg. Det ville han ikke.

 

Selv om noen bryggeplasser er reservert betyr jo ikke det at øya er stengt for allmennheten.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Selv om noen bryggeplasser er reservert betyr jo ikke det at øya er stengt for allmennheten.

At noen bryggeplasser er reservert båtforeningen, har jeg ikke hørt om før og det framgår heller ikke i uttalelsen fra kommandanten. Det framgår heller ikke i noe av det som har vært rapportert i pressen om denne saken.

 

Det finnes bare noen få bryggeplasser på Bergholmen. Dersom noen er reservert båtforeningen kan jeg ikke forstå at det i praksis er plass til noen andre. :smash:

Link to post
Share on other sites

Nå når Bergholmen er åpnet for alle, og det er det ingen som bestrider, har Drøbak båtforening fått en avtale med Nasjonale festningsverker, de som eier Oscarsborg om at noen av bryggeplassene som båtforeningen har bygget er kun for Oscarsborg og båtforeninhgen.

En "avtale" som ikke tåler dagens lys, og helt uakseptabel selvfølgelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

At noen bryggeplasser er reservert båtforeningen, har jeg ikke hørt om før og det framgår heller ikke i uttalelsen fra kommandanten. Det framgår heller ikke i noe av det som har vært rapportert i pressen om denne saken.

Kan det være fordi pressen aldri har vært der og sett skiltene som Nasjonale Festningsverker har satt opp?

 

Når pressen lukter konflikt er ikke detaljene så viktige :flag:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det er bryggeplasser på begge sider av holmen.

Er godt kjent på Bergholmen, og øya tilhørte mine forferdre før den ble overtatt av staten i forb. med Oscarsborg. Jeg har derfor litt spesielle interesser når det gjelder denne lille holmen :smiley:

 

Dersom du mener at alle bryggeplasser på Nordsiden er reservert båtforeningen blir dette med åpen for almennheten en floskel - hvertfall når det gjelder båtfolk, og båt må man jo nødvendigvis ha for å komme til bergholmen så ...

Link to post
Share on other sites

Dersom du mener at alle bryggeplasser på Nordsiden er reservert båtforeningen blir dette med åpen for almennheten en floskel - hvertfall når det gjelder båtfolk, og båt må man jo nødvendigvis ha for å komme til bergholmen så ...

Hvor mange plasser det dreier seg om vet jeg ikke. Men det er snakk om plasser på en brygge som Drøbak båtforening har bygget, og etter det jeg vet også betalt. Kanskje sier det noe mer om antallet?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Slutt med dette sprøytet, vær så snill.

Er et område åpent for allmennheten kan ikke enkeltpersoner eller grupper påberope seg fortrinn fordi de mener seg å være mere ”allmene” enn andre. Eneste unntak fra regelen om fri ferdsel i et slikt område vil være reglene om inn- og utmark. Skal disse komme til anvendelse må DB faktisk eie området.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er et område åpent for allmennheten kan ikke enkeltpersoner eller grupper påberope seg fortrinn fordi de mener seg å være mere ”allmene” enn andre. Eneste unntak fra regelen om fri ferdsel i et slikt område vil være reglene om inn- og utmark. Skal disse komme til anvendelse må DB faktisk eie området.

Ja, som du sier så er det fri ferdsel i strandsonen. Det betyr ikke at det ikke er lov til å ha private installasjoner i strandsonen, eller andre friområder. Fri ferdsel betyr f.eks. at du kan gå inn til en privat brygge og slippe folk i land eller ta de om bord. Fri ferdsel i strandsonen gir deg ikke rett til å ligge ved en privat brygge. Fri ferdsel er ikke det samme som "opphold". Og det er eieren av Bergholmen som har satt op skiltene med restriksjonen.

 

PS! Jeg tar ikke stilling til om bryggene er private på Bergholmen eller ikke, jeg bare presenterer en annen side av saken.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Og det er eieren av Bergholmen som har satt op skiltene med restriksjonen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva eiere av strandperler kan finne på for å legge restriksjoner på fri ferdsel er det innslag om på dagsrevyen med jevne mellomrom. Flere saker har vært prøvet for rettsystemet og her er det slått fast at det er regelen om inn- og utmark som gjelder.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...