Jump to content

Bygge om 39 fot havseiler av stål til bobåt.


39fotern

Recommended Posts

Hei.

Har en 39 fot havseiler av stål, og alt inventaret i den er ute.

Jeg skal legge ny isolasjon, sette i overhalt motor og bygge opp inventaret på nytt, deriblant også hele El.nettet.

Jeg har planer om å bygge båten om til en bobåt, å det vil jo si at jeg ikke får ladet mye strøm via motoren, men kommer til å ligge mye med landstrøm.

Hvordan skal jeg da få best utbytte av strømmen? 

Hvilke spenning er best og bruke 12v/24v?
Hvordan vil tv, kjøleskap, mobil ladere reagere på ujevn spenning? Hvordan forebygge ujevn spenning?

ser at 24V utstyr generelt er dyrere i pris enn 12V, hva er grunnen til det? 
Går det an å blande på utstyret, slik at noe er på 12v via en inverterer, og annet er på 24? Fordeler/ulemper?

Ble mange spørsmål samtidig her :rolleyes:

 

 Men setter pris på svar :yesnod:

Redigert av 39fotern (see edit history)
Link to post

På 39 fot ville jeg gått for 12 volt. Fordelen med 24 volt er høyest ved stor effekt, ankervinsj og lignende. Bruker vel uansett 12 volt batterier, da kan en seriekoble to batterier for å få 24 volt, paralellkoble for å få 12 volt. Ikke bruk inverter fra 12 til 24 volt. Hvis du ikke har spesiell interesse for strøm ville jeg valgt mest mulig standard (=12 volt). Blir helt sikkert minst jobb og billigst. De som synes strøm er gøy kan finne på mye rart og få det bra, men da hadde du stilt spørsmålet på en annen måte. Mest på landstrøm, da kan du gå for 220 volt på en del ting, TV for eksempel (hvem ser på TV når en ikke har landstrøm?)

 

Lykke til med prosjektet!

Link to post

Enig i det pacuare skriver. La varmvannsbereder, oppvarming av båten, kjøleskap/frys(?), og vaskemaskin hvis du har gå på 220V. Det er nå synd hvis båten ender opp slik at du ikke kan dra på tur uten å bruke nevnte utstyr, men du setter kanskje inn et aggregat? Jeg ville også satt inn alternativ oppvarming, f.eks. en oljeovn. Resten ville jeg latt gå på 12V tenker jeg. Bra utvalg på det meste, og prisene vil jeg tro er lavere enn hvis du skulle velge 24V.

Link to post

Hmmm, tenkte å ha dieselfyring, og da dette også på varmtvannssprederen som har gjennomgående rør innvendig i båten. 
Men lønner det seg da og ha en vanlig radiator eller/og varmevifte på 220V som bare brukes når jeg ligger ved landstrøm? Men vil ikke dette da fort trekke mye strøm og da bruke opp "kvoten" på landstrømmen? 
Noen som vet ca hvor mye strøm man kan bruke i havner? Og pris?

Planen var å ikke ha aggregat pga. støy.

Link to post

Mine tanker om 12 volt kontra 24 volt er omtrent slik:

24 volt gir halve strømmen i forhold til 12 volt, og dermed halve spenningstapet.

Men halve spenningstapet og dobbel spenning, so blir det prosentvise spenningstapet berre 25.

No er det i den seinare tid komme sopass mykje lampar med LED - teknologi, og med ein grei lysfarge.

Samtidig so er det aller meste av navigasjonsinstrument i større utvalg som 12 volt kontra 24 volt - eg har sogar vore med på å montera ein 12 volt VHF med omformer på 24 volt, so det som då står igjen er tunge forbrukere, som thruster(e) og ankerwinch.

alt i alt trur eg at du vil bli bedre tjent med 12 volt enn 24 volt

 

Når det gjeld kva som lønner seg av radiator på dieselfyring og el. ovn er der forskjellige ting som er i stadig forandring, som oljepris og pris på strømmen. Det første eg vil sei er at ein el. ovn har varmare overflate på hetelegemet, noko som brenner støvet i luften og tørker luften eindel. Den KAN ogso, ved feil bruk føra til brann. Radiatoren er ikkje varmare enn vatnet som renn gjennom den. Røropplegg i dørken, til oppvarming er ikkje nevnt, kan det vera forslag?

