Jump to content

Sammenleggbar elsykkel fra Biltema/Clas Ohlsson - noe tess?


Pequod

Recommended Posts

Jeg overveier å gå til innkjøp av en sammenleggbar elsykkel som jeg kan ha om bord i båten (kanskje to nå som jeg har en rederinne på plass...).

 

Selv om jeg kommer til å fungere greit med protesen, så vil jeg ha behov for å slappe av litt innimellom også, og ikke gå altfor lange turer, særlig det første året.

 

Jeg har derfor lurt litt på om en elektrisk sykkel kan være noe å ha i båten?

 

Men jeg nærer en sunn skepsis til mye av det som forhandles fra disse to kjedene, noe er bra, noe er dritt, man vet liksom aldri hva man får...

 

Så derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med slike, gjerne fra andre forhandlere også, bare de ikke sprenger lommeboka!

Elektriske sykler får jeg ikke dekket av NAV, selv om jeg faktisk kan få en slik firehjuls scooter å tøffe rundt på - om jeg vil... Den egner seg kanskje til å kjøre ned til båthavna, men ikke så veldig til å få om bord i Nidelven min...

 

Så, sammenleggbar elektrisk sykkel er altså det jeg spør om!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Prøvde ein sammenleggbar el.sykkel frå Biltema no i sommar. Rett nok berre 1-2 km. På flata synes at sykkelen fungerte veldig fint. Drog meir enn godt nok. Prøvde dessverre ikkje så mykje i brattare terreng. Motoren på desse Biltemasyklane har visst noko svakare effekt enn andre dyrare syklar. Eg har ikkje prøvd el.sykkel tidlegare, men eg vart litt imponert :thumbsup: 

Link to post

Kan ikke si noe om Biltema/Clas Ohlson, men vi har en elektrisk sammenleggbar sykkel, type billig kinamodell, og er svært fornøyd, men ...

 

... på flatmark kommer jeg meg vel så fort avgårde med en "skikkelig" sykkel - for meg gir elmotoren mest mening i oppoverbakkene.

 

... sykkelen er svært tung. Jeg sliter med å få den inn- og ut av båten, selv om jeg demonterer batteriet.

 

... sykkelen er ikke på langt nær like sammenleggbar som den gamle Brompton-sykkelen vår. For å lettvint få den inn/ut av skapet må jeg ta av setet også.

 

... den er ubehagelig å bære i sammenlagt stilling - den folder seg lett ut igjen - i motsetning til Brompton-sykkelen, som er låst i sammenlagt stilling.

 

Sykkelen har tre kjøremodus, helmanuell, hjelpemotor som slår inn ved pedaltråkk, samt knapp for å aktivere motoren uavhengig av pedaltråkk. Den siste er viktig for deg, men jeg har hørt rykter om at slikt ikke er lov på sykler solgt i Norge?

 

Alt i alt - Brompton-sykkelen er mitt førstevalg, den er lett nok til at jeg definerer det som " enkelt" å ta den inn/ut og ned trappa.

 

Jeg tror begge syklene kom med vanntett pose. Da er det teoretisk mulig å oppbevare syklene på dekk.

 

Denne sykkelen har binært modus på motoren - det er bare av- og på, ingen mellomting. Det kan være plagsomt når man prøver å sykle sakte og motoren slår inn.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du kan aktivere motoren lovlig opp til gangfart på 6 km/t. Svært mange el-sykler har denne funksjonen, men den er ikke til noe annet enn hjelp opp en trapp o.l. og ikke noe man kan "kjøre" med.

 

Ellers har jeg fått stor sans for el-sykler, nettop oppgradert til en ny el-sykkel. El-sykkel er nok ikke noe man bytter til for tidligere bruk av "vanlig" sykkel, men for "ny" bruk i betydning la bilen stå for eksempel. Min bil står nå gjerne en uke om gangen, og senest igår syklet jeg for å handle melk, juice, sukker og en rekke tunge ting. Vet om en dame, tidligere aktiv markagåer, på langt over 80 og som er bevegelsehemmet, men nå med el-sykkel er hun rundt i marka igjen som før.

 

Selv er jeg skeptisk til sykler med små hjul, men finnes muligens også sammenleggbare el-sykler med vanlig størrelse? El-sykler er tunge, og kvaliteten står ogse her gjerne litt i forhold til hva man vil betale. Med 220.000 solgte sykler i Holland i fjor og 490.000 i Tyskland så er nok el-sykler noe som har noe for seg. Selv skal jeg nå ta en liten tur rundt i marka på min!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Spørsmålet er hvor mye sykkel trådstarter kan stue ombord i en relativt liten båt samtidig som det ikke blir en umulig oppgave å laste greiene på land. Slik jeg forstår det har du protese, Pequod? Så da må du nesten vurdere dette selv. Det er mange båtfolk som har den biltemasykkelen, ser alltid en i de store gjestehavnene her øst. Så det er sikkert gode muligheter for å prøve en. Den er helt sikkert god nok for enkle turer på noen kilometer i ikke altfor vanskelig terreng. Hvis du skal ha fullstørrelse sammenleggbar vet jeg at den norske importøren av montaguesyklene har bygget om noen til elsykkel. Da blir det høy prisklasse. Sjekk facebooksiden her: https://www.facebook.com/campingsportAS/posts/966652063385606

 

Ellers kan det jo tenkes at sånt er vel så bra å kjøpe på aliexpress.com. Kineserne er langt fremme på elsykler.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Du kan aktivere motoren lovlig opp til gangfart på 6 km/t. Svært mange el-sykler har denne funksjonen, men den er ikke til noe annet enn hjelp opp en trapp o.l. og ikke noe man kan "kjøre" med.

Min gir god fart med bare bruk av knappen, kan fint ta en "sykkeltur" uten å tråkke på pedalene i det hele tatt. Dersom man har problemer med føttene tror jeg det er veldig bra å ha denne funksjonaliteten.

 

Jeg skadet hælen min litt i fjor sommer, det var helt greit å sykle da, men det var vanskelig å gå. Veldig glad for at fruen lånte meg den elektriske i de ukene det var værst :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Da tror jeg du har en ulovlig variant? Det er en grense på maks 6 km/t uten å tråkke etter det jeg har lest alle steder.

 

For å tilfredsstille EN 15194-regelverket, må en elsykkel ha visse egenskaper. For det første skal elektromotoren fungere som en hjelpemotor, noe som betyr at motoren i utgangspunktet kun aktiveres når brukeren tråkker på pedalene. Dette i motsetning til andre elsykkeltyper, som har gasshåndtak på samme måte som mopeder og motorsykler og dermed også faller inn under regelverkene for disse.

EN 15194-regelverket tillater imidlertid ett unntak fra regelen om at brukeren må tråkke på pedalene. En pedelec tillates nemlig å ha en trille- og startassistent som betjenes via en knapp, hendel eller bryter. Ved å aktivere assistenten, kan brukeren nyte godt av motoren uten å tråkke på pedalene. Trille- og startassistenten skal imidlertid ikke produsere høyere hastighet enn 6 km/t.

 

http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/den-store-elsykkelguiden

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...