Jump to content

Dump motoroljen i sjøen?!


Brutus

Recommended Posts

Interessant synspunkt.

Dispersjonsmidler er svärt vanlige for å löse opp oljesöl. Zalo er et ypperlig dispersjonsmiddel.

Jeg tror at Zalo er ypperlig for å löse opp litt oljesöl eller litt drivstoff som havner i sjöen. Dahar man et helt hav å fordele den på. Ikke bare en hinne på toppen. Nedbrytingen går også raskere.

 

Feil? Riktig? Er vi miljövennlige neste gang zaloflasken dukker frem eller ikke?

 

Lotus

Har du flyttet til Sverige, Lotus ?
Link to post
Share on other sites

Interessant synspunkt.

Dispersjonsmidler er svärt vanlige for å löse opp oljesöl. Zalo er et ypperlig dispersjonsmiddel.

Jeg tror at Zalo er ypperlig for å löse opp litt oljesöl eller litt drivstoff som havner i sjöen. Dahar man et helt hav å fordele den på. Ikke bare en hinne på toppen. Nedbrytingen går også raskere.

 

Feil? Riktig? Er vi miljövennlige neste gang zaloflasken dukker frem eller ikke?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Tro kan du overlate til presten Lotus :wink::wink: Dispersjonsmidler skal A L D R I brukes uten tillatelse fra myndighetene i landet hvor sølet finner sted. Feks. i USA er det straffbart å bruke disperasjonsmidler uten tillatelse fra US Coast Guard. På den annen side vil det slettes ikke forundre meg om Ureiningstilsynet i Norge syntes det er helt OK å flytte problemet fra havoverflaten til sjøbunnen :sad:

Småsøl som måtte forkomme fra småbåtflåten er i den store sammenhengen ikke noe problem da disse utslippene består av relativt flyktige væsker. Sol og varme tar fort knekken på bensin og diesel.

Men vennligst merk at det er ikke min oppfatning at vi av den grunn skal søle rundt oss av den grunn.

Det er vår plikt å gjøre det nødvendige for å unngå forurensing.

Link to post
Share on other sites

har gammal båt, med gammal motor, og har av og til :rolleyes: oljesøl i lensevannet. Dette kvier jeg meg for å pumpe overbord, da det blir et sabla gris.

 

Jeg har tenkt på dette en periode, har tross alt Miljøteknologi som fag, og kom til at løsningen var å installere oljeseparering til lensepumpen. Separatorutstyr er stort, dyrt og ikke aktuelt i lystbåter av min strørrelse. Imodlertid har VETUS noen filtere, jeg bestillte riktignok std. 10" filterkasett av tilsvarende type som dette Bilde, og spesialfiltre som tar til seg olje, fra en leverandør som selger til industri / marine. Disse er av samme materiale som de oljesugeputene som finnes på markedet.

 

Filteroppsettet skal ha en teoretisk kapasitet på 35l/min gjennomstrømmning, og hvert filter tar opp 3ggr sin egen vekt i olje. Dvs 5-750 gram olje. Disse koster en 200 kr pr stk. eller så

 

OBS - filterne er ikke av samme type som de på bildet, ClasOhlson filter fjerner IKKE olje

 

 

Alt i alt kostet "pakka" meg en tusing, med en bunke filterpatroner, filterholder, fittings osv.

 

Anlegget er ikke kjørt i gang, rapport følger..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ikke mange svar fom Zalo forelöpig.

Nr. 1. Oljen synker ikke til bunns ved bruk av Zalo.

Nr. 2. Zalo löser opp oljen og gjör den lettere å bryte ned.

Nr. 3. Ved å löse opp oljehinnen skades ikke fugler og dyr.

 

Jeg bruker Zalo fordi jeg dermed er miljövennlig.

Synspunkter?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Lovepump

Var en tur på havna i går for å installere nyladet batteri i båten. Kom i prat med en kar som drev på med oljeskift på motoren sin. Hvordan? Joda, pumpet oljen rett til sjøs i indre havn...

Da jeg konfonterte han med problemet det medførte, ord som "drite i eget reir" og at det var ulovlig i utgangspunktet, så ikke ut til å fungere. Argumentet var: "så lenge staten har lagt miljøavgift på motorolje, så har jeg betalt for å slippe å levere oljen inn ". Vedkommende oppfattet altså miljøavgiften som en slags omsettelig utslippstillatelse..??? :headbang:  :cryin:

Her snakker vi miljøgriseri. Huff, jeg ble så eitrende forbanna....

Saken er forøvrig innrapportert til havneansvarlige, som skulle ta seg en prat med personen og eventuelt anmelde forholdet.

 

Håper ikke det er for mange her som deler oppfatning med denne personen... :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg håper du har rapportert dette til SFT også.

Litt om loven om varsling.

Redigert av Lovepump (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...