Jump to content

Dump motoroljen i sjøen?!


Brutus

Recommended Posts

Var en tur på havna i går for å installere nyladet batteri i båten. Kom i prat med en kar som drev på med oljeskift på motoren sin. Hvordan? Joda, pumpet oljen rett til sjøs i indre havn...

Da jeg konfonterte han med problemet det medførte, ord som "drite i eget reir" og at det var ulovlig i utgangspunktet, så ikke ut til å fungere. Argumentet var: "så lenge staten har lagt miljøavgift på motorolje, så har jeg betalt for å slippe å levere oljen inn ". Vedkommende oppfattet altså miljøavgiften som en slags omsettelig utslippstillatelse..??? :headbang::cryin:

Her snakker vi miljøgriseri. Huff, jeg ble så eitrende forbanna....

Saken er forøvrig innrapportert til havneansvarlige, som skulle ta seg en prat med personen og eventuelt anmelde forholdet.

 

Håper ikke det er for mange her som deler oppfatning med denne personen... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å være så dum???

Hadde en diesellekkasje under gange her om dagen, og pumpet opp i alt jeg hadde av flasker /kanner etc for IKKE å søle noe på sjøen.

Trodde det var normalt at alle tenkte i de baner.

Men regner med at det kun er noe få slike ytterligheter.

mvh

Link to post
Share on other sites

En venn av meg ved navn Vidar har en nydelig tresjekte her i Grimstad, et møbel !

 

I fjor kom der spillolje i mindre mengder i sjøen rett i nærheten av ham og dersom denne gjøken nevnt i første innlegg kunne ane konturene av ekstraarbeid for å rengjøre skutesider som følge av oljesøl, ville han nok tenke seg ekstra godt om neste gang ! Brutus : takk for at du engasjerer deg på vegne av slike gjøker......

 

Olje har ingenting på sjøen å gjøre, ei heller diesel, og vi "båtfolk" tenker nok ganske likt her, nemlig å begrense utslipp så langt det lar seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har da alltid trodd at miljøgebyret var ment å degge kostnadene for innlevering/innsamling, slik at man gratis kan få levert ting som spillolje , gamle batterier etc. på steder der dette selges.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er da selv flau over at motoren min lekker endel olje - havner iblant noen dråper utenfor selv om jeg prøver å begrense det...

 

Men å dumpe olja rett fra maskinen på den måten? Det bør rett og slett anmeldes, eller kanskje mer effektivt så burde vedkommende miste plassen sin omgående...

 

Eller hva om flere av dere går sammen for å forlange vannlinja deres rensa for oljesøl?

 

Det får være grenser for idioti ja...

Link to post
Share on other sites

Er da selv flau over at motoren min lekker endel olje - havner iblant noen dråper utenfor selv om jeg prøver å begrense det...

Her er det ikke snakk om en ubetydelig lekasje, her er det prat om ren dumping av smørolje... Det kan på ingen måte sammenlignes med en liten diesel lekasje som er forbundet med oppstart av motor(er), er ingen fanatiker selv og mener selvsakt at motoren skal holde tett. Men før en ev. reperasjon kan selvsakt en liten lekasje tilates... (Sier bare Zalo)...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Joda - pleier helle på endel grønnsåpe, bryter da litt ned det og...

 

Ellers er det vel sånn at motorer fra 70-tallet neppe er bygd for null-utslipp slik det skal være i dag...

 

Har ellers hatt planer om å lage istand en liten isoporflåte med en liten pentrypumpe på. Denne ligger da i kjølsvinet slik at man kan pumpe opp 2 liter fra topplaget over i en tank. I denne tanken er det en ny liten lensepumpe i bunnen. Tenker da at det går å skille vann og olje - pumpe ut vannet i bunnen av tanken før tur, og så pumpe olja ut av kjølsvinet for å la den skille seg i ro og mak...

 

Får se, tror dessverre denne lekkasjen er litt for stor for å bruke strømper (som det faktisk ikke er særlig god plass til). Ikke har jeg tid/råd til å rive av hele styrhuset kun for å få tettet lekkasjen heller...

 

Men kan med god samvittighet si at jeg aldri har dumpet olje av latskap og fordi jeg mener å ha privat utslippstillatelse!!!

Link to post
Share on other sites

Har ellers hatt planer om å lage istand en liten isoporflåte med en liten pentrypumpe på. Denne ligger da i kjølsvinet slik at man kan pumpe opp 2 liter fra topplaget over i en tank. I denne tanken er det en ny liten lensepumpe i bunnen. Tenker da at det går å skille vann og olje - pumpe ut vannet i bunnen av tanken før tur, og så pumpe olja ut av kjølsvinet for å la den skille seg i ro og mak...

 

<{POST_SNAPBACK}>

:nonod:

Dette vil nok etter mine begreper ikke fungere.

 

En bedre løsning for deg ville heller å se en annen vei når lensepumpa går, eller først forsikre deg om kvaliteten på pumpa, er den god så heller du heller zalo i kjølen med jevne mellomrom (ikke alle lensepumper tåler rengjøringsmidler).

