Vindøyet Startet 1.September.2015 Del på Facebook Startet 1.September.2015 Jeg har et AGM-batteri på 200 ah. Jeg lader det med stegvis inntil 14,7 v og vedlikeholdslading på 13,4V. Hvilespenning på batteriet (uten belastning) er 12,8 V. Men når jeg belaster det så synes jeg spenningen faller veldig fort og med snitt 4 Amp belastning når batteriet 12,4 volt etter ca 8 timer. Er dette normalt? HVordan måler jeg kapasiteten til batteriet over tid? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Jeg satte på ei 55 watt halogenpære. Lot den lyse I flere timer. Da fant jeg ut at batteriene mine manglet mye kapasitet. Fikk nye hos forhandler. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ghabbe Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 (redigert) Jeg investerte i en Battery Bug. Enkelt, men relativt avansert instrument for å måle kapasitet og spenning, og som du setter rett på batteripolene. Syns det fungerer veldig greit. :) http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=1242&pageId=306 Redigert 2.September.2015 av ghabbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Men når jeg belaster det så synes jeg spenningen faller veldig fort og med snitt 4 Amp belastning når batteriet 12,4 volt etter ca 8 timer. Er dette normalt? HVordan måler jeg kapasiteten til batteriet over tid? Har du 12,4V etter 8 timer med 4A belastning høres det bra ut etter denne tabellen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vindøyet Svart 2.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2015 Takk roger-jo! Den tabellen var interessant. Da står det kanskje ikke så gæli til allikevel. Har en Victron batterimonitor i båten, men viser bare gjeldende forbruk m.m. og ikke hvilken kondisjon batteriene er i. Men med 4 amp på 8 timer har jeg jo bare tatt ut 16 % av kapasiteten, så det bør jo holde mange timer til med denne spenningen. Tar en ny langtidstest og ser hva som skjer da. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Men husk at bare 40/50% er det en bør ta ut av et batteri. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Men husk at bare 40/50% er det en bør ta ut av et batteri. Er det ikke mere på et AGM-batteri, roger-jo ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Er det ikke mere på et AGM-batteri, roger-jo ? Men er det sunt for batteriet? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vindøyet Svart 3.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2015 Når jeg har et 200 ah batteri så kan jeg ta ut 50% = 100 amp. I hht tabellen skal da spenningen ikke være lavere enn 11,9 V, hvis jeg forstår det riktig. Med 5 ah forbruk så skal batteriet holde da i 20 timer. Hvis jeg får under 11,9 v spenning før 20 timer, så har batteriet redusert kapasitet. Riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Riktig Vind, men husk at du må vente litt før du måler så batteriet har "fått igjen pusten". Kjemien i et batteri gjør at det er begrenset hvor mye A du kan hente ut per time, per døgn etc. Det er stor forskjell på hvor mye A du klarer å vri ut av et batteri på 10 timer kontra 100. (ca 40% forskjell ihht tabellen som fulgte med mine AGM-batterier.) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Bay_liner Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 (redigert) Tommelfingerreglene for blysyrevarianter er: Lader en ut med høy belastning kan sluttspenningen droppe til 9.2v som et eksempel - dvs lavere enn om en har lav belastning over lang tid. Det totale energiuttaket (batterikapasiteten i Ah) ved høy belastning vil da være lavere enn om en har en lav belastning over lang tid og under det oppgitte Ah tallet for batteriet. Det er ved relativ lav belastning man får nytte av batteriets påstemplede/oppgitte Ah kapasitet. Ved lav last / langsom utlading skal ikke batteriets spenning droppe under feks 10.5v. Tallene på hhv 9.2 og 10.5v er kun eksempler men gjenspeiler typiske verdier for "brukskarakterestikkene". For å vite nøyaktig hva verdiene for ditt batteri er må en få tak i dokumentasjon som viser utladingskurver mm. Redigert 3.September.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.