Jon-Kåre Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Har 100, 270 og 280 samme Tilkobling slik at drevene kan brukes på samme kåpe/motor?? Det samme lurer jeg på når det gjelder platen som ligger inne mot moteren som akslingen som går gjenom kåpen er tredd inn i???? Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Tore B Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 100 drevet passer ikke på noe annet, den har eksosen på siden bla. Tviler på om 270 og 280 passer og. Husker jeg ikke feil kom eksosen ut over proppellen på 270 og i senter på 280. Men dette er det sikkert noen andre her som kan svare helt sikkert på. Quote Link to post
Frode_B. Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Dempeplaten + akslig hører til marinseringen av motor og ikke drev. Overgangen fra motor til drev går på drivknute/ende på svinhjulshuset. Følgelig passer aksling og dempeplaten sammen uavhengig om du har 270 eller 280 drev (om jeg har rett, men det er jo ikke sikkert). Forøvrig trodde jeg 270 drev og 280 drev passet på samme drevplate. Forskjellen (iallefall en av de) er designet på undervannshuset. Det beste er vel å sjekke med VP om delenummer på drevplate er forskjellig om man kjøper 270 eller 280 drev. Quote Link to post
Jon-Kåre Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 Svinghjulskåpen er ikke med motoren, det er denne som har aksling som går inn i demperplaten, det har tidligere hvert montert et 250 drev på og jeg er usikker på om akslingen som vil være på den "nye" kåpen vil passe inn i demper platen. Daa jeg leter etter brukt kåpe hadde det hvert greit å vite hvilke motorer jeg skulle lete etter kåpe fra. Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Frode_B. Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Hvilken motor er det snakk om da? Uansett så finnes det jo overgangsbraketter mellom svinhjulskåpe og motor å få tak i. Quote Link to post
Jon-Kåre Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 Hvilken motor er det snakk om da? Uansett så finnes det jo overgangsbraketter mellom svinhjulskåpe og motor å få tak i. <{POST_SNAPBACK}> Tror ikkke det da det er en hjemmemarinisert Toyota Dyna Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bj.Terje Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Har en Toyota dyna motor med 270 drev i min båt. denne stod i båten når eg kjøpte den. orginalt var det en 130hk vp bensin som stod der. Her er det lagd en overgangs plate mollom Toyotan og svinghjuls kåpa som er den samme som stod på bensin motoren. Quote Link to post
Jon-Kåre Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 Har en Toyota dyna motor med 270 drev i min båt. denne stod i båten når eg kjøpte den. orginalt var det en 130hk vp bensin som stod der. Her er det lagd en overgangs plate mollom Toyotan og svinghjuls kåpa som er den samme som stod på bensin motoren. <{POST_SNAPBACK}> Det var godt å høre jeg har avtalt å kjøpe kåpe fra en slik motor idag hvis jeg fant ut at det var den rette. Hva vet du om demperplaten, er det den som følgte motoren eller er det en som er tilpasset fra f.eks 130 hk bensin??? Vet du hvor mange hk motoren din yter? Årsmodell? Er det montert turbo på den? Hvilke båt har du? Hvor stor er propellen din? Disel forbruk? Turtall ved marsj fart? Vet du noe om hva stasen veier? Jeg har sikkert hundre spørsmål til da det nok enda er minst en uke eller to til jeg har motoren hjemme så jeg hadde hvert veldig takknemmelig hvis du hadde tatt deg tid til å svare på disse spørsmålene. Skulle tro flere var inntressert og da dette er etter hva jeg hører en meget god motor for å marinisere og tilgangen er rimelig grei den og Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bj.Terje Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Motoren eg har har typebetegnelse B. den yter 85 hk ved 3600 omd. Den har ikke turbo,den har eit forbruk på ca 9-10 liter ved marsjfart som er rundt 3300-3400 omd. Har den i en draco 20. marsjer på 19-20 knop ca 22 på fult. Har en 15x19 propell og det orginale 270 drevet som stod på 130hk bensineren. Tror at det har en utveksling på 2,15-1 er ikke heilt sikker på det. Vet ikke vekta på stasen , men den er ganske tung. Det er en lett startet, driftsikker,enkel motor. Har funnet rep. manual på nettet til den: www.birfield.com/downloads-cats-10-10.html Det er den for B-2B motoren. Her er det til forskjellige av dyna motorene. Dei samme motorene blei og brukt i Land cruiser og i noen Daihatsu jeeper. Håper dette kan vere til nytte. Quote Link to post
Jon-Kåre Posted May 21, 2005 Author Share Posted May 21, 2005 Takker for svar og im, kommer nok til å benytte meg av tilbudet om å ringe deg men tror jeg venter til jeg får motoren Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
evenR4u Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 100 drevet passer ikke på noe annet, den har eksosen på siden bla. Tviler på om 270 og 280 passer og. Husker jeg ikke feil kom eksosen ut over proppellen på 270 og i senter på 280. Men dette er det sikkert noen andre her som kan svare helt sikkert på. <{POST_SNAPBACK}> Eksosen kommer ut over propellen også på 280 drevet, attså egen eksosutblås rett over propellen Quote evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.