 

Vil legge til at du har IKKE kjølsvin, da må du ha trebåt. Kun trebåter har kjølsvin, mens andre har kjøl :wink:

Link to post
Share on other sites

Perlen: det ER trebåt, ikke Hankøfjord... En annen sak er jo at jeg gruer meg til den dagen jeg skal trykkspyle Hankøfjord - tror et kan bli en skitten og slitsom dag!!!

 

Tror metoden jeg har tenkt ut kunne fungere - når båten har ligget stille en stund så er det kun det øverste laget som har spor av olje. Resten er forholdsvis rent vann som ikke gir det minste oljeskimmer... Med såpe i kjølen derimot, så synker jo oljefilmen og blander seg med vannet - umulig å skille, men er vel ikke fullt så skadelig for miljøet?

Link to post
Share on other sites

OOOOOOPS, trudde det var alu på trespant :confused: kanskje for mye :cheers: nu.....

 

Beklager, min feil....

 

Det er ikke sikkert du trenger å grue deg til rengjøringa. Enhver kommune har firmaer som driver innen septiktømming, spyling av ledningsnett etc. Et forslag her er å leie inn et firma et par timer (koster ikke så mye som det høres ut som). 2 biler, en fyllt med vann, en annen klar for å suge. Den med vann spyler ned i den ene enden, mens den andre suger opp i den andre.

 

Tipset kommer fra en skøyte-eier jeg pratet med for en tid tilbake, fungerte meget bra, og ble slik at kona hans endelig ville være med på båtturene igjen da båten ikke lengre luktet død........

Link to post
Share on other sites

Hehe - sa jo ikke hvilken båt det gjaldt!

 

Fint at du kommer med nok et godt tips til Hankøfjord - selv om jeg tror budsjettet setter stopp for en slik jobb nesten uansett... Største utgiftene fremover blir nok slipping, plass til høsten - og fritidsbåtskipperen...

 

Får heller håpe det lar seg ordne på slippen jeg må finne etterhvert - håper det tipset jeg har fått i Strømstad blir rimelig og bra...

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk Zalo !!! Zalo fjerner olja fra vannspeilet men den får olja til å legge seg som et teppe på sjøbunnen og der blir det liggende og stelle til ufysligheter for småkrypene som holder til der. Diesel og bensin søl er stort sett ikke noe problem,det fordamper veldig fort. Pøser du på med Zalo så flytter du problemet fra vannoverflaten til sjøbunnen,og kan gjøre større skade der.

Selv på motorolja til han som er så tjukk i hue at han kaster den overbord burde du heller ikke bruke Zalo :nono:

Link to post
Share on other sites

Hadde dette vært i Amerika hadde nok natursvinet kvalifisert til en sviende bot. En bot så stor at man kjunne kjøpt seg en fin båt for den stedet.

 

I Barentshavet mått Eirik Raude stoppe boringen i ukesvis da en hydraulikkslange røk og 1600 liter olje rant i havet. Dette kostet Statoil titalls millioner kroner.

 

Lensing til oljefilmen ligger på sjøen er dessverre heller regelen enn unntaket i våre båthavner. Zalo-metoden er et skalkeskjul, som å feie støvet under teppet.

 

Hva blir den neste avgiften som pålegges? Husk vi båtfolk er oss selv nærmest.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tror man skal lete lenge etter noen som synes det er ok å hive olje på sjøen i dag.

 

Men jeg må innrømme at jeg har syndet selv i ren uforstand, og selv om det er snart 20 år siden har jeg ikke glemt det.

 

Da jeg som uerfaren båteier skulle skifte oljefilter første gangen, ble det mye klin. Det endte med at jeg kasta det gamle oljefilteret på sjøen. :cryin: Filteret innehold ca 0.5 liter olje

 

Dette var en vindstille dag og sjøen lå som et blankt speil. Jeg oppdaget etterhvert resultatet av min idiotiske handling. :headbang:

 

Utrolig hvor mye griseri det kan bli av en halvliter olje.

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk Zalo !!! Zalo fjerner olja fra vannspeilet men den får olja til å legge seg som et teppe på sjøbunnen og der blir det liggende og stelle til ufysligheter for småkrypene som holder til der. Diesel og bensin søl er stort sett ikke noe problem,det fordamper veldig fort.  Pøser du på med Zalo så flytter du problemet fra vannoverflaten til sjøbunnen,og kan gjøre større skade der.

Selv på motorolja til han som er så tjukk i hue at han kaster den overbord burde du heller ikke bruke Zalo :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Interessant synspunkt.

Dispersjonsmidler er svärt vanlige for å löse opp oljesöl. Zalo er et ypperlig dispersjonsmiddel.

Jeg tror at Zalo er ypperlig for å löse opp litt oljesöl eller litt drivstoff som havner i sjöen. Dahar man et helt hav å fordele den på. Ikke bare en hinne på toppen. Nedbrytingen går også raskere.

 

Feil? Riktig? Er vi miljövennlige neste gang zaloflasken dukker frem eller ikke?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...