Jump to content

Brente clutch-lameller på gear-kasse av type ZF 220A.


NovaMan

Recommended Posts

Jeg hadde en episode nå på ettersommeren hvor gear-spakene ikke ble dyttet skikkelig frem da jeg startet opp. Dette er hydrauliske gear, så båten gikk normalt i lav fart. Etter en stund når jeg ga gass for å øke farten så gikk båten usedvanlig tungt, og jeg slakket da umiddelbart av for å se om jeg kunne ha fått noe i propellene. Da kjente jeg fort at det luktet brent olje, og la også merke til at spakene ikke var dyttet skikkelig frem. Når jeg så dyttet dem fremover så gikk båten helt som normalt igjen. Eneste forskjellen jeg merker i forhold til tidligere er at den ene kassen ikke går i inngrep samtidig med den andre, men bruker vel 1-2 sekunder lengre. Jeg har skiftet olje og renset filteret et par ganger etter dette, men den oppfører seg fremdeles på samme måte.

 

Jeg regner med at det er clutch-lamellene på det ene gearet som er brent, men spørsmålet er om det er noe risiko å kjøre med dette videre. Jeg vurderer sterkt å ta ut gear-kassen senere i høst for å få skiftet lamellene, men hvor solide er disse? Er disse lamellene så tykke at det er kurant å bruke båten som normalt når det «bare» er dette med at den går i inngrep senere som er problemet? Verkstedet jeg kontaktet mente selvfølgelig at kassen måtte ut umiddelbart, så jeg skjønner selvfølgelig at dette er det beste, men en overhaling er ikke akkurat billig…..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...