Doffen01 Svart 5.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Ikke bruk fiberarmering i alle fall, betong med fiber i er meget vanskelig å fjærne senere. Nå har jeg fått endel verdifull informasjon - både fra dere her på Forumet og fra fagfolk hos Norcem og Hey'di. Bruk standardsement ( Portland) - tilsett 20% mer sand/stein enn hva som skal til for å få en B30 kvalitet på betongen, og tilsett vann til massen virker "kompakt" men samtidig tørr. Legg plastfolie før støping og del gjerne opp arealet som skal støpes med tynne finêrplater. Dette gjør at man får "delt" opp arealet som skal støpes og dersom man en eller annen gang må fjerne betongen for eksempel pga skrogskade - vil det bli vesentlig enkelre å fjerne betongen. IKKE bruk armering av noe slag. Jeg takker dere hjerteligst for alle de gode råd og tips jeg har fått Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Veldig bra at du har fått deg en motorkyndig konsulent. Kommer du over rustfritt stansebrom er dette veldig bra å ha I betongen for å øke vekta da metal er langt tyngre enn stein. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 (redigert) Dersom målet er å kunne fjerne betongen ved senere anledning, kan en kansje legge en film med byggplast og ev.dele på tvers med plater, slik at en kan løfta ut ut mindre elementer uten at meisling er nødvendig.................. Sånn ville jeg gjort det! Tverrfugene ville jeg lagt på skrå så elementen lettere kan løftes ut. Redigert 5.September.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Doffen01 Svart 5.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Dersom målet er å kunne fjerne betongen ved senere anledning, kan en kansje legge en film med byggplast og ev.dele på tvers med plater, slik at en kan løfta ut ut mindre elementer uten at meisling er nødvendig. Ellers har betong omtrent samme varmeutvidelse som stål, men klarer ikke se det helt store behovet for strekkarmering i en ballast (vann brukes jo også.....) Som både du og NilsPils skriver.....samme fremgangsmåte er nå anbefalt av fagfolka hos Norcem, og Hey'di. Del opp arealene som skal støpes med tynn finèrplate. Legg plast mellom skrog og betong. Som NilsPils skriver - legg platene diagonalt - da blir betongen lettere å fjerne - dersom det blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 NilsPils har et godt poeng. Trolig smart å støpe inn noe man kan løfte etter også f.eks. et øye av tykk ståltråd. Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 6.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2015 NilsPils har et godt poeng. Trolig smart å støpe inn noe man kan løfte etter også f.eks. et øye av tykk ståltråd. Smart Setter inn ett lite gjengejern vertikalt i støpen. På dette gjengejernet skrur jeg på en hylse med innvendige gjenger. Toppen av denne hylsen ligger helt i flukt med toppen på støpen. Dersom jeg senere må fjerne stykker av betongen skrur jeg inn en bøyle i hylsen og dermed kan jeg lett løfte opp betongen. Både gjengejern, hylse og bøyle fås kjøpt på Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 20.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2015 Ting tar tid - som det heter. Nå har jeg omsider fått ordnet med noen bilder som illustrerer hvordan situasjonen er om bord i båten pr. i dag: her er ett bilde av kjølen. PÅ den fremre delen var betongen helt oppsmuldret og dette har jeg fjernet her på dette bildet. Lengere ned på bildet ser dere restene av betongen som jeg enda ikke har fjernet. Den er fortsatt i noenlunde "normal" form og må pigges ut. Den samme situasjonen. Dere ser også restene av den gamle epoxyen/glassfiberen som lå oppå betongen. Når jeg så har fjernet all gammel betong og støpt ny til ballast må jeg altså legge på ny glassfiber/epoxy. "Oversiktsbilde" over hvordan det pr.idag ser ut. Det er utvilsomt betong eller ett betongprodukt som er benyttet som ballast i båten og jeg antar dette er noe som ble utført da båten ble bygget i 1971. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Vekker denne tråden til live igjen da vi har oppdaget sprekkdannelser i glassfiberen over betongstøpene i skroget på vår Risør 27ac.Har ikke kommet så langt at vi har fått kledd av all den løse glassfiberen enda, men har oppdaget fukt under der. Er det mulig å eventuelt tørke ut fukten og legge ny glassfiber om ikke fukten har lagd mel av betongen enda? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Det må være greit å få ut fukten. Men det har tydeligvis vært en lekkasje uten at det trenger å være grunnen til sprekkdannelsen i glassfiberen. Armeringen har kanskje ikke vært god nok? Om det er sand eller betong under, er ikke det viktigste. Når betongen er tørr, ville jeg bare støpt på nytt, men passa på at det blei tett og godt armert. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Takker og bukker :) Forrige gang vi var i båten fikk jeg åpnet opp et godt stykke av den løse glassfiberen. Under denne glassfiberen var det et lite lag med løs sand, men det var for det meste massiv betong. Etter å ha fjernet det som lot seg fjerne (ca 0,5-1cm med løs sand) satt vi en vifteovn ved den åpnede slissen for tørking. Begynte dagen med skikkelig gufsete overskyet vær, men innen vi ble ferdige med økten var det nesten trist å ikke ha en operativ båt :) Blir spennende å se hvor mye det har tørket opp da vi tar turen ut igjen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.