Jump to content

Campion Allante 485 bowrider, Overplaner? lavt turtall.


allante

Recommended Posts

Hei.

 

Har en 2009 campion Allante 485br (16 fot bow rider) med en 2012 Evinrude e-tec 90hk.

 

I fjor hadde jeg motoren montert i hull nummer 2 på festet, og mener og huske jeg fikk 5000 rpm med 2 personer og full tank. båten løftet seg også i baugen og "fløy" godt på vann skorpa.

 

I år ville jeg prøve og hente det lille siste ut av turtall registeret på motoren og hevet den ett hakk, altså til 3 hullet. Og med det håpet jeg å få noen hundre runder til i minuttet. 

 

Men opplever det motsatte, har sjekket rpm med tiny tach og endte opp med 4850rpm på WOT og trimmet maks.( med 2 personer og full tank denne gangen også)

 

Virker som om båten ikke får det helt store baug løftet, og "pløyer" litt med baugen.

 

Så til det jeg egentlig lurer på.

 

Vil en riktig dim/form stål propell få løftet baugen nok? eller må jeg ned ett hakk igjen, for så finne riktig propell? Målet er 5200-5500 rpm med full tank og 2 personer i båten.

 

Skal uansett ha meg en stål propell forresten, det blir kronen på verket :lol: 

                

 

Motoren har orginal alu propell nå.

Motoren er "innkjørt" og skal på 3års service til våren.

Bunnen er like ren i år som i fjor.

 

Er det noen eksperter der ute som kan opplyse meg? :wink:

 

Mvh Lasse

 

Link to post
Share on other sites

la du merke til om du fikk trimmet like mye ut i år som i fjor?   Eller slipper den tidligere nå med høyere montering slik at du ikke får løftet like mye?  

 

har jo hørt om båter som har blitt konkave i bunn etter å ha stått på henger  - får håpe det ikke er noe sånt som har skjedd her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med båten men ut fra bildene er det veldig liten vinkel på V-bunnen.. da opnår du en lettplanende båt men med mye våt overflate. Du vil få litt for mye bæring bak i forhold til spesifikke fartsskrog. Dermed vil båten gå veldig flatt og få lite løft i baugen. Overplaning betyr ikke at baugen player. Da går baugen opp og ned fordi man har trimmet for mye ut, altså for mye løft, trimmer man inn igjen vil den stabilisere seg.

Det å finne rett propell rett motorhøyde og utveksling er en vitenskap! Det beste er å høre med produsenten av båten eller med folk som har erfaring og kjennskap til båttypen. Det finnes utallige beregningsprogram, men som sakt det er ikke altid teori og praksis er det samme.. heller ikke i båtverdenen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 Overplaning betyr ikke at baugen player. Da går baugen opp og ned fordi man har trimmet for mye ut, altså for mye løft, trimmer man inn igjen vil den stabilisere seg.

 

slik jeg bruker uttrykket overplaning så er det at hekken løfter seg mer og mer ved økende fart og at båten dermed går på nesa

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...