Tranen2 Startet 1.September.2015 Del på Facebook Startet 1.September.2015 Har kjøpt en nesten ny Beneteau Antares 580 med DF100ATL levert nytt av Dyrkorn Fritid i Ålesund i oktober 2014. Hentet båten på henger til Kristiansund vel vitende om at Dyrkorn Fritid ikke har avdeling her. Nærmeste er i Molde. Da jeg ikke har henger så ble det å lete etter et Suzuki-verksted i Kristiansundsområdet som kan utføre service for å opprettholde garanti. Nå var heldigvis 20t servicen utført av leverandøren i Ålesund, men 100t servicen kommer fort.... Sjekket litt rundt og det finns ikke godkjent Suzuki-verksted i Kr.sund. Nærmeste er Edøen Mekaniske ANS på Smøla. Jeg tok kontakt og ble møtt av hyggelige hjelpsomme folk som sa at dette skal vi ordne. De ba om serienr. på motor og ringte rett etterpå om at motoren skal inn på en fabrikk-recall. ECM skal byttes! Dessuten så er motor montert for høyt, det har Dyrkorn i Ålesund sagt seg enig i og vi er kommet til en minnelig ordning og at Edøen ser på dette og. Dette skal fikses før høsten og Edøen har sagt seg villig til å komme til KSU og utføre servicen - det er topp! Noen med erfaringer fra Suzuki-servicer i området - kanskje erfaringer med Edøen også...? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Da er servicegutta kommet, båten på land, motoroljen allerede tappet og data fra hjernen som skal byttes er lastet opp i PC. Deretter skal motor heves 1 eller 2 hull samt vanlig 100t service. Resultat og prøvetur i ettermiddag, håper jeg! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 (redigert) Ferdig kl 12. Lunch. Utsett og prøvetur kl 13. Dette gikk da kjapt...! (Ser at det står at motor var for høy i 1. post. Den var selvfølgelig for lavt montert...) Redigert 8.September.2015 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
GunR Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Det her var da flott service! Mener det er noen som selger Suzuki i Kr.sundsområdet iallfall, men godt mulig de ikke er godkjent verksted. En kamerat av meg var innom ei relativt ny (høkkert) sjappe på Frei, for å få tennplugger til sin Yamaha F60. Han var visstnok anbefalt å gå dit, ikke av meg men av en nabo.. Etter mye leiting klarte de å finne en NGK - plugg som liknet, den hadde ikke de samme tall og bokstaver på, men det var ikke så nøye, sa han som ekspederte.. Kameraten min tok turen på innlandet og fikk riktige plugger! ( Møre Båtservice) Har ikke hørt noe om Edøen før, så dette lover bra, spesielt for alle med nye og gamle Suzukier på hekken. Ellers er Gridsvåg båt og motor et firma mange har gode erfaringer med, de har blandt annet Yamaha , men vet ikke om de har Suzuki. Tipper du har funnet din servicebedrift for mange år fremover, siden de var så flinke og raske! :) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 (redigert) Ny ECM, 1 hull opp med motor og frisk olje/filter overalt! Det gjorde susen! De sjekket også innvendig Zink noe som er svært viktig på dagens motorer. Anslagsvis 95% igjen - skal byttes ved ca 50% igjen. Borte er den rufsete gangen, borte er den enorme vannspruten som faktisk fylte motorbrønnen og det virker som om motoren "krafter" bedre. 1,5knop mere i toppfart. Gode greier! Nå er det bare å vente på regninga...... Redigert 8.September.2015 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
GunR Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 1,5 knop mer i toppfart betyr jo at du marsjer mer økonomisk enn før.. Dette er bra saker! Hvor mange hull ble motoren hevet? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Ble hevet 1 hull til 3. hull ovenifra som båtimportøren anbefaler. Kunne godt ha hevet 1 hull til, men da ville jeg nok slitt med hyppe luftinndrag i propellen pga den spesielle halv-kjølen på disse båtene... Borte er i alle fall den digre vannsøylen bak. Farten var ikke så viktig. Mekanikeren så at WOT kun var på 5400 og anbefalte å gå ned 2 tommer på stigning. Bestilte ny propell med det samme... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
GunR Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Blir interessant å høre hvordan det blir med ny propell montert. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 9.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2015 (redigert) Men han sa noe "rart"; Lean burn-systemet som disse nyeste A motorene er utstyrt med - slår inn først når en passerer 5000rpm. Kan det stemme? Korrigerer meg selv her jeg: Nei, det stemmer ikke. Faktisk er Lean burn mest effektivt under maxfart! Se link: http://www.globalsuzuki.com/marine/tech_lb.html Redigert 9.September.2015 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 Så kom regninga..... og den var slett ikke avskrekkende! I underkant av 5 lapper, men det inkluderer reise, ferge (bil m/henger), oppsett og utsett samt 100t service etter boka + innmelding i Erling Sande-systemet. Ikke gæli det! Fikk til og med råd til ny propell..... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 7.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Omsider kom ny propell på.... Endringer: 1. Får nå 6050rpm alene med halv tank og 29,5 knop. 2. Mistet 2 knop på toppfart. Det plager meg lite... 3. Vibrasjoner er færre og lavere i lydstyrke 4. Båten mye lettere å få i plan. 5. Motoren virker mye kvikkere 6. Kan gå i flere fartsområder uten at motoren anstrenger seg. 7. Temperatur dønn stabil uansett. Tidligere varierte den veldig avhengig av hvordan båten ble kjørt. 8. Kan tilte mere før propellen suger luft Alt i alt en ny båt når jeg legger sammen heving av motor og korrekt propell - fra trasig kjøreopplevelse til bare fryd! Takk til mitt lokale serviceverksted Edøen Mekaniske som tok meg på alvor og ordnet ut! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.