REBECCA Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Nå sliter jeg fælt. Jeg har hatt ut og overhalt min perkins 4108 i vinter.Når jeg tok ut motor/girkasse løsnet jeg boltene på akselflens og løftet motor og kasse ut uten og foreta noen kontroll-måling av høyde og vinkling mellom propellaksel og girkasseflens. 8 mnd senere løfter jeg motor/kasse på plass, de nye motor-festene har samme utvendige mål og festehull som de gamle og ble justert til samme høyde som de gamle.når jeg da skal begynne og justere girkasseflens mot akselflens ser jeg at girkassen er alt for høyt, Jeg justerer motorfestene så langt ned det går(motor går inntil skroget), men ennå er den for høy !!. hva kan ha skjedd, har det aldri vært i linje ? eller tar gummiflensen opp høydeforskjellen(tvilsomt). Jeg byttet propellaksel og nylonlager bak for tre år siden p.g.a ulyd og skev aksel. Er takknemlig for alle svar !!!!!!! Quote Link to post
Janoho Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 (edited) Hvor mye høydeforskjell er det snakk om da ? På bildene ser alt normalt ut, kan ikke se feilen der. Er du sikker på at alle festehull o.l. er på samme plass. JOH Edit: OK, tror jeg ser det nå.. gearkasseflensen er noe høyere. Normalt sett vil motorlabbene synke litt sammen etter en stund, men det burde ikke være slik. Er det like ille når du dreier akselen ? Edited May 20, 2005 by Janoho (see edit history) Quote Link to post
REBECCA Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 det ser ikke så ille ut på bildet, men der ligger motor intill skroget i underkant så den må justeres opp ca 1 cm og da vil høydeforskjellen bli ca 1,5 cm !!. er det mulig og justere akslen noe opp uten og ta båten på land igjen tro ? Quote Link to post
REBECCA Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 glemte og svare på spørsmålet ditt ang når jeg vrir akslen. Når jeg vrir flensene så de ligger vannrett mot hverandre så ligger de fint inntill hverandre og er like "lange" Quote Link to post
SveinHa Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Kan det være så enkelt at akslingen henger ned i pakkboksen. Prøv å løfte akslingen, ikke så veldig hardt men bruk såpass kraft som akslingen veier og litt til. Der er ALLTID noe slark her og det skal der være. Om du klarer å løfte den 2 cm så slipp den ned 1 cm og der skal den være. Kanskje passer den til girflensen da........ Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Fjordutsikt Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Du har ikke mulighet for å flytte motoren noen cm forover da? og trekke inn akslingen tilsvarende - da vil du få flensen litt høyere Quote Link to post
REBECCA Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 skal prøve og løfte opp akselen med litt mere makt i kveld. tror ikke jeg skal flytte motor lengre frem for da tror jeg propellen vil gå inn i skroget ved gasspådrag. Quote Link to post
REBECCA Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 Da har jeg prøvd og løfte aksel oppover uten hell, Det var minimalt med slakk i aksel max 1-2 mm, så dethjalp desverre lite Quote Link to post
Poseidon Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Da har jeg prøvd og løfte aksel oppover uten hell, Det var minimalt med slakk i aksel max 1-2 mm, så dethjalp desverre lite <{POST_SNAPBACK}> Dette er en "mystisk" sak...... Men jeg finner det allikevel komplett umulig å tro at høydeforskjellen mellom motorlabber og aksling skulle ha forandret seg så radikalt i løpet av vinteren. Jeg tror nesten at du må tenke etter de mest usannsynlige tingene for hva som kan ha skjedd; kan motorlabber være ombyttet eller montert i feil retning, eller i feil hull? Har du en overgang i akterkant av gearkassen som er montert opp/ned? Er du heeeeelt sikker på at motoren har samme retning som akslingen - eller tipper den allikevel litt ned i forkant???? Noe slikt skjer bare ikke "helt av seg selv" - det må ha en eller annen merksnodig forklaring Lykke til med detektivvirksomheten! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Janoho Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Motorlabbene er jo byttet ut, er det helt sikkert at de er lik de gamle, dvs. på laveste høyde.. det virker som noe er montert tilbake galt.. JOH Quote Link to post
rogeri Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 (edited) Pussig!!! Forutsatt at labbene står slik de alltid har stått,kan det ikke være noe annet enn at de parvise labbene foran har "knelet", ......... Det er jo det stikk motsatte som normalt skjer! Og ikke kan hylsa forandret stilling,heller?? For svarte...auan e det første man blir blind på.. ser jo nå at du sier har skiftet labbene, da kan det være en annen hardhetsgrad på gummien eller rett å slett at de nye labbene er stivere fordi de gamle hadde "seget seg ned" i løpet av x antall år? Edited May 20, 2005 by rogeri (see edit history) Quote Link to post
880 Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 glemte og svare på spørsmålet ditt ang når jeg vrir akslen. Når jeg vrir flensene så de ligger vannrett mot hverandre så ligger de fint inntill hverandre og er like "lange" <{POST_SNAPBACK}> Vil dette si at flens på aksling og gear er i "paralell". Dvs. at h/V side og topp bunn har samme avstand mellom flensene på gear og aksling... Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
REBECCA Posted May 21, 2005 Author Share Posted May 21, 2005 når jeg vrir begge akselflensene så de ligger vannrett mot hverandre så er vinkelen mellom de (målt med bladsøker) riktig sideveis, men girkasseflensen er fortsatt or høy.Det som er merklig er at selv om jeg justerer motorfestene så langt ned at motoren treffer skroget så er det ikke nok !, så det er nok ikke de nye motorfestene sin skyld heller, da motoren ikke kan ligge så lavt under gange p.g.a motorens vridninger.etter og ha dobbelsjekket alle innfestinger og braketter begynner jeg faktisk og tro at gummiflensen kan ta opp høyde forskjellen. Quote Link to post
880 Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Det er jo en mulighet at det alltid har vært en feil med avrettingen. Har sel opplevd dette med en Viksund 660, viste seg at motoren måtte senkes flere cm. for å få rett anlegg mot flens, men her var det mye lengre aksling som sa i fra ved hjelp av vibrasjoner at noe var galt. Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Cirkeline Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 (edited) Hva om du løfter motor litt i forkant? Kanskje det blir feil i forhold til opprettingen og de muligheter du har til justering. En fleksibel kobling mellom flensene kan være løsningen, fordi da kan du flytte motoren litt lenger frem og så få delene til å passe sammen. Noen koblinger godtar opptil 2 grader forskjell mellom gear og aksling. Ser at du har en form for fleksibel kobling, kanskje den har tatt opp denne "feilen". Edited May 21, 2005 by XD3P (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.