Captain_Memphis Startet 31.August.2015 Del på Facebook Startet 31.August.2015 Siden jeg nettopp er blitt en ny eier av en Wiking 21 og at ferie er blitt et faktum går mye av tiden i lesing om båten og motoren, en MB10A. Men er det en ting jeg ikke klarer å lese meg klok på er dette med propell, så da spør jeg heller der hjelpen er som best: Jeg synest båten går litt i seneste lage, 5-6knop på Max. Savner en knop og to ekstra for å kunne følge en kompis som går ca 8knop. Spørsmålet er, kan jeg bytte propell for å få mer fart? Er det så enkelt? Jeg skjønner alt det med forbruk osv, men klarer motoren det? Kan jeg komme i en situasjon der dette bare blir feil? Grunn til jeg tenker slik er at motoren går så fint og uten noe særlig motstand når den går i sjøen, hva med å "gire" den opp litt? Om dette er mulig, hvilken propell snakker vi om da? Etter det jeg kan lese så er det 14,5x9,5 på båten idag. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Jeg tror du har den farten du kan regne med å få med en 2syl bensin motor på 10 hk 5 - 6 knop høres normalt for ei 21 fots snekke. Med mindre motoren din går veldig tungt. Har den riktig turtall på fult ? Uansett, 8 knop tror jeg du kan glemme. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Forutsatt at propellen ble valgt med hensyn til motoren som står i båten kan man ikke magisk få båten til å gå fortere med en ny propell, dessverre. Hvilket turtall holder motoren når du gir full gass? Når motoren sitt maksimale turtall? Foruten propell og motor setter også skroget begrensinger for hvor fort båten kan gå, nesten uansett motorstyrke. Hvis Wiking 21 har et typisk fortrengerskrog kan du ikke regne med særlig mer enn 6 knop Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.