Jump to content

Tikkelyd i BMW 180 hk Hva kan det være? og hvilke kostnader?


Daffy

Recommended Posts

Jeg har sett på en båt med BMW 180 hk diesel.
Etter som jeg har forstått er det da BMW D636 den heter.

 

I denne motoren er det en tikke/bankelyd.
Jeg tenker ventiler når jeg hører lyden men kan det være andre ting?

 

Selger sier han har hatt mekaniker som har hørt på den som ikke er sikker på hva det var men at han kan bruke den.

Det synes jeg er litt underlig men han har vistnok brukt den slik i ett par år nå.

 

Selger mener at lyden oppsto etter at han hadde glemt å slå av kaldstartsfunksjonen.

Hva er den kaldstartsfunksjonen?

Sitter den på dieselpumpen?
Kan det være dieselpumpen som tikker som følge av dette?

 

Hva koster det eventuelt å reparere dette?

Skjønner at det kan være vanskelig å svare på men det jeg er ute etter er hva som er et seriøst avslag i pris grunnet dette når man sammenligner med båt med tilsvarende motor som ikke har tikkelyd.
 

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Styr unna! Eller la selger fikse ulyden før salg, så skal du se hva som bor i den.

Det kan være mye rart!

Mange av disse har hatt ett hardt liv med dårlig kjøling og høy oljetemperatur.

Kom en servicebulletin for mod. av kjølere og ettermontering av oljekjøler på disse.

Mulig det bare er jeg som har denne i halsen, men tror ikke jeg er alene....

 

(For all del, mercruiser klarte og rette på dette med egen marinisering)

Link to post

Enig med komodo. Få avlag tilsvarende en byttemotor (+arbeid) eller la selger fixe problemet. Hadde BMW i vår Master og var strålende fornøyd.

Men spes 180hk hadde kjøleproblemer, men dette ble fixet på en såkalt "recall", uansett var dette i 1986, har motoren gått bra siden, er det neppe noe problem snart 30år etter ;)

Tror BMW fra 80`tall ikke var noe dårligere en Volvo fra samme tid, kanskje bedre. Normalt helt tørre finne motorer uten olje svetting og lite røyk ved oppstart, fin gange har dem også.

Dele tilgangen kan være så som så, men mercruiser er samme motoren, så mange deler går om hverandre. Forøverig er det MV-motori, som har laget motoren både for BMW og Mercruiser.

Link to post

Takk for gode innspill.

Da blir det neppe denne båten.

 

Men hva er den kaldstartfunksjonen?

Det kan ikke ha med den å gjøre?

 

Ellers synes jeg motoren så veldig pen ut og gikk pent med unntak av tikkkingen.

På denne er kjølingen modifisert.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det trenger ikke være noen alvorlig feil. men det virker svært rart at mekanikeren ikke finner ut hva det er, men likevel gir klarsignal for videre bruk høres bare rart ut! Kaldstartfunksjon er bar enoe som gir ekstra diesel under oppstart, jeg kan ikke se hva denne har med tikking å gjøre.

 

Hvis du er seriøst interessert kan det være en ide å få en egen mekaniker til å se på den. En ventiljustering er jo kun vedlikehold, mens slitt lagre/rådebank krever en kostbar overhaling. Så ut fra de opplysningene du gir kan det være alt fra en times arbeid til ny motor omtrent...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Med kaldstartfunksjon på en diesel menes vel glødepluggene. De kan garantert ikke skape ramling i motoren når den først er i gang, så her prøver nok selgeren seg på "en spansk en", som det heter på fint. Styr unna - er mitt råd, og spar en halv million på motorbytte.

finnes forskjellige former for kald start. Ikke alle har glødeplugger.
Link to post

Kaldstartfunksjonen er rett og slett en ventil eller tilsvarende funksjon i dieselpumpen som gir ekstra diesel når motoren er kald. I gamle dager var dette en knapp man kunne trekke ut, ala et chokerspjeld på bensinmotorer. På 80-tallet og fremover antar jeg denne funksjonen var automatisert på alle dieselmotorer. Har vanskelig for å se forbindelsen mellom dette og vedvarende tikkelyd. Uansett, be kjøper å fikse feilen før du eventuelt kjøper. En annen del av kaldstartfunksjonen er glødeplugger, for motorer som er utstyrt med den slags. Heller ikke glødeplugger skal kunne gi noen tikkelyd som 'ikke er noe å bry seg om'.

Link to post

Denne motoren har mekaniske ventil løftere, dvs man må justere ventil klaring etter en tid. Hydrauliske løftere som man ikke justerer

kom først i 1999-2000 på Mercruiser versjonen.

Er de ikke justert vil du høre en klapre lyd eller sterk tikking. Ikke noe stort problem å justere.

Dysene kan gi en viss tikke lyd og da er de slitte.

Topplokks boltene må strammes regelmessig på disse motorene, kan gi tikkelyd om det er feil på topp pakning.

 

Du kan fint finne ut hva som tikker med et stetoskop. En erfaren mekaniker hører gjerne med en gang hva

problemet er.

 

Er det feil lavere i motoren som f.eks rådebank er det kraftig lyd som om du slår med hammer på metall.

Er det gjennomslag på en sylinder vil du høre en metallisk klakke lyd på kompresjons slaget. Og uforbrent diesel og

røyk ut av oljepåfyllings lokket.

 

Motoren er nok noe gammel og slitt,så uansett må du regne med litt overhaling før den kan bli som ny.

 

Men om motoren går pent på tomgang og ikke ryker eller bruker olje, kan den sikkert gå i mange år ennå med litt vedlikehold.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 2 uker senere...

Takk for gode svar.
Nå er båten solgt men ikke til meg så da slapp jeg uansett det problemet :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...