Jump to content

Dynamo. senseledning? se bilde.


boble65

Recommended Posts

Jeg mener bestemt at sensledingen skal være gul og være koblet til D+.

 

Ang 50cm og 32mm2 så fikk jeg med meg en diode som jeg satte i serie på sensledningen når jeg byttet dynamo i fjor sommer. Den gjør at jeg lader med ca 15V når jeg kjører motor.

Perfekt for å lade batteriene fort ved motorgange, men ikke å annbefale om man kjører veldig mange timer om gangen. (Risikerer kokende batterier).

Jeg har planer om å lage en vippebryter som kobler denne dioden inn/ut slik at jeg kan koble den fra om jeg skal kjøre mer enn 5-7 timer i strekk en dag.

 

Enn så lenge har jeg bare positive erfaringer med den og har ikke opplevet kokende batterier på det året jeg har benyttet meg av den.

 

Stort mer enn det vet jeg ikke om den dioden, så det overlater jeg til andre å uttale seg om.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Og har det mye og si og få den på batteri når kabelen fra dynamo bare er 50CM og 35mm2?

Ein sopass kort og tjukk kabel, gjer at ein senseledning ikkje har mykje å sei. Då er det adskillig verre med rusten på boltar og muttere, der kabelen skal koblast til. For å få det best mulig der, må bolt og mutter vera "so blankpusst og fin at da lyyyyse"

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...