Jump to content

Shurflo ferskvannspumpe går ofte uten at det tappes vann

Lina III

Recommended Posts

• 7 måneder senere...

I løpet av vinterhalvåret har jeg demontert og rengjort vannpumpe, filter, samt kontrollert trykket i trykktanken. Likevel er problemet det samme, pumpa går ofte uten at det tappes vann.

Det jeg nå ser er at det siver ut litt ferskvann fra overløpet på varmtvannsberederen via overtrykksventilen. Det er kanskje årsaken til at pumpa starter? Når pumpa starter siver det ut mer vann enn ellers.

Hva tror dere? Ligger feilen i overtrykksventilen?

Håper noen har erfaring fra dette.

Godt mulig at den ventilen er synderen ja.

Vil du være helt sikker på at pumpa virker 100% så kan du jo koble fra "hele båten" ved å løse messing fittingsen på trykksiden av pumpa (høyresiden på bildet) og koble på en slangebit.

Gjerne et par meter lang så du får litt "akkumulator effekt". Så er det bare å blende slangen.

Da har du full kontroll på lekkasjer, og pumpa skal ikke starte og stoppe. Mener det var standard rørgjenger på den stussen så det burde ikke by på problemer.

En annen sak jeg opplevde med samme type pumpe var at den startet/stoppet noen ganger, men så stoppet den normalt.

Altså starting/stopping en liten stund før den normaliserte seg. Fant en liten sprekk i filteret som Bitteliten sier, da dro den "falskluft" gjennom sprekken og stabiliserte seg etter noen start/stopp.

Filter er å få kjøpt i løsvekt.

I løpet av vinterhalvåret har jeg demontert og rengjort vannpumpe, filter, samt kontrollert trykket i trykktanken. Likevel er problemet det samme, pumpa går ofte uten at det tappes vann.

Det jeg nå ser er at det siver ut litt ferskvann fra overløpet på varmtvannsberederen via overtrykksventilen. Det er kanskje årsaken til at pumpa starter? Når pumpa starter siver det ut mer vann enn ellers.

Hva tror dere? Ligger feilen i overtrykksventilen?

Håper noen har erfaring fra dette.

Dette kan gjerne være årsaken ja! Fjøra i avtappings/overtrykksventilen er mulig blitt for slakk etterhvert, sjekk/bytt denne først.

Guest Avmønstret#

Sleit med det samme forrige sesong og skrudde en del på pumpa uten noen effekt. Fant ingen lekkasjer eller noe.

Men så byttet jeg to av de mest slitne kranene i båten pluss dusjhode i våres og så var alt på stell igjen. Må ha lekket ørlite en eller annen plass. 

Så ikke alltid enkelt å finne feilen nei... vannsystemer i båt har jaggu mange potensielle feilkilder. 

Blandebatteri med kjeramisk tetning kan finna på å leka litt etter nokre år. Det er ofte vanskeleg å få auge på, sidan lekkasjen kan vera mikroskopisk.

Viss du meinar anlegget er ok, men vil sjekka pumpa, så kan du løysa utgåande slange og erstatta denne med ein slangebit med blindplugg.

Oppfører pumpa seg likt, har du iallefall lokalisert feilen til pumpa.

Jeg fikk samme problem dda jeg kjøpte ny pumpe i fjor sommer. Det ser nesten likt ut hos med som bildet til TS. Men hos meg starter pumpa uten å gi trykk. Det høres ut som om den går tørr, selv om det er vann i systemet. Mistenker en luftlekkasje på trykksiden som gjør at vannet renner tilbake til tanken. Skal sjekke alle koblingen så snart jeg får vann under kjølen.

Har nå utført "testen" som Sjøfare og Havlengt har foreslått. Takk til dere for tipset. Jeg koblet en slange med blindplugg på utgående fra pumpa, altså trykksiden. Da starter/stopper ikke pumpa. Dermed kan jeg nok konkludere med at feilen ikke ligger i pumpa.

I og med at jeg vet at det siver ut vann via overtrykksventilen på berederen så kan vel det være årsaken til trykkfallet? Nå vet jeg at pumpa er OK, og det er ingen lekkasjer forøvrig, alt er tørt.

Tror jeg forsøker å få tak i ny ventil.

Hadde det samme problemet....fant flere små lekkasjer,tettet disse og trodde det var tett....men pumpa fortsatte å gå med jevne mellomrom:( fikk til tider mye vann inn i toalettrommet akter ( Scand 25 Dassic:) ) å trodde det var pga regn,men det viste seg å være en lekkasje i armaturet som er montert akter og det vannet rant inn der:( skal nok bytte ut disse stive blanke vannslangene med noe annet da det lekker i skjøter / t- skjøter rett som det er.

Jeg har en lekkasje i et armatur som drypper ca 10 dråper i minuttet. Pumpe starter ca 2 ganger i timen. Fikset ny pakkning i armaturet og problemet var løst. Skal ikke store lekkasjen til før du mister trykket og pumpe starter.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Har nå utført "testen" som Sjøfare og Havlengt har foreslått. Takk til dere for tipset. Jeg koblet en slange med blindplugg på utgående fra pumpa, altså trykksiden. Da starter/stopper ikke pumpa. Dermed kan jeg nok konkludere med at feilen ikke ligger i pumpa.

I og med at jeg vet at det siver ut vann via overtrykksventilen på berederen så kan vel det være årsaken til trykkfallet? Nå vet jeg at pumpa er OK, og det er ingen lekkasjer forøvrig, alt er tørt.

Tror jeg forsøker å få tak i ny ventil.

Jeg har nå montert ut overtrykksventilen, demontert og rengjort den.

Det var ikke spesielt mye skitt i den, men den hvite "stanga" som går ned i berederen lå skjevt mot anlegget inne i ventilen. Har en mistanke om at det var årsaken. Etter rengjøring lå den rett mot anlegget, og jeg monterte ventilen i berederen igjen. Hvilken funksjon har denne "stanga"? Så langt har alt fungert som det skal ? Får jeg mer trøbbel med den så bytter jeg den.i

Takk til alle dere som har kommer med tips og innspill.

bilde

Skal ikke si det sikkert, men går ut fra at det er selve ventilen. Så anlegget du renset blir da ventilsete.

Inni kroppen på bildet er det vel ei fjør som denne plast stanga går mot (for overtrykk), samt et låsesystem som gjør at du kan vri det hvite hjulet 1/4 omdr eller så for å åpne manuelt (og evt sette den i åpen stilling).

Som sagt ikke 100% sikker, men... Ser spissen er kon, mest sannsynlig for å lage tetting.

Prøvde du å trykke inn den hvite stanga? Og evt kjente om den var fjørbelasta?

Ventilen øverst med det hvite hjulet er av plast. Hjulet kan dreies 1/2 omdreining mot klokka slik at trykket i berederen slippes ut. Etter 1/2 omdreining "klikker" ventilen på plass igjen. Den er altså fjærbelastet.

Den hvite "stanga" er av lettmetall, men plastbelagt utvendig. Den går gjennom en styring i messinghuset. Her var det smuss/avleiringer som gjorde at den gikk tregt og lå skjevt an mot ventilsetet i trykkventilen. Dermed lukket den trolig ikke skikkelig, og den klarte ikke å holde på trykket i berederen slik at pumpa startet svært ofte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...