boble65 Startet 2.September.2015 Del på Facebook Startet 2.September.2015 har jeg en senseledning på denne ? Ligger den bakom det sorte gitteret ? Iskra dynamo. 14V Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2015 Og har det mye og si og få den på batteri når kabelen fra dynamo bare er 50CM og 35mm2? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Jeg mener bestemt at sensledingen skal være gul og være koblet til D+. Ang 50cm og 32mm2 så fikk jeg med meg en diode som jeg satte i serie på sensledningen når jeg byttet dynamo i fjor sommer. Den gjør at jeg lader med ca 15V når jeg kjører motor. Perfekt for å lade batteriene fort ved motorgange, men ikke å annbefale om man kjører veldig mange timer om gangen. (Risikerer kokende batterier). Jeg har planer om å lage en vippebryter som kobler denne dioden inn/ut slik at jeg kan koble den fra om jeg skal kjøre mer enn 5-7 timer i strekk en dag. Enn så lenge har jeg bare positive erfaringer med den og har ikke opplevet kokende batterier på det året jeg har benyttet meg av den. Stort mer enn det vet jeg ikke om den dioden, så det overlater jeg til andre å uttale seg om. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Dinamo Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Og har det mye og si og få den på batteri når kabelen fra dynamo bare er 50CM og 35mm2? Ein sopass kort og tjukk kabel, gjer at ein senseledning ikkje har mykje å sei. Då er det adskillig verre med rusten på boltar og muttere, der kabelen skal koblast til. For å få det best mulig der, må bolt og mutter vera "so blankpusst og fin at da lyyyyse" Magne Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Er ikke en vanlig sense kabel rundt 2 mm2 og gul som nevnt? Dette skal bare være en tynn kabel som måler spenning direkte på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2015 Jo har forstått det slik.. men litt usikker på om jeg har en senseledning ☺ tror jeg driter i det +kabel er bare 50cm likeledes minus kabel. ( disse er ikke koblet på på bildet) skal gjøre orntlig rent der. Bra tips ☺ Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2015 Har ikke hatt av dekselet så kan jo hende den gule bak der sitter på + og er senseledning. Burde jo gjort meg ferdig med dette før jeg løftet inn motor.. glemte det av i forbifarten ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.