Jump to content

Trenger tips til båtkjøp (snekke)


wzo

Recommended Posts

Sjekk ut Viksund Columbi. Har ligget en noen fine billige ute på finn i det siste. Ingen fartsmaskin, men utrolig flotte båter. 27 fot. 6knop typisk fart. Har en Columbi selv, og har kostet på ny motor- for båten skal jeg ha i mange år til! I tillegg kan du sjekke Viksund 880. Fine båter det og.

Link to post
Share on other sites

Vil være meget skeptisk til kjøp av gamle snekker i fra 80- tallet, hvis ikke man er veldig over gjennomsnittet, eller har god kunnskap, til å skru på motor etc. Det nevnes jo f.eks. mange Nidelv 24 her, i fra tidlig åtti-tall, for en billig penge. Disse har vel stort sett orginalt montert en Volvo penta 11/17 C, (sjøvannskjølt), og motorene er jo da 30-35 år gamle, og har vel gjort sitt. Det kan fort bli et mareritt med problemer ang. motor, aksel/propell, div. lager/skroggjennomføringer,tæring, tanker, osv,osv. Kjenner flere som virkelig har kjøpt katta i sekken her, for en billig penge. Må man f.eks. til å skifte ny motor, pluss alt som i tillegg følger dette, blir det fort veldig mye penger ut av det, og båten er jo fremdeles en 35 år gammel farkost. Naturligvis kan man være heldig å finne et prakteksemplar av en velholdt båt, men man må i alle fall være meget nøye på hvilken stand båten er i, før man event. handler.

Link to post
Share on other sites

Viksund-snekkene har vel selvlensende akterdekk? Hvis fisking er en stor del av bruken så er ett selvlensende akterdekk utrolig praktisk! 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Columbi har selvlensende akterdekk og tett kabin. Veldig praktisk både til fiske og turbruk! Herlig med tørr og tett båt I drittvær og et akterdekk som du kan spyle etter fisketuren! Og så tåler den røft vær også, ikke ille det heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

LM 605 har gode poenger. Styr unna alt som har med saltvannskjølte motorer (helst også saltvannskjølte motorer som relativt nylig har blitt bygd om til ferskvannskjøling). Slike motorer har levetida si bak seg og lever på lånt tid. Av alt som kan gå gærnt i ei gammel snekke, så er motoren definitivt det dyreste. Skroggjennomføringer som begynner å nærme seg (eller har passert) 30 år lever også på lånt tid, men er du litt fingerferdig så er det ikke så vanskelig eller dyrt å bytte disse.

Alfa og omega når du kjøper så gammel båt er grundig sjekk av absolutt alt. Hvordan ser tankene ut? Hvordan oppfører motoren seg? (en liten varsellampe her er om selgeren har kjørt motoren varm før du kommer for å prøvekjøre. En varm motor starter lettere og ryker mindre enn en kald motor!), Sjekk aksling og pakkboks. Ser alt bra ut? Lekker det mye vann inn? Må det brukes mye fett for å holde det tett? Sjekk også styringen! Er det mye slark? Treg styring? Ser rorhjennomføringen ok ut? Lekker det vann her? Det elektriske anlegget kan jeg nesten garantere er ett sorgens kapittel på ei gammel snekke. (om det ikke har blitt ryddet kraftig). Det er ikke komplisert å rydde, men det koster litt penger og tar tid. Prut kraftig om det ser uvanlig rotete ut.
Dette er bare toppen av kransekaka, men legger man litt arbeid i det, så er det fullt mulig å få en helt grei båt til ditt budsjett. :smiley:
 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

I min viksund står der nettopp ein saltvannskjølt yanmar 3qm motor, da jeg kjøpte den for 3 års siden var jeg 3 eiger på båten. Jeg brukte båten jevnt å trutt i 2 år og tenkte at det var på tide å gi motoren litt oppmerksomhet etter 30 års tjeneste og etter å ha lest på forumet at alle topper på 3qm var garantert sprukket ville jeg ta den opp og gi den ein overhaling. blei overassket over kor lite tering det var i toppen, den såg faktisk helt ny ut men det som hadde fått seg skader var eksos manfoilen, den var der masse tering i bunnnen og når jeg begynte å plukke i det ble det et lite hull :/ jeg sitter med ein oppfatning av viss man bytter zink anodene  jevnlig så holder disse motorene seg bra med tanke på sjøvann i heile motoren. toppen sendte jeg til Nilsen motor i stavanger for sliping av seter osv og trykktestet den for sjekke etter sprekker, fikk dette dokumentert at det var ok. Men er det varmgang kobinert med dårlig design som gjør at disse toppen har lett for å sprekke??

Synes å huske å lese at yanmar 3qm motoren var laget for fiske båter som skulle gå over lang tid og tåle ein god del...

Link to post
Share on other sites

Synes det var vel mye negativitet her.

Det er mange av de eldre båtene som er oppgradert underveis og holdt vedlike.

 

De fleste selges vel fordi eier ønsker noe større.

 

Jeg har ikke mye erfaring med dieselmotorer men har lest her at det ofte kan være større problemer med nyere common rail motorer for eksempel.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Naturligvis finnes der jo prakteksemplarer av eldre båter som har byttet motor etc +++, men de betaler man vel stort sett mye mere for, enn budsjettet til trådstarter har på 50.000.- - 70.000.-.  Ei snekke i fra 80-tallet kan være i forholdsmessig bra stand, men man må være veldig nøye med en skikkelig gjennomgang av båten før man handler, for man kan også kjøpe "katta i sekken". Har sett mange slike tilfeller, desverre.

Link to post
Share on other sites

Synes det var vel mye negativitet her.

Det er mange av de eldre båtene som er oppgradert underveis og holdt vedlike.

 

De fleste selges vel fordi eier ønsker noe større.

 

Jeg har ikke mye erfaring med dieselmotorer men har lest her at det ofte kan være større problemer med nyere common rail motorer for eksempel.

Negativitet og negativitet. Det er viktig å være litt realistisk. Faktum er at en 30 år gammel båt tross alt er en gammel båt og det er mye som kan bli dyrt om man ikke undersøker nøye. Når det er sagt så har jeg selv kjøpt en 26 år gammel båt og er veldig fornøyd med den. Men det har krevd en del arbeid for å få den bra. Ikke minst el-anlegget krevde både tid og penger.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...