REBECCA Startet 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2005 Nå sliter jeg fælt. Jeg har hatt ut og overhalt min perkins 4108 i vinter.Når jeg tok ut motor/girkasse løsnet jeg boltene på akselflens og løftet motor og kasse ut uten og foreta noen kontroll-måling av høyde og vinkling mellom propellaksel og girkasseflens. 8 mnd senere løfter jeg motor/kasse på plass, de nye motor-festene har samme utvendige mål og festehull som de gamle og ble justert til samme høyde som de gamle.når jeg da skal begynne og justere girkasseflens mot akselflens ser jeg at girkassen er alt for høyt, Jeg justerer motorfestene så langt ned det går(motor går inntil skroget), men ennå er den for høy !!. hva kan ha skjedd, har det aldri vært i linje ? eller tar gummiflensen opp høydeforskjellen(tvilsomt). Jeg byttet propellaksel og nylonlager bak for tre år siden p.g.a ulyd og skev aksel. Er takknemlig for alle svar !!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 (redigert) Hvor mye høydeforskjell er det snakk om da ? På bildene ser alt normalt ut, kan ikke se feilen der. Er du sikker på at alle festehull o.l. er på samme plass. JOH Edit: OK, tror jeg ser det nå.. gearkasseflensen er noe høyere. Normalt sett vil motorlabbene synke litt sammen etter en stund, men det burde ikke være slik. Er det like ille når du dreier akselen ? Redigert 20.Mai.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REBECCA Svart 20.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 det ser ikke så ille ut på bildet, men der ligger motor intill skroget i underkant så den må justeres opp ca 1 cm og da vil høydeforskjellen bli ca 1,5 cm !!. er det mulig og justere akslen noe opp uten og ta båten på land igjen tro ? Sitér dette innlegget Link to post
REBECCA Svart 20.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 glemte og svare på spørsmålet ditt ang når jeg vrir akslen. Når jeg vrir flensene så de ligger vannrett mot hverandre så ligger de fint inntill hverandre og er like "lange" Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Kan det være så enkelt at akslingen henger ned i pakkboksen. Prøv å løfte akslingen, ikke så veldig hardt men bruk såpass kraft som akslingen veier og litt til. Der er ALLTID noe slark her og det skal der være. Om du klarer å løfte den 2 cm så slipp den ned 1 cm og der skal den være. Kanskje passer den til girflensen da........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Fjordutsikt Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Du har ikke mulighet for å flytte motoren noen cm forover da? og trekke inn akslingen tilsvarende - da vil du få flensen litt høyere Sitér dette innlegget Link to post
REBECCA Svart 20.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 skal prøve og løfte opp akselen med litt mere makt i kveld. tror ikke jeg skal flytte motor lengre frem for da tror jeg propellen vil gå inn i skroget ved gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
REBECCA Svart 20.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Da har jeg prøvd og løfte aksel oppover uten hell, Det var minimalt med slakk i aksel max 1-2 mm, så dethjalp desverre lite Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 REBECCA skrev: Da har jeg prøvd og løfte aksel oppover uten hell, Det var minimalt med slakk i aksel max 1-2 mm, så dethjalp desverre lite <{POST_SNAPBACK}> Dette er en "mystisk" sak...... Men jeg finner det allikevel komplett umulig å tro at høydeforskjellen mellom motorlabber og aksling skulle ha forandret seg så radikalt i løpet av vinteren. Jeg tror nesten at du må tenke etter de mest usannsynlige tingene for hva som kan ha skjedd; kan motorlabber være ombyttet eller montert i feil retning, eller i feil hull? Har du en overgang i akterkant av gearkassen som er montert opp/ned? Er du heeeeelt sikker på at motoren har samme retning som akslingen - eller tipper den allikevel litt ned i forkant???? Noe slikt skjer bare ikke "helt av seg selv" - det må ha en eller annen merksnodig forklaring Lykke til med detektivvirksomheten! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Janoho Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Motorlabbene er jo byttet ut, er det helt sikkert at de er lik de gamle, dvs. på laveste høyde.. det virker som noe er montert tilbake galt.. JOH Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 (redigert) Pussig!!! Forutsatt at labbene står slik de alltid har stått,kan det ikke være noe annet enn at de parvise labbene foran har "knelet", ......... Det er jo det stikk motsatte som normalt skjer! Og ikke kan hylsa forandret stilling,heller?? For svarte...auan e det første man blir blind på.. ser jo nå at du sier har skiftet labbene, da kan det være en annen hardhetsgrad på gummien eller rett å slett at de nye labbene er stivere fordi de gamle hadde "seget seg ned" i løpet av x antall år? Redigert 20.Mai.2005 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 REBECCA skrev: glemte og svare på spørsmålet ditt ang når jeg vrir akslen. Når jeg vrir flensene så de ligger vannrett mot hverandre så ligger de fint inntill hverandre og er like "lange" <{POST_SNAPBACK}> Vil dette si at flens på aksling og gear er i "paralell". Dvs. at h/V side og topp bunn har samme avstand mellom flensene på gear og aksling... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
REBECCA Svart 21.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 når jeg vrir begge akselflensene så de ligger vannrett mot hverandre så er vinkelen mellom de (målt med bladsøker) riktig sideveis, men girkasseflensen er fortsatt or høy.Det som er merklig er at selv om jeg justerer motorfestene så langt ned at motoren treffer skroget så er det ikke nok !, så det er nok ikke de nye motorfestene sin skyld heller, da motoren ikke kan ligge så lavt under gange p.g.a motorens vridninger.etter og ha dobbelsjekket alle innfestinger og braketter begynner jeg faktisk og tro at gummiflensen kan ta opp høyde forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 21.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 Det er jo en mulighet at det alltid har vært en feil med avrettingen. Har sel opplevd dette med en Viksund 660, viste seg at motoren måtte senkes flere cm. for å få rett anlegg mot flens, men her var det mye lengre aksling som sa i fra ved hjelp av vibrasjoner at noe var galt. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Cirkeline Svart 21.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 (redigert) Hva om du løfter motor litt i forkant? Kanskje det blir feil i forhold til opprettingen og de muligheter du har til justering. En fleksibel kobling mellom flensene kan være løsningen, fordi da kan du flytte motoren litt lenger frem og så få delene til å passe sammen. Noen koblinger godtar opptil 2 grader forskjell mellom gear og aksling. Ser at du har en form for fleksibel kobling, kanskje den har tatt opp denne "feilen". Redigert 21.Mai.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.