Jump to content

Tohatsu 3.5hk 4-t, stopper etter få sekunder.


grub3r

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Må med engang innrømme at jeg ikke kan så mye om båter/motorer.

 

Jeg trodde jeg var lykkelig eier av en liten brukt gummibåt(9-fot) og en 3.5hp 4stroke Tohatsu motor(http://www.tohatsu.com/outboards/3_5_4st_spec.html)

 

Tok den ut på første tur i dag, motoren startet fint og jeg tenkte at jeg kunne la den gå på tomgang litt før jeg kjørte.

 

plutselig fjusket den litt og kubbet. jeg tenkte ok, her har jeg glemt å skyve den bensin-pilen på siden og tenkte at den ikke fikk bensin.

 

vridde den om og startet bare etter 5-10 forsøk, etter noen strakser kubbet den igjen, jeg fikk start på den og kjørte 15 meter til den stoppet igjen, det kom klump med røyk ut av den nederst på den..

 

tok av lokket sjekket, alt ok, startet med lokket av og kunne set at kom olje ut av filter/lufting eller hva det nå er for noe.(se vedlagte bilder)

 

 

Jeg har fraktet motor i liggende posisjon med håndtaket opp. ellers har den stått i garasjen.

merket at når jeg hentet den liggende i bil, kunne jeg kjenne bensin-lukt i bilen, det gjorde jeg i dag også når jeg kjørte til kaien.

Jeg kan se at olje-indikator viser nesten fullt og der er bensin på den.

 

 

Er redd at den er nå ødelagt av ukjent grunn.. eller mulig forrige eier har visst dette, mener at de som så på båten før den ble kjøpt sa at daværende eier hadde vippet den opp feil vei(motor hang på båten og båten stod på land) men dette er usikkert og jeg kan ikke svare for det..

 

er det noe jeg kan sjekke/gjøre for å finne ut av hva problemet egentlig er eller er den nå bare å skrote?

 

PS: kan ikke se at bildene kom med, her er lenke:

http://bildr.no/view/bmR6cjVz

 

 

på forhånd tusen takk,

 

mvh

Dan.

Redigert av grub3r (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan bekrefte at luftingen på toppen har jeg ikke rørt i det hele tatt. prøvde å skru litt men det var veldig fast. så startet som det var.

 

men hvorfor skal det komme olje ut av luftkanalen? og skal den lekke bensin når den er fraktet liggende?

 

hva gjør man nå, kan skru selv om det trenges :)

Redigert av grub3r (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for svar sålangt.

 

ok, i manualen står det at den skal ligge med "tiller handle" opp, og "shift lever down", det er slik jeg fraktet den.

 

hva med olje i luftinntaket/forgasser, kan den skade noe hvis jeg starter motoren?

 

plugger, er det tillatt å kjøpe slikt på biltema(om det finnes der)?

Link to post
Share on other sites

nei den SKAL ikkje lekke bensin når den ligger men den KAN. Flottørkammeret er ventilert og væsker skvalper jo hit og dit. Det er tryggest å kjøre forgasseren tom før liggende frakt. Det samme gjelder nå olje angående skvalpingen. Den kan renne dit den ikkje skal. På min 5hk, dog ikkje Tohatsu anbefales det å tappe av oljen før liggende frakt. Det er ikkje verre at du enten lar den stå oppreist noen timer eller at du tar affære og fjerner olje fra forgasseren sjøl. Om du får fyr uten å gjøre noe spesielt så dra på litt og ikkje la den putre på tomgang. For å brenne av evt olje i bensinsystemet. Det vil da også ryke endel men ingen fare med det. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, jeg lar den stå litt før jeg åpner forgasseren og sjekker for å så starte den etterpå. takker for alle svar, kommer tilbake når jeg har fått testet teoriene deres(blir dog ikke før helgen tipper jeg)

 

skriv gjerne her om dere kommer på noe mer, blir varslet på mail når det er oppdateringer her..

 

takk igjen til alle dere!

Link to post
Share on other sites

Nå må du våkne, ÅPNE LUFTINGEN PÅ TANKEN og kjør deg en god tur

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har du stengekran for bensinen? Om den er stengt får du ikke tilført bensin fra tanken og det stopper helt av seg selv :smiley:

Point taken!

Om det er vann i forgasseren, så er det nok ingen vei utenom. I så fall er det en skrue som løsnes for å drenere. Sjekk i manualen hvor den befinner seg. På min totakt er den lett tilgjengelig. La det renne noen sekunder. Skru inn skruen og du må nok dra noe før det fylles med bensin igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei folkens!

 

Nå har jeg fått startet den og testet, den går uavbrutt nå men det kommer fortsatt mye olje ut av luftingen på forgasseren.

 

Sjekket olje-nivået og kan se at det er mye som fylt på, kanskje for mye da jeg kan så vidt se luft-boblen over oljen...

er det den tykke streken som er maks-nivå eller spiller det ingen rolle så lenge nivået er over "Low"

 

Jeg har som sagt ikke gjort noe med motoren..

 

se bildet her:

http://bildr.no/view/WHJUbG1R

http://bildr.no/view/Zjdtb0pF

 

Skal jeg tappe ut eller?

Redigert av grub3r (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

sjekket manualen.

 

Sjekket oppe der man fyller olje, kunne ikke se motor, bare oljen.

 

Tappet ut olje slik at nivået kom ned(sjekk bilde), og sjekket i motoren, kunne ikke se olje der, bare motor-innmat, er det slik det skal være?

 

http://bildr.no/view/UnRDR2tJ

 

skal jeg starte nå og gasse på litt?

Redigert av grub3r (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

 

Tappet ut olje slik at nivået kom ned(sjekk bilde), og sjekket i motoren, kunne ikke se olje der, bare motor-innmat, er det slik det skal være?   ja

 

skal jeg starte nå og gasse på litt?  ja

 

du har aapenbart hatt den  i gang opptil fleire ganger allerede, Hva er det du venter paa?  Hva er dette, sitter du bare a troller??   Du har faatt svar for mange innlegg siden. Det er bare a kjøre pa.

Link to post
Share on other sites

du har aapenbart hatt den  i gang opptil fleire ganger allerede, Hva er det du venter paa?  Hva er dette, sitter du bare a troller??   Du har faatt svar for mange innlegg siden. Det er bare a kjøre pa.

 

Ønsker ikke å gjøre noe jeg ikke er sikker på, også presisert i mitt første innlegg i tråden om at jeg er ingen båt/motorkynding.

 

Er ikke en liten drittunge, og forventer klare svar på det jeg spør om, vil man ikke svare bør man ikke bruke sin tid på å prøve heller ville jeg sagt.

 

Jeg har ikke spurt om olje-nivå tidlige og dermed ikke fått svar fra noen enn bortsett fra deg, og ja, et uklart svar, dermed stilte jeg spørsmål tilbake til deg.

 

 

Tilbake til tråden:

Jeg starter motoren og følger med på hva som skjer, er tilbake med info senere.

 

takker til alle som ikke gir opp

Link to post
Share on other sites

Hei,

Kan nå bekrefte at det ikke kom noe mer olje ut av forgasser-luftingen.

 

motoren gikk fint i flere minutter, dog jeg måtte dra opptil 10 ganger før den startet.

 

Man kan konkludere med at det var for mye olje i motoren som resulterte i at oljen på en eller annen måte ekspanderte videre.

 

jeg antar at problemet er nå utbedret og jeg merker tråden som LØST.

 

Takk til alle som bidro med sin kunnskap!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...