Jump to content

Kjøp av første båt, trenger litt råd om valg av båt.


Dudster

Recommended Posts

Heisan.

Dette er min første post på dette forumet, så dere får bære over med meg om jeg stiller litt rare spørsmål.

 

Min bror ønsker å kjøpe sin første båt nå. Han ønsker seg da en båt på tilhenger, da båtplass som kjent er vanskelig å få tak i.

Båten han ønsker skal altså da være rundt 15-16 fot om jeg forstår rett? Han har kun klasse B sertifikat.

 

Så langt har han falt for Askeladden 4400 16 fot og liker den svært godt, men ser på forumet her at den ikke er så god i sjø. Hva menes med sjø? Hvor høye skal bølgene være før man sliter?

Hvilke andre båter av samme type som Askeladden 4400 finnes det på markedet? Kan dere liste opp noen alternativer?

 

:-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Alt etter hvilken bil han har så kan han nok dra litt større båter.

 

Reglene for hvor mye han har lov å trekke med b-sertifikat er som følger:

3500 - (Tillatt totalvekt på bil) = Tillatt totaltvekt på henger.

 

Tar to alternativer her

 

Subaru Forester 2009 modell, som har tillatt totaltvekt på 2050 kg, den har lov å trekke en henger med tillatt totalvekt på 1450 kg med B sertifikat. 

Volkswagen Golf 2012 modell, som har tillatt totaltvekt på 2100 kg, den har lov å trekke en henger med tillatt totalvekt på 1400 kg med B førerkort. 

 

Begge disse to bilene kan trekke de fleste båter på inntil 17 fot, og enkle båter over. Husk bare at når vekt på en båt står oppgitt i fra produsent, så har de som regel tømt båten for alt, og hengt opp noen heliumballonger i båten......

 

Har du derimot en Toyota Land Cruiser og kun B sertifikat, har du lov å trekke 750kg. (Selv om det er tryggere å trekke henger med en tung bil, med nok motorkraft for å følge trafikken lov.... )

Når det gjelder tilsvarende båter, så er listen lang

 

Den vanligst er nok 17 foteren fra Rana, den har flere navn, men Rana 17 og Rana 530 går oftest igjen. Skal båten brukes til fiske, så vil jeg anbefalle å finne en uten langsgående benker hele veien bakover. 

 

Så har du

Herwa 17 (16,6?) (langsgående hele veien)

Omre 17, en liten passasje som gjør at du kommer helt ut til siden

Fjord 17 (samme som herwa?)
Hansvik 18

 

Alle er rimelig gamle, men det er en stund siden askeladden 4400 ble produsert også, så jeg regner med at han ikke er på jakt etter de nyeste modellene på sjøen... 

Når det gjelder sjøegenskapene, så gjelder det først og fremst litt fart og at de da slår, på så å si alle krusingene de ser....

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet kan du trekke henger på 750 kg på bil inntil 3,5 tonn tillatt totalvekt. MEN: dersom bilens og hengerens samlede tillatte totalvekt ikke overstiger 3,5 tonn, kan man trekke tyngre henger. Det er da bilens maksimale hengervekt (se vognkort) som setter begrensingen.

Har du en konkret bil og henger du tenker å bruke, kan veivesenets tilhengerkalkulator være til hjelp. Finnes også som app til smarttelefon.  http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Du trenger registreringsnummer til bil og henger.

 

Av båter kan nevnes:

- Øien 17

- Hansvik 16,5

- Wesling 16

- GH 17/Rana 510 (samme båt)

 

De to siste har mer V-bunn og er nok mykere i sjøen på grunn av det, men krever mer motorkraft enn de andre.

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Beklager at jeg ikke har svart før. Jeg regnet med at jeg skulle få e-post varsling når noen svarte i tråden min, men dengang ei.

Takker begge to for svar og takker spesielt for den vegvesen kalkulatoren.

 

Mht til båten så er det helt ok med en gammel båt, bare den er i god stand og ikke gir noe trøbbel fremover. 

Vi skal ikke se kule ut på sjøen, men bare ha en god og trygg båt med overbygg for en fisketur i fjordene her i ofte regntunge Stavanger.

Motorkraft er heller ikke noe som vektlegges, bare båten kommer seg i plan og går greit.

Skal ikke hoppe i bølger eller ha med folk på vannski. Jeg har kjørt en Pioneer 15fot åpen båt med en 15hk Yamaha og det gikk mer enn nok fort.

Ser at mange båter av type Askeladden 4400 selges med 40hk++, men da går vel bensinforbruket også kraftig opp? Er ikke det litt for mye krefter for en fisketur i ny og ne?

