Jump to content

Svikt i dørk og akterspeil, Bella 512 Excel


zacroa

Recommended Posts

Hei

 

Har en Bella 512 Excel fra 99. Merket for noen år siden at jeg hadde fått en "knase" lyd midt på dørken.

Dette kom etter vinterlagring, ca der det midtre støttebeinet til presenningen hadde støtt (stod på en 2"x8" på flasken )

 

I år oppdaget jeg også for mye svikt i akterspeilet og bestemte meg for å ta den inn i garasjen for vinteren og fikse dette og da samtidig ordne dørken.

Regnet med det var en fuktig finerplate i dørken også, vurderte å dele båten for å komme til fra innsiden men slo det fra meg da det er litt mange ukjente faktorer og Bella var det ikke mulig å komme i kontakt med for å høre hva muligheten mine var.

 

Akterspeilet har jeg forholdsvis god ide om hvordan jeg skal få ordnet, ved å skjære ut en del av motorbrønnen vil jeg få nok plass til å sette inn ett nytt speil og samtidig forsterke litt.  

 

Planen med dørken var å få vekk gelcoat og øverste laget med glassfiber for å få fjernet plata. Bestemte meg for å bore ett 10mm hull midt på det område med svikt/lyd for å se hvordan dette var bygd opp. Fant da ut at det ikke er finer i dørken annet enn noen små plater der stolene står.

Det kom ut noe jeg bare kan anta er divinycell eller lignende. Ligner på den typen plastaktig isopor som laptoper o.l er pakket med i esken.

det er forholdsvis tynt, 1-1.5 cm + glasfiber på undersiden.

 

Så spørsmålet er hvordan jeg på en bra måte kan fikse dette? dørken er jo litt synlig på båten og utsatt for slitasje så om det finnes noen snarveier her ved å feks bore opp mange hull i området med svikt og fylle med epoxy for så å sparkle over hullene igjen? 

 

dørken: (lille svart prikken mellom drill og skrutrekker er der jeg boret ett hull)

bilde

 

 

Akterspeilet er satt sammen på tradisjonelt vis med en våt finerplate, ble litt overrasket over at de er skjært spor i den som er helt  åpne (kan stikke skrutrekkeren helt ned i disse sprekkene) Er gjort fordi akterspeilet har en svak bue:

 

bilde

 

Plata svikter i høyre side av bildet og kjenner at den er mer fuktig der en på andre steder, her tenker jeg å kanskje benytte flere tynnere plater som settes sammen en etter en for å klare buen.

Noen synspunkter på det?

 

Lurer også litt på hva dette er limt med (altså mellom innerliner og skrog) er en steinhard hvit masse. Hardt som fy, men greit å dele da den sprekker opp lett.

 

 

 

Roar

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...