Jump to content

Suzuki-service Kristiansund/Nordmøre erfaringer


Tranen2

Recommended Posts

Har kjøpt en nesten ny Beneteau Antares 580 med DF100ATL levert nytt av Dyrkorn Fritid i Ålesund i oktober 2014.

Hentet båten på henger til Kristiansund vel vitende om at Dyrkorn Fritid ikke har avdeling her. Nærmeste er i Molde.

Da jeg ikke har henger så ble det å lete etter et Suzuki-verksted i Kristiansundsområdet som kan utføre service for å opprettholde garanti.

Nå var heldigvis 20t servicen utført av leverandøren i Ålesund, men 100t servicen kommer fort....

 

Sjekket litt rundt og det finns ikke godkjent Suzuki-verksted i Kr.sund. Nærmeste er Edøen Mekaniske ANS på Smøla.

Jeg tok kontakt og ble møtt av hyggelige hjelpsomme folk som sa at dette skal vi ordne. De ba om serienr. på motor og ringte rett etterpå om at motoren skal inn på en fabrikk-recall. ECM skal byttes!

Dessuten så er motor montert for høyt, det har Dyrkorn i Ålesund sagt seg enig i og vi er kommet til en minnelig ordning og at Edøen ser på dette og.

 

Dette skal fikses før høsten og Edøen har sagt seg villig til å komme til KSU og utføre servicen - det er topp!

 

Noen med erfaringer fra Suzuki-servicer i området - kanskje erfaringer med Edøen også...?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Da er servicegutta kommet, båten på land, motoroljen allerede tappet og data fra hjernen som skal byttes er lastet opp i PC.

Deretter skal motor heves 1 eller 2 hull samt vanlig 100t service.

Resultat og prøvetur i ettermiddag, håper jeg! :yesnod:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ferdig kl 12. Lunch.

Utsett og prøvetur kl 13.

Dette gikk da kjapt...!

 

(Ser at det står at motor var for høy i 1. post. Den var selvfølgelig for lavt montert...)

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det her var da flott service! 

Mener det er noen som selger Suzuki i Kr.sundsområdet iallfall, men godt mulig de ikke er godkjent verksted. En kamerat av meg var innom ei relativt ny (høkkert) sjappe på Frei, for å få tennplugger til sin Yamaha F60. Han var visstnok anbefalt å gå dit, ikke av meg men av en nabo.. Etter mye leiting klarte de å finne en NGK - plugg som liknet, den hadde ikke de samme tall og bokstaver på, men det var ikke så nøye, sa han som ekspederte.. :confused: 

Kameraten min tok turen på innlandet og fikk riktige plugger! ( Møre Båtservice)

Har ikke hørt noe om Edøen før, så dette lover bra, spesielt for alle med nye og gamle Suzukier på hekken.

Ellers er Gridsvåg båt og motor et firma mange har gode erfaringer med, de har blandt annet Yamaha , men vet ikke om de har Suzuki.

Tipper du har funnet din servicebedrift for mange år fremover, siden de var så flinke og raske! :)

Link to post
Share on other sites

Ny ECM, 1 hull opp med motor og frisk olje/filter overalt! Det gjorde susen! De sjekket også innvendig Zink noe som er svært viktig på dagens motorer. Anslagsvis 95% igjen - skal byttes ved ca 50% igjen.

Borte er den rufsete gangen, borte er den enorme vannspruten som faktisk fylte motorbrønnen og det virker som om motoren "krafter" bedre. 1,5knop mere i toppfart.

 

Gode greier!

 

Nå er det bare å vente på regninga...... :sweat:

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ble hevet 1 hull til 3. hull ovenifra som båtimportøren anbefaler. Kunne godt ha hevet 1 hull til, men da ville jeg nok slitt med hyppe luftinndrag i propellen pga den spesielle halv-kjølen på disse båtene...

Borte er i alle fall den digre vannsøylen bak. Farten var ikke så viktig.

 

Mekanikeren så at WOT kun var på 5400 og anbefalte å gå ned 2 tommer på stigning. Bestilte ny propell med det samme...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Men han sa noe "rart"; Lean burn-systemet som disse nyeste A motorene er utstyrt med - slår inn først når en passerer 5000rpm.

Kan det stemme?

 

Korrigerer meg selv her jeg:

Nei, det stemmer ikke. Faktisk er Lean burn mest effektivt under maxfart! Se link:

 

http://www.globalsuzuki.com/marine/tech_lb.html

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Så kom regninga..... og den var slett ikke avskrekkende!

I underkant av 5 lapper, men det inkluderer reise, ferge (bil m/henger), oppsett og utsett samt 100t service etter boka + innmelding i Erling Sande-systemet.

Ikke gæli det!

Fikk til og med råd til ny propell..... :thumbsup:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Omsider kom ny propell på.... Endringer:

1. Får nå 6050rpm alene med halv tank og 29,5 knop.

2. Mistet 2 knop på toppfart. Det plager meg lite...

3. Vibrasjoner er færre og lavere i lydstyrke

4. Båten mye lettere å få i plan.

5. Motoren virker mye kvikkere

6. Kan gå i flere fartsområder uten at motoren anstrenger seg.

7. Temperatur dønn stabil uansett. Tidligere varierte den veldig avhengig av hvordan båten ble kjørt.

8. Kan tilte mere før propellen suger luft

 

Alt i alt en ny båt når jeg legger sammen heving av motor og korrekt propell - fra trasig kjøreopplevelse til bare fryd!

 

Takk til mitt lokale serviceverksted Edøen Mekaniske som tok meg på alvor og ordnet ut! :thumbsup:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...