Frissy Startet 3.September.2015 Del på Facebook Startet 3.September.2015 Jeg har vært i kontakt med en som skal selge en scand. Båten har ligget i boblehavn om vinteren. Er det noe jeg bør være nøye med under sjekk av båten? Er det viktige spørsmål? Er det riski å kjøpe en båt som har ligget i boblehavn? BEdre å finne en som har vært på land om vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 (redigert) Hvorfor skulle det være mer farlig? På Vestlandet ligger båter gjerne ute hele året. Redigert 3.September.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Frissy Svart 3.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2015 Ikke nødvendigvis farlig, men kun om det er noe som er verdt å spørre om. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Man bør vel alltid få et løft og sjekke båtens underskrog før kjøp? Båter som ligger ute hele året er visstnok litt mer utsatt for blæredannelse i overflaten. Men frykten for dette er som oftest overdrevet. Det kan gi grunn til ekstra prisavslag etter min mening, og i noen tilfelle betydelig avslag, da det er noe som helst bør fikses innen rimelig tid. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
nordan family 27 Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 ...og eldre Scand båter er jo ikke de som får blærer sjeldnest. Ville sett den under om det var mitt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Det er vel sider som gjør det til en fordel å ha båten på sjøen hele året. Det er jo stor fordel at båten blir brukt i denne perioden også. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Båten må uansett opp for inspeksjon, eller så kan det nedfelles i kontrakten at den skal være fri for skader og osmose. Har selv kjøpt tre av mine båter liggende på vannet, men har aldri hørt at Scand har vært spesielt utsatt for osmose. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Det er vel sider som gjør det til en fordel å ha båten på sjøen hele året. Det er jo stor fordel at båten blir brukt i denne perioden også. En båt I boblehavn blir vel som regel ikke brukt stort, den ligger jo med tykk is overalt annet enn rett rundt båten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frissy Svart 4.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2015 Takk for svar. Ja det var osmosen jeg tenkte litt på. Var å så på båten og det blir ikke den for å si det pent. Septikklukta slo mot meg og generelt uryddig med opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Ikke alle steder det er tykk is, i fjor var det lite is generelt, selv på Østlandet. En båt på land blir i alle fall ikke brukt... Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 ALLTID inspeksjon av bunn og ALLTID marsjfart 1/2t og maksfart i 5 min ved båtkjøp! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mizar Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 (redigert) Jeg har ikke personlig erfaring eller kunnskap vedr overvintring i boblehavn. Men jeg tror vel at selv om boblene kan hindre isdannelse rundt båten, kan vannet holde temperatur under frysepunktet? Så det er nok en del ting som skal være passet godt på hvis det har vært en kald vinter. Toalettanlegg.... septikslanger ... sjøvannsinntak... Redigert 4.September.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Midtpinne Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Takk for svar. Ja det var osmosen jeg tenkte litt på. Var å så på båten og det blir ikke den for å si det pent. septiklukta slo mot meg og generelt uryddig med opplysninger. Har vært og sett på et par båter selv der jeg har møtt septiklukta når man går inn. For meg er det et klart tegn på at denne båten kjøper jeg ikke. Jeg lurer på hva som får folk til å synes det er greit. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 (redigert) Har vært og sett på et par båter selv der jeg har møtt septiklukta når man går inn. For meg er det et klart tegn på at denne båten kjøper jeg ikke. Jeg lurer på hva som får folk til å synes det er greit. Det tyder vel gjerne på at de ikke har besøkt båten sin selv, på ganske lenge. Sikkert litt pinlig for selger å kjenne den lukta sammen med en mulig kjøper... Er nok en sikker indikasjon på at her er det få kjøpere som vil by opp prisen i hvertfall. Det er ikke sikkert at lukta er en veldig stor investering å bli kvitt, men det må selvsagt sjekkes grundig. Bedre enn en motor som ikke vil starte...Det har jeg opplevd på visning, -da ble ikke budet så høyt som selgeren hadde håpet, kan du si. Redigert 4.September.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Runest Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Mange benytter boblehavn uten å få problemer. Min forrige båt hadde ligget tre år i boblehavn da jeg fikk problemer med osmose.Det var en tidlig fase og greit (ca 15,000...) å utbedre. Etter det la jeg båten konsekvent på land. Problemet forsvant.Jeg har lest flere steder at plastskrog trekker vann over tid. Om det finnes mer vitenskaplige bevis på dette vet jeg ikke. Det er alltid viktig å være grundig før kjøp. Å få selger til å dekke skader fra osmose etter kjøpet og undersøkelse som ikke har påvist dette er helt sikkert ikke så enkelt. Er du usikker på denne båten så bruk takstmann eller kjøp en fuktmåler og undersøk skroget selv. Evt. finn en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 De aller fleste seilbåter ligger da i boblehavn, ikke så vanlig å ta opp en seilbåt om vinteren. Fordeler med boblehavn er ganske mange; -mindre belastning på skroget -kreftene fra riggen dempes av krengningen -mindre temperatursvingninger da vannet stabiliserer osv -båten ligger i sitt naturlige element På en nyere seilbåt hadde jeg vært mer skeptisk om den lå på land vinterstid, men mulig dette er anderledes på motorbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Nå var det vel ikke en diskusjon om for eller mot boblehavn trådstarter la opp til her, da. :-) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Frissy Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 Helt riktig det propell1. Har i grunn fått gode svar, så takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.