Eg var eingang på eit kurs i pass og stell i fyrrommet, der var det mest snakk om fyringsolje nr 2, men det var sagt at dei forskjellige oljer er lite forskjellige, at 1 liter olje gir omtrent samme varme som 10 KWh.

 

Magne

Link to post

Hva tenker du på når du poengterer "bobåt" kontra båt. Er man feks på både tur og langtur bor man i båten.Tenker du på noe stasjært for bare å bo i ?

 

Skal bo i båten, men den vil også bli brukt på langturer, dette er en båt jeg har planer om å ha i mitt eie i mange år framover. Tenker da å bygge den med ekstra isolasjon, større tanker ombord, og mest egnet til landstrøm.

Link to post

Mine tanker om 12 volt kontra 24 volt er omtrent slik:

24 volt gir halve strømmen i forhold til 12 volt, og dermed halve spenningstapet.

Men halve spenningstapet og dobbel spenning, so blir det prosentvise spenningstapet berre 25.

No er det i den seinare tid komme sopass mykje lampar med LED - teknologi, og med ein grei lysfarge.

Samtidig so er det aller meste av navigasjonsinstrument i større utvalg som 12 volt kontra 24 volt - eg har sogar vore med på å montera ein 12 volt VHF med omformer på 24 volt, so det som då står igjen er tunge forbrukere, som thruster(e) og ankerwinch.

alt i alt trur eg at du vil bli bedre tjent med 12 volt enn 24 volt

 

Når det gjeld kva som lønner seg av radiator på dieselfyring og el. ovn er der forskjellige ting som er i stadig forandring, som oljepris og pris på strømmen. Det første eg vil sei er at ein el. ovn har varmare overflate på hetelegemet, noko som brenner støvet i luften og tørker luften eindel. Den KAN ogso, ved feil bruk føra til brann. Radiatoren er ikkje varmare enn vatnet som renn gjennom den. Røropplegg i dørken, til oppvarming er ikkje nevnt, kan det vera forslag?

Eg var eingang på eit kurs i pass og stell i fyrrommet, der var det mest snakk om fyringsolje nr 2, men det var sagt at dei forskjellige oljer er lite forskjellige, at 1 liter olje gir omtrent samme varme som 10 KWh.

 

Magne

Takk for godt svar mangne.

Har nok kommet fram til at det blir 12V i båten.

 

Det med rør fra sprederen i dørken på båten er ingen dum id'e. 

 

Link to post

Er det snakk om at alt båten er helt ribbet? -uten innredning ?

 

12v er jo veldig greit. Lett tilgjengelig utstyr er jo drevet på det. -elektronikk, belysning, kjøleboks, el-duppedingser.

 

Når det gjelder isolasjon av skroget, så er du inne på noe vesentlig. Legger du inn noen tusenlapper ekstra der, så sparer du inn det på at du kan kjøpe en dieselvarmer med lavere kw, samt at du får lavere forbruk på varmeren.

 

Har vel en oppfatning av at mange båtboeren setter pris på friskluften en diesel luftvarmer gir. Oppvarming av vintertørr uteluft gir en tørrere båt.

 

Andre trives godt med pottebrenneren.

 

-men friskluft må du ha inn.

 

Sjøl har jeg isolert min 30fots Comfort med to typer skrogisolasjon. Maritim.no har en type på 10mm tykkelse med lim på baksiden. 50x100mm plater. Dog har det blitt litt stiv i pris det siste året. Jeg har også brukt 19mm tykk Armaflex. Brukes til isolering av rørsystemer i industrien. Jeg trodde den hadde lukkede celler, men det viser seg at snittendene suger vann. De må derfor forsegles om de kan komme i kontakt med vann.

 

Isoler både skrog og tak. Om sjøen er isfri om vinteren, så trenger du ikke isolere under vannlinjen. Da utnytter du sjøvarmen om vinteren.

 

Du kan ramle over rimelig Armaflex på torget på finn.no .

 

Om du ikke er elektriker, så kan du legge opp ditt eget landstrømanlegg med 230v, plug and play. Sjøl har her lagt opp C-tek sitt opplegg med 5 uttak, sikringsskap etc.

Koster jo litt, men det er lett å bygge ut, lovlig, i ettertid. Tror mitt opplegg kom på 5-6 tusen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Jeg skal prøve å gi noe synspunkter. Det baser jeg på vår 6 års seilas i Middelhavet og ørten år i nordeuropeiske farvann. 

