Jump to content

Styring akterover 28 fot´s sjark.


KrisianS

Recommended Posts

Kjøpte med en 28 fots tresjark i god tro om at denne skulle bli min skjelefrend i mange år framover. gjør hun fart forover er hun like lydig som bikkja, men skal jeg styre akterover minner hun meg mer og mer om ekskjerringa. Den gamle slitern av en motor er en lydig 22hk SABB  med vribar propell.

 

jeg vet at at snekker/sjarker drar mot den siden propellen går rundt (desverre er dette feil veg når jeg skal ut av båtplassen, og det er heller ikke lange vegen til neste rekker av båter) Er det noen gamle sjøfolk som har god erfaring med disse damene som kan gi meg et tjuvtriks eller to for å dratt hun andre vegen akterover? Eller noe jeg kan montere på roret for å få bedre styring?  Er litt kjedelig når jeg jobber offshore å manuvrerer en båt på 100 meter- og ikke klarer og komme meg helskinnet ut av båtplassen med en liten tresjark... :sweat:

 

 

PÅ FORHÅND TAKK :lol:

 

Link to post
Share on other sites

Du er nok litt for redd for å bruke gassen, lenge siden jeg hadde sjark men skulle akterenden motsatt vei av det proppellen dro den mener jeg at tingen var å gi den et god puff bakover for så å koble ifra slik at roret fikk styring. Avhengig av vind, strøm og plass måtte man kanskje gi den et kort spark fremover med rett torutslag før man atter satte den i bakk. Det er slik jeg husker det men det kommer nok flere innspill. Så veldig vanskelig husker jeg iallefall at det ikke var

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du husker helt riktig jon-Kåre, det er slik det skal gjøres. I og med at propellen skyver båten mot "gal" side i ditt tilfelle er det viktig at den står i ro. Gi derfor godt på akterover før du setter gearet i fri. Da får du sig i båten, får vannstrøm langs roret og kan styre begge veier. Nå skal det sies at det er stor forskjell på ror og båter, noen er verre å ha med enn andre.

Link to post
Share on other sites

Med Sabb og vridbar propell er dette med ut og innkopling, forover og bakover ikke like kjapt å skifte på som med ordinært gir. Men med litt trening går det seg til. Gi båten en dytt i riktig retning før du kopler inn, hold igjen i brygga med båtshaken til den vrir seg riktig vei etc. Det er mange tjuvtriks du kan benytte....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som nevnt over. Et kraftig puff bakover, sette i fri og gli til roret får tak. Så roret andre veien og puffe fremover en eller flere ganger til baugen peker riktig vei. 

 

Alt etter hvordan plassen/båsen din er så kan du jo legge opp en spring som du går ut på sånn at du får vridd båten riktig med en gang. Det er kanskje det enkleste og sikreste. 

 

Hadde samme problemet selv på en plass jeg hadde og endte som regel med å bakke ut hele veien. Ble en vane det og :-)

Link to post
Share on other sites

For mye rorutslag er heller ikke gunstig ved bakking.

Kan du ikke bruke et spring med slipline til å dra deg riktig veien ut av båsen? Du burde få dratt deg riktig vei om du har et spring festet fra den siden av hekken du vil trekke båten til øyet ytterst på utliggeren. Ved å å slippe gradvis ut på dette vil hekken på båten ført riktig vei. Når du er i riktig posisjon er det bare å slippe den ene enden og dra til seg hyssinga. 

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en youtubevideo som viser hvordan det ble gjort tidligere, dog ikke en Sabb....

 

Kanskje litt på siden for hva trådstarter er ute etter. Likevel ser vi hvordan fører bruker propellvingene og lar roret "ligge" nesten hele tiden mens båten snues.

 

Men litt mimring en tirsdag for de som liker det når kaffen skal nytes. :smiley:

 

https://www.youtube.com/watch?v=jBOJ779LtBM

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en youtubevideo som viser hvordan det ble gjort tidligere, dog ikke en Sabb....

 

Kanskje litt på siden for hva trådstarter er ute etter. Likevel ser vi hvordan fører bruker propellvingene og lar roret "ligge" nesten hele tiden mens båten snues.

 

Men litt mimring en tirsdag for de som liker det når kaffen skal nytes. :smiley:

 

https://www.youtube.com/watch?v=jBOJ779LtBM

fet lyd ☺ er det nesten bare vingene han vrir på ?
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da er vi vel nesten enige. En spring er det som må til. 

 

Sånn ellers så måtte jeg, med snekka jeg hadde, lære den å kjenne. Særlig det med bakking og rorutslag, som nevnt over. Og med min tok det en stund før roret "tok tak" når jeg bakket. Så det kunne virke som "faen dette går ikke!" før det tok tak og svingte.

 

Kan være vanskelig å kjenne presset på roret med ei snekke når en bakker, sikkert greit å lage seg en regel for hvor mange sving på rattet ved bakking... Med seilbåt og rorkult kjenner en det veldig godt. Ene seileren jeg hadde, med svært ror, reiv nesten rokulten ut av henda på meg om jeg la over for mye når jeg bakka slik at roret "tverret". 

 

Om den er helt håpløs så er det jo diverse patenter for å bedre effekten av roret. En sånn rund greie en kan feste på roret og også en flapspatent som gir en flaps bakerst på roret. 

--------

 

På trange plasser pleide jeg gjerne å ta snekka ut for hånd, vri den i riktig posisjon før jeg bakket ut. 

Link to post
Share on other sites

Det går jo ann å bakke ut frem til det er plass til å snu å da.

Det er mange seilbåter/snekker/sjarker som må gjøre det ved ugunstig beliggenhet kombinert med litt i overkant mye vind fra feil retning.

 

Ellers, så var det slik med en snekke jeg hadde en gang at det enkleste var å svinge roret helt over den veien jeg ville før jeg så dyttet båten ut av båsen for hånd og hoppet på i siste liten. Så var det å velge rett tidspunkt for å gi masse gass fremover med roret andre veien en kort stund så båten stoppet opp med nesa riktig vei. (Mye sidevind fra feil retning, gjorde ofte at jeg måtte bakke ut av havnen)

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Sjarken jeg hadde i noen år tok heller ikke roret bakover. Jeg kunne likevel styre den dit jeg ville ved å la roret stå motsatt vei enn dit jeg skulle. Når båten var kommet i sig bakover, kunne jeg styre den som vist på videoen i innlegg #12, ved å gi forover i korte perioder. Selv om den trakk til feil side bakover, var effekten av roret framover så mye større at jeg kunne snu sjarken nesten på femøringen. Et par meter fram og bak var nok plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...