Jump to content

Restaurering Nordkapp 17 DC

Ang Hepp

Recommended Posts

Hei.

Jeg er godt i gang med å renovere en gammel Nordkapp 17 DC som tok inn vann, sommeren har vel strengt tatt gått ved å ligge på rygg under jolla med slipemaskinen.

Men er i gang med oppbyggingen og har nå lagt en biaxialmatte à 450 g pluss en vanlig 300 g matte med West System epoxy innvendig. Og båten er allerede blitt langt stivere og forhåpentligvis potte tett.

Skal nå til å støpe ned stringere (markert med rød strek). Jeg tenker å bruke finerplater som profilkappes for så å legge dørkplate rett oppå disse. Stringerne skal støpes ned med glassfibermatte og epoxy.

Lurer då på hvor viktig treverket er? Kan man bruke helt vanlige rimelige 20 mm finerplater da disse uansett skal støpes inn i vanntett epoxy?

bilde

Skulle det være av interresse kan jeg sikkert poste noen flere bilder av skuta etterhvert.... :)

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei, beklager litt sen respons....

Men kan legge inn ett lite utdrag av prosjektet så langt. Beklager dårlig bildekvalitet, men de gir vel ett greit bilde av hvordan det har foregått.

Utgangspunktet jeg kjøpte og trodde var tett :nonod: :

bilde

Begynte kjapt å bli mye vann inni båten etter at den ble sjøsatt. (Kjøpte den på land uten at jeg så noen åpenbare skader, dog skal det legges til at jeg har liten erfaring med dette)

Jeg dro den opp på slippvogn med to tverrgående bjelker, og fikk da se hvor myk hele båten egentlig var. Ble mildt sagt noe stressa.... :diving: Bildet er tatt fra akter, hele kjølen blir klemt opp. 

bilde

Så da var det bare å avslutte sesongen og prøve å fixe.

bilde

Nå jeg begynner å rive opp båten innvendig finner jeg at skummet er blitt fjernet fra halve båten akterut. Skummet har stor betydning for stivheten til skroget, og i dette tilfellet har ikke de som har fjernet skummet erstattet dette med noe ny avstivning. Opp igjenom åra har nok båten da fått tilstrekkelig juling med flere små (og store skulle det vise seg) sprekker. Står en 90 hk på båten, så det er nok krefter som slår i skråget når man drar på.

På utsiden var det bare begynne å slipe, ser ut som båten har herpes :giggle:

bilde

Men blir bedre etterhvert.

bilde

Etter å ha skjært ut hele dørken og pussa godt ned innvendig ble det lagt matter med epoxy. ( 1 lag 450 grams biaxial + 1 lag 300 grams biltemamatte)

bilde

Nye stringere ble tilpasset, brukte 21 mm finerplater.

bilde

Og støpt fast. Ble endel matte til overs, så resten av skroget fikk litt ekstra matte.

Lagde samtidig kanaler så alt eventuellt vann skal kunne finne veien helt bak.

bilde

bilde

Skjærte så til 18 mm finerplater til dørk. Disse ble først satt inn med epoxy undersiden, og så limt fast til stringerne og skruer på toppen. Dørken ble støpt fast til kantene med glassfiberremser, og så epoxy dratt ut over hele plata for få dørken vanntett.

(Den pil-merkinga kan vel for de fleste synes ganske unødvendig, men jeg skylder på tidvis grei promille mens jeg holdt på. Greit å være sikker på hvilken vei plata skal ligge..... :lol: )

bilde

bilde

Utvendig, etter maaaaaasse sliping malte jeg på med epoxy (smørte tjukt på under vannlinja) for å forsegle gamle skader. Her etter første strøk lakk. ( 2 komponent Epifanes poly-uretan, i farge 800- kritthvit. Målet er man må trenge solbriller for å være i nærheten av jolla :yesnod: )

bilde

Etter fire av fem strøk, har her også lagt på epoxyprimer og bunnstoff.

bilde

I motorbrønnen støpte jeg igjen hullet til styrekabelen da akterspeilfestet hadde løsna. Skal sette på motorfestet styrekabel og da måtte hullet flyttes. Men morro når man får til så fin støp! :thumbsup: Er vel lov å bli litt stolt av og til når man egenltlig ikke vet hva man driver med!  :yesnod:

bilde

Båten er nå pakka bort for vintern, går i gang igjen til våren. Skal da lakere båten innvendig og montere styring og bygge opp benker.

Fårhåpentligvis er båten nå helt tett, den er ihvertfall blitt veldig stiv.

Bare å spørre i vei hvis du lurer på noe!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...