Strøm: Jeg vi ha valgt 12V anlegg da det meste av fritidsbåtutstyr er basert på det, og ut fra en kostnadsvurdering. Tenk godt over forbruksiden ...mange er bare ensidig opptatt av tilførselen. Legg opp noen ekstra rør for framtidig kabeltrekk. For turbruk er solcellepanel saken i dag, billig og driftsikkert. For landligge og landstrøm, et ordentlig installert 220V anlegg i hele båten. God kompressor kjøleboks for 12V (ikke skap) Evnt. skap for 220V ved landligge. Varme en litt smakssak, men båten kan varmes ukomplisert opp med strøm. Oljeovn vil jeg  ha valget ved seiling i kalde farvann. Toa vil jeg i dag ha satset på et komplett miljøtoalett, kastet ut alt av do-slanger, bæstanker og steng av gjennomføringer. Å frakte rundt på dritt gir bare problemer. Kanskje kun ett toa direkte til sjø for "utebruk". Dette er bare noe få innspill fra meg. For øvrig er her mange gode råd ang. isolering m.m. Vil du vite mer om våre erfaringer kan du gjerne kjøpe e-boka : "Seil med s/y Hydra i Middelhavet", ebok.no     Du må gjerne ta kontakt om du lurer på noe. For øvrig anbefales fb. siden "Langturseilere" for råd og innspill i forb. med langtur. Lykke til.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Du kan også detaljstudere denne linken her: https://baatplassen.no/i/topic/115594-byggingen-av-hulda-på-oppfordring/, tror du vil få svar på mye av det du lurer på.

 

Jeg var nede på båten her om dagen. Varmerne duret og gikk på en del plastbåter utover bryggen. I Hulda var temperaturen 22,5 grader. Ikke behov for å starte varmer. Eneste varmekilden var luftavfukteren som gikk nå og da. Utetemp. var 14 grader. Hulda er isolert til minst 1/2 meter under vannlinjen. Varmeren vi bruker er panelovn for å holde pluss om vinteren. Når vi er om bord sparker Eber D4 temperaturen opp i 22 grader i løpet av kort tid.

Link to post

Er det snakk om at alt båten er helt ribbet? -uten innredning ?

 

12v er jo veldig greit. Lett tilgjengelig utstyr er jo drevet på det. -elektronikk, belysning, kjøleboks, el-duppedingser.

 

Når det gjelder isolasjon av skroget, så er du inne på noe vesentlig. Legger du inn noen tusenlapper ekstra der, så sparer du inn det på at du kan kjøpe en dieselvarmer med lavere kw, samt at du får lavere forbruk på varmeren.

 

Har vel en oppfatning av at mange båtboeren setter pris på friskluften en diesel luftvarmer gir. Oppvarming av vintertørr uteluft gir en tørrere båt.

 

Andre trives godt med pottebrenneren.

 

-men friskluft må du ha inn.

 

Sjøl har jeg isolert min 30fots Comfort med to typer skrogisolasjon. Maritim.no har en type på 10mm tykkelse med lim på baksiden. 50x100mm plater. Dog har det blitt litt stiv i pris det siste året. Jeg har også brukt 19mm tykk Armaflex. Brukes til isolering av rørsystemer i industrien. Jeg trodde den hadde lukkede celler, men det viser seg at snittendene suger vann. De må derfor forsegles om de kan komme i kontakt med vann.

 

Isoler både skrog og tak. Om sjøen er isfri om vinteren, så trenger du ikke isolere under vannlinjen. Da utnytter du sjøvarmen om vinteren.

 

Du kan ramle over rimelig Armaflex på torget på finn.no .

 

Om du ikke er elektriker, så kan du legge opp ditt eget landstrømanlegg med 230v, plug and play. Sjøl har her lagt opp C-tek sitt opplegg med 5 uttak, sikringsskap etc.

Koster jo litt, men det er lett å bygge ut, lovlig, i ettertid. Tror mitt opplegg kom på 5-6 tusen.

Nei, pr. dags dato er båtens inventar ikke helt ribbet. Inventaret som er der er vannskadet og gammelt/stygt. Det har blitt byttet alle skrogplatene på babord side, og da har inventaret blitt fjernet på den siden. MEN planen er å fjerne nesten alt av inventaret og bare la stå verket til vegger og dørk stå igjen. Hvorfor jeg skrev at inventaret var ute når jeg startet tråden var fordi jeg ville forenkle spørsmålet mitt om isolasjon og El.nett. Uten å måtte forklare alt for mye. 

Men setter veldig pris på svar, misforstå meg rett her :)

 

Hva er de 50x100mm "platene du brukte mellom armflex og den andre isolasjonen for noe? Bare vanlig isolasjons plater?

Tenkte å legge litt penger i isolasjon ja, da det kommer godt med :)

Link to post

Jeg skal prøve å gi noe synspunkter. Det baser jeg på vår 6 års seilas i Middelhavet og ørten år i nordeuropeiske farvann. 

Strøm: Jeg vi ha valgt 12V anlegg da det meste av fritidsbåtutstyr er basert på det, og ut fra en kostnadsvurdering. Tenk godt over forbruksiden ...mange er bare ensidig opptatt av tilførselen. Legg opp noen ekstra rør for framtidig kabeltrekk. For turbruk er solcellepanel saken i dag, billig og driftsikkert. For landligge og landstrøm, et ordentlig installert 220V anlegg i hele båten. God kompressor kjøleboks for 12V (ikke skap) Evnt. skap for 220V ved landligge. Varme en litt smakssak, men båten kan varmes ukomplisert opp med strøm. Oljeovn vil jeg  ha valget ved seiling i kalde farvann. Toa vil jeg i dag ha satset på et komplett miljøtoalett, kastet ut alt av do-slanger, bæstanker og steng av gjennomføringer. Å frakte rundt på dritt gir bare problemer. Kanskje kun ett toa direkte til sjø for "utebruk". Dette er bare noe få innspill fra meg. For øvrig er her mange gode råd ang. isolering m.m. Vil du vite mer om våre erfaringer kan du gjerne kjøpe e-boka : "Seil med s/y Hydra i Middelhavet", ebok.no     Du må gjerne ta kontakt om du lurer på noe. For øvrig anbefales fb. siden "Langturseilere" for råd og innspill i forb. med langtur. Lykke til.

Takk for svar, skal ta en titt på både boka og facebook. 

Hvorfor var du så konkret på at en ikke skulle bruke kjøle skap på 12V ? Noen spesiell erfaring?

 

Det beste hadde vært å varme båten opp med strøm (panelovn, luftaftukter, varmvifte etc.) Men det er vel en Max kvote på antal kwh på landstrøm?  Stemmer det? 

 

Link to post

Du kan også detaljstudere denne linken her: https://baatplassen.no/i/topic/115594-byggingen-av-hulda-på-oppfordring/, tror du vil få svar på mye av det du lurer på.

 

Jeg var nede på båten her om dagen. Varmerne duret og gikk på en del plastbåter utover bryggen. I Hulda var temperaturen 22,5 grader. Ikke behov for å starte varmer. Eneste varmekilden var luftavfukteren som gikk nå og da. Utetemp. var 14 grader. Hulda er isolert til minst 1/2 meter under vannlinjen. Varmeren vi bruker er panelovn for å holde pluss om vinteren. Når vi er om bord sparker Eber D4 temperaturen opp i 22 grader i løpet av kor

 

Glemte på spørre om hva TS legger i "langtur"... Ambisjoner om det store utland, eller langs Norgeskysten?

 

- samme erfaring som Hulda ang varme. Avfukteren står og holder båten fuktfri mens den gir passe varme. Er på overnattingstur nå. En 500 w ovn står på halv styrke. Deilig med det som er lydløst.

Ambisjoner om det store utland en gang i tiden ja, seiler nede i middelhavet akkurat nå på jobb. Må jo være helt nydelig å kunne seile her på fritida!

Link to post

En kjøleboks "holder kulden" mye bedre enn et skap og bruker derfor betydelig mindre "strøm.Enkelt beskrevet" faller kulden ut når du åpner skapdøren.Når det gjelder landstrøm er det vel 10A sikringer på de vanlige marinaanlegg. Ligger man på landstrøm er jo oppvarmingen ok , der er "tørr" varme og en trenger ikke noe avfukter. En kan da selvfølgelig supplere med 220v utstyt bådevanlig kjøleskap m.m.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...