Er det noen store drawbacks med en brukt totakt 40hk fremfor en ny 15hk firtakt?

 

Åja, brodern vil helst ha elstart på motoren og jeg regner ikke med at en brukt båt med en gammel 40hk totakter har det, så er dette noe som lar seg ettermontere til en noenlunde fornuftig pris?

 

Skal sjekke ut de båtene dere begge listet. Prisklasse med henger og motor bør ikke overstige 30-50.000.

 

Båten skal mest sannsynlig av og på henger hver dag. Vi har funnet en slakk og fin rampe til å gjøre dette i fjorden hvor min bror bor.

 

:-)

 

 

Link to post
Share on other sites

en 16-17 fots hardtop båt trenger litt effekt for å plane , spesielt med litt folk ombord.  Det mest lettdrevne i klassen er nok Hansvik 16.5 Familie, ser ut til å gå lett og fint med 25-30hk. 

 

i motorstørrelsen rundt 40hk så er nok elstart vel så vanlig som manuell start vil jeg tro ,på litt eldre motorer. Nyere 4T har nok elstart alle sammen 

 

Av båtene Korsnes nevner så vil jeg si wesling og Gh17 /510 er mer turbåt , bedre kjøreegenskaper men ikke det jeg ville valgt til fiske 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

en 16-17 fots hardtop båt trenger litt effekt for å plane , spesielt med litt folk ombord.  Det mest lettdrevne i klassen er nok Hansvik 16.5 Familie, ser ut til å gå lett og fint med 25-30hk. 

 

i motorstørrelsen rundt 40hk så er nok elstart vel så vanlig som manuell start vil jeg tro ,på litt eldre motorer. Nyere 4T har nok elstart alle sammen 

 

Av båtene Korsnes nevner så vil jeg si wesling og Gh17 /510 er mer turbåt , bedre kjøreegenskaper men ikke det jeg ville valgt til fiske 

Når du sier fiske, tenker du da på å fiske med harpe og stang eller garn? Brodern vil ha en båt å putre rundt med i fjordene samt fiske litt av og til med stang eller harpe.

 

:-)

Link to post
Share on other sites

Premissene for båtkjøpet er slik at det lett kan bli første og siste båtkjøp fordi man går lei.

Båtplassmangelen er litt oppskrytt så gjør et forsøk på båtplass til fornuftig pris. Det kan blinfå båtdager pm man må styre med henger hvis man skal litt utpå.

Kjøper man båt med gammel 40hk bør det ligge i budsjettet at ny 40 hk bør kjøpes etter hvert.

Hva med feks en bever 460 ?

Grovt sagt trenger man minst 50hk for å få 5 voksne opp i plan med ok turtall uavhengig båt.

Større motor betyr lavere turtall betyr mindre motorstøy.

Selvlensende dørk er kjekt å ha. Beste er selvlensende som fungerer også når det er folk i båten. Avhengig av kalesjeløsning kan det vel bli øsing av aktuell askeladdenbåt pga regn eller sjøsprøyt.

Med aktuelt budsjett kan man jo kjøpe en ganske ny ikkeplanende jolle med 6 hk men om større krav til størrelse og fart bør muligens budsjettet revurderes

Link to post
Share on other sites

Når du sier fiske, tenker du da på å fiske med harpe og stang eller garn? Brodern vil ha en båt å putre rundt med i fjordene samt fiske litt av og til med stang eller harpe.

 

:-)

 

innredningsløsningen i disse (Wesling/GH) gir lite dørkplass baki der, i tillegg så havner spylevann under dørken , ikke så bra om det er blodsøl man vil ha vekk. Så litt fiske går sikkert bra om man tar hensyn til disse tingene men skal fisking være hovedbruket, så ville jeg sett etter noe annet.  

 

Selvlensende dørk er kjekt å ha. Beste er selvlensende som fungerer også når det er folk i båten. 

 

.. og da må man gjerne litt opp i størrelse på båten.   Ellers må dørken heves mye, som gir andre ulemper , som feks høyere tyngdepunkt, mer vindfang

 

 

Båten skal mest sannsynlig av og på henger hver dag. Vi har funnet en slakk og fin rampe til å gjøre dette i fjorden hvor min bror bor.

 

Rampa bør ikke være for slakk heller - har den riktig vinkel så får man satt ut og tatt opp båten uten å drukne hengerhjul og bremser i saltvann.   Også stor forskjell på hengere og hvor godt de fungerer ved utsett / opptak.   Med god henger og rampe og ikke for stor/tung båt så går det ganske så greit å ta opp og sette ut alene.  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...