Jump to content

12V forbruk med en MB10A


Captain_Memphis

Recommended Posts

Etter det jeg klarer å lese meg til så gir ikke dynastarten I min MB10A nok til å lade et forbruksbatteri på 110Ah.

 

Slik det er I båten I dag, så star det kun et start batteri I båten som "lades" av dynastarten. Det lille jeg har av EL utstyr går fra dette batteriet.

 

Men jeg ønsker jo mer, lys, musikk, VHF og plotter....

 

Det jeg har kommet frem til er at jeg monterer på en dynamo som går på reim fra svinghjul og at jeg beholder dynastarten.

Dynastart går til startbatteri og intet mer, dynamo går til 110Ah fritidsbatteri som driver det som er av utstyr.

 

Blir dette rett eller bare tull?

Noen som har gjort dette før på tilsvarende motor og som har tips til feste av dynamo?

Link to post
Share on other sites

Hva snakker vi om størrelse på dynamo da? Tenkte å ha i et 110Ah forbruks batteri.

Eg for min del ville vinkla meir på kor stort forbruk, enn kor stort batteri. Når det er sagt, so bør denne vesle motoren få sleppa dra større dynamo enn ca 500 watt.

 

 

Dynastartere skal ikke ha større batteri enn 60 ah ellers blir de ødelagt.

Og det er ikke JEG som har funnet på det

Der fins nok forskjellige syn på dette, såg på ein dynastarter, til ein onkel sin båt, den oppgav 85 Ah som maks batteristørrelse.

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...