Jump to content

Radar til Raymarine e97. Hva trengs?


Bitteliten

Recommended Posts

Er vel Raymarine Norge, og Christoffer fra CT marine (leangbukta) som var på standen. Jeg prater stort sett med sistnevnte da han har meget god kjennskap til produktene og lager gode dealer :-)

 

Jeg gikk på en smell i dag med ny eS128 og kompis med full pakke da han skal oppgradere en Princess fra tidlig 2000 tallet.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at plotter er koblet til 10A kurs hos meg. Burde vel kunne koble radar på samme kurs da?

 

Det står at det er tre strøm kabler for radar;

+, - og en grå til båtens jord. Har vel ikke noe jord plate her. Noen tips om hvor den skal kobles?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jord er sjøjord vanligvis. Vanligvis går det vekselstrøm i denne, så den kan kobles til hva som helst ledende materiale som har tilgang til sjøen. Poenget med denne ledningen (igjen antakelser) er å redusere indusert støy. I Hulda har jeg ikke denne ