Jump to content

Tips for kjøp av båt som har ligget i boblehavn om vinteren


Frissy

Recommended Posts

Man bør vel alltid få et løft og sjekke båtens underskrog før kjøp?

 

Båter som ligger ute hele året er visstnok litt mer utsatt for blæredannelse i overflaten. Men frykten for dette er som oftest overdrevet. Det kan gi grunn til ekstra prisavslag etter min mening, og i noen tilfelle betydelig avslag, da det er noe som helst bør fikses innen rimelig tid.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er vel sider som gjør det til en fordel å ha båten på sjøen hele året.

 

Det er jo stor fordel at båten blir brukt i denne perioden også.

 

En båt I boblehavn blir vel som regel ikke brukt stort, den ligger jo med tykk is overalt annet enn rett rundt båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke personlig erfaring eller kunnskap vedr overvintring i boblehavn. Men jeg tror vel at selv om boblene kan hindre isdannelse rundt båten, kan vannet holde temperatur under frysepunktet? Så det er nok en del ting som skal være passet godt på hvis det har vært en kald vinter. Toalettanlegg....  septikslanger ... sjøvannsinntak...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ja det var osmosen jeg tenkte litt på. Var å så på båten og det blir ikke den for å si det pent. septiklukta slo mot meg og generelt uryddig med opplysninger. 

 

Har vært og sett på et par båter selv der jeg har møtt septiklukta når man går inn. For meg er det et klart tegn på at denne båten kjøper jeg ikke. Jeg lurer på hva som får folk til å synes det er greit.

Link to post
Share on other sites

Har vært og sett på et par båter selv der jeg har møtt septiklukta når man går inn. For meg er det et klart tegn på at denne båten kjøper jeg ikke. Jeg lurer på hva som får folk til å synes det er greit.

 

Det tyder vel gjerne på at de ikke har besøkt båten sin selv, på ganske lenge. Sikkert litt pinlig for selger å kjenne den lukta sammen med en mulig kjøper... Er nok en sikker indikasjon på at her er det få kjøpere som vil by opp prisen i hvertfall. Det er ikke sikkert at lukta er en veldig stor investering å bli kvitt, men det må selvsagt sjekkes grundig. Bedre enn en motor som ikke vil starte...Det har jeg opplevd på visning, -da ble ikke budet så høyt som selgeren hadde håpet, kan du si.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Mange benytter boblehavn uten å få problemer. Min forrige båt hadde ligget tre år i boblehavn da jeg fikk problemer med osmose.Det var en tidlig fase og greit (ca 15,000...) å utbedre. Etter det la jeg båten konsekvent på land. Problemet forsvant.Jeg har lest flere steder at plastskrog trekker vann over tid. Om det finnes mer vitenskaplige bevis på dette vet jeg ikke. Det er alltid viktig å være grundig før kjøp. Å få selger til å dekke skader fra osmose etter kjøpet og undersøkelse som ikke har påvist dette er helt sikkert ikke så enkelt. Er du usikker på denne båten så bruk takstmann eller kjøp en fuktmåler og undersøk skroget selv. Evt. finn en annen båt.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste seilbåter ligger da i boblehavn, ikke så vanlig å ta opp en seilbåt om vinteren. Fordeler med boblehavn er ganske mange;

-mindre belastning på skroget

-kreftene fra riggen dempes av krengningen

-mindre temperatursvingninger da vannet stabiliserer

osv

-båten ligger i sitt naturlige element

 

På en nyere seilbåt hadde jeg vært mer skeptisk om den lå på land vinterstid, men mulig dette er anderledes på motorbåter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...