Jump to content

Mariner 5 hk, gammel modell, dør ut av seg selv


akkamannen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har overtatt en Mariner 5 hk som går, men som jeg må jukse med choken for at den ikke skal dø ut. Er en svært gammel motor (70-80-tall). Tenkte å rense forgasser og skifte bensinfilter, men er helt grønn på motorer. Er det noen som vet om sider/videoer/bilder der jeg kan følge "how to do"? Og hvor kan jeg få bensinfilter som kan passe en så gammel motor?

 

Evt; kan det være andre årsaker til at motoren dør ut både ved full gass og på tomgang, samt at en kan jukse med å ta ut og inn choken for å få den til å gå? Den pleier å gå over lengre tid når choken står litt ut.

 

Takker for svar!

Redigert av akkamannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjekk først bensinslange/filtere, så går du på forgasseren. Alt du gjør er bare og ta bilder mens du demonterer, blåser alt reint så monter. Har samma motoren og  fikk den ikke til å gå så jeg tok ut tanken og så at inntaket var fullt i drit, og tettet det.

papirpakninger på ebay

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

mariner motorer fra den angitte tidsepoken er samme som yamaha i den størrelsen.    

 

hadde samme symptom på min egen , måtte ha på choken for at den skulle gå på lave turtall.   Det tyder gjerne på tilstoppet tomgangsdyse/passasjer.   Prøvde flere ganger med trykkluft, men det som funka til slutt var å rense forgasseren i ultralydbad

 

 

Fins endel videoer på youtube , feks 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Må bare få takke alle som har kommet med tips mtp mitt innlegg her. Helt fantastisk at folk er så elskværdige og vil hjelpe en stakkar med en eldgammel motor. Tusen takk! Skal hive opp motoren og prøve ut diverse tips før hummersesongen/torskerusesesongen starter her og satser på at den fungerer tilfredsstillende når ruser og teiner skal ut i sjøewn. Igjen, TUSEN TAKK!!!

 

Lenker til plasser hvor diverse deler til forgasseren (papirpakninger, membran, etc) settes stor pris på ettersom jeg ikke helt vet hvilke ord jeg skal søke på... :)

 

Ha en riktig god ukeslutt!

Link to post
Share on other sites

det aner jeg ikke , men ultralyd funker på den måten at lydbølgene banker løs dritt&lort som ligger på steder som ellers ikke er så lett å nå. 

 

biltema har et bad til ca 1000-lappen som tar 2.5 liter - nok til større forgassere også 

 

deler og tegninger: se www.boats.net

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...