Jump to content

Hvordan måle kapasitet på et AGM batteri?

Vindøyet

Recommended Posts

Jeg har et AGM-batteri på 200 ah. Jeg lader det med stegvis inntil 14,7 v og vedlikeholdslading på 13,4V. Hvilespenning på batteriet (uten belastning) er 12,8 V.

Men når jeg belaster det så synes jeg spenningen faller veldig fort og med snitt 4 Amp belastning når batteriet 12,4 volt etter ca 8 timer. Er dette normalt?

HVordan måler jeg kapasiteten til batteriet over tid?

Men når jeg belaster det så synes jeg spenningen faller veldig fort og med snitt 4 Amp belastning når batteriet 12,4 volt etter ca 8 timer. Er dette normalt?

HVordan måler jeg kapasiteten til batteriet over tid?

Har du 12,4V etter 8 timer med 4A belastning høres det bra ut etter denne tabellen.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk roger-jo! Den tabellen var interessant. Da står det kanskje ikke så gæli til allikevel. Har en Victron batterimonitor i båten, men viser bare gjeldende forbruk m.m. og ikke hvilken kondisjon batteriene er i.

Men med 4 amp på 8 timer har jeg jo bare tatt ut 16 % av kapasiteten, så det bør jo holde mange timer til med denne spenningen. Tar en ny langtidstest og ser hva som skjer da.

Riktig Vind, men husk at du må vente litt før du måler så batteriet har "fått igjen pusten". Kjemien i et batteri gjør at det er begrenset hvor mye A du kan hente ut per time, per døgn etc. Det er stor forskjell på hvor mye A du klarer å vri ut av et batteri på 10 timer kontra 100. (ca 40% forskjell ihht tabellen som fulgte med mine AGM-batterier.)

Tommelfingerreglene for blysyrevarianter er:

Lader en ut med høy belastning kan sluttspenningen droppe til 9.2v som et eksempel - dvs lavere enn om en har lav belastning over lang tid.

Det totale energiuttaket (batterikapasiteten i Ah) ved høy belastning vil da være lavere enn om en har en lav belastning over lang tid og under det oppgitte Ah tallet for batteriet. Det er ved relativ lav belastning man får nytte av batteriets påstemplede/oppgitte Ah kapasitet. Ved lav last / langsom utlading skal ikke batteriets spenning droppe under feks 10.5v.

Tallene på hhv 9.2 og 10.5v er kun eksempler men gjenspeiler typiske verdier for "brukskarakterestikkene".

For å vite nøyaktig hva verdiene for ditt batteri er må en få tak i dokumentasjon som viser utladingskurver mm.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...