Jump to content

Modul med dråpe-symbol i KAD43 instrumentpanel, hva gjør den?


atol

Recommended Posts

Hei hva betyr vedlagt tegn på bilde ? det har falt ut av instrumentpanel. volvo kad 43 290 dp. alt fungerer untatt: når jeg trimmer opp drev trengs ikke beach modusknapp å brukes. kun når jeg skal kjøre ned drevet må jeg bruke det for å komme i drift possisjon

bilde

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Tegn volvo ledningsnett hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Ikke vedlagt noe bilde, men hvis tilt fungerer som du sier er det stikk motsatt av hvordan det skal være. Beach knapp skal kun være nødvendig opp (fra 6-7-8? og oppover).

Altså, bevegelse opp fra nederste pos til 6-8 og bevegelse ned, fra helt oppe til helt ned, skal ikke beach knappen være nødvendig.

 

Høres ut som en feilkobling et sted, se om du finner et sted på dette ledningsnettet som viser tegn til å ha vært klusset med.

 

Forskjellige koblingsskjema på forskjellige årganger, mulig dette skjemaet stemmer?

bilde

Link to post
Share on other sites

Ikke vedlagt noe bilde, men hvis tilt fungerer som du sier er det stikk motsatt av hvordan det skal være. Beach knapp skal kun være nødvendig opp (fra 6-7-8? og oppover).

Hei. Mange takk. Jeg må nok i båten for å sjekke. Jeg tror kabler på trimpumpe er riktig. Ser ut som om det er bare en vei de kan kobles på plugger og rele. Må nok opp i instrumentpanel for å sjekke om noe er snudd om på.

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på baksiden av bryteren. Den grønne ledningen skal som du ser direkte fra nedknapp og bakover til releene ved pumpa. Den blå som er opp skal inn på 2 releer som sitter framme i dashen (de 2 store grå på tegningen).

Har dette virket rett noen gang? Har hyd slangene ved pumpa vært frakoblet?

 

Finner ikke den varsellampa i noen manualer... Går ledningene fra denne og inn i det originale volvo ledningsnettet, eller kan dette være varsel for et eller annet eksternt utstyr?

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på baksiden av bryteren. Den grønne ledningen skal som du ser direkte fra nedknapp og bakover til releene ved pumpa. Den blå som er opp skal inn på 2 releer som sitter framme i dashen (de 2 store grå på tegningen).

Har dette virket rett noen gang? Har hyd slangene ved pumpa vært frakoblet?

 

Finner ikke den varsellampa i noen manualer... Går ledningene fra denne og inn i det originale volvo ledningsnettet, eller kan dette være varsel for et eller annet eksternt utstyr?

Hei. Har gått gjennom instrument panelet. Ser ut som om det er en kabel som hører til volvo sitt ledningsnett, og ikke har noen plass i min falcon 26. Hva det tegnet betyr vet jeg heller ikke. har sett i bøker og ikke funnet noe. Når det gjelder trimtilten så har jeg gått over hele ledningsnettet og ikke funnet noe feil. Begynner å tro at slangene på trim pumpa er koblet feil. Trykker bryter ned, da går agregatet opp.... ?

Redigert av atol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som hegra har rett som vanlig  :thumbsup: Godt mulig det er denne http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-30-5128.aspx

Om resten av det systemet er montert så vil du vel finne det på motoren.

 

Ang tilt: Du kan ta en enkel test for å komme litt nærmere feilen. Sett drevet mellom 0 og 4.

Bak ved pumpa er det 2 releer. De har noen ledere med samme farge, men det ene har grønn inn på 86, det andre har blå.

Ta ut (napp rett ned) pluggen på det releet som har blå inn på 86.

Trykk "ned" knappen. Hvis pumpa starter/drevet går (uansett vei) er feilen mest sannsynlig bak ved pumpa. Om drevet ikke går, men går ved å trykke "opp" knappen er feilen mest sannsynlig fremme i dashen.

 

Det er en liten mulighet til og det er at + og - er byttet om bak ved pumpa (men det betyr kort fortalt at det har blitt gjort ytterligere 1 modifikasjon med dette systemet).

Det måler du på de røde og svarte lederne inn på releene bak. Rød skal være +, svart --

 

MEN: Alt dette gjelder kun hvis det har vært sånn hele tiden. Om alt har fungert tidligere, og det plutselig har blitt sånn, så må det være helt andre ting som gjør det.

Link to post
Share on other sites

Atol: Hei. Har gått gjennom instrument panelet. Ser ut som om det er en kabel som hører til volvo sitt ledningsnett, og ikke har noen plass i min falcon 26...

 

Der er en ledig ledning i kabelstokken, denne er fin å bruke om man f.eks. vil ha en bryter til inn/utkobling av kompressor :)

Link to post
Share on other sites

Atol: Hei. Har gått gjennom instrument panelet. Ser ut som om det er en kabel som hører til volvo sitt ledningsnett, og ikke har noen plass i min falcon 26...

 

Der er en ledig ledning i kabelstokken, denne er fin å bruke om man f.eks. vil ha en bryter til inn/utkobling av kompressor :)

Tusen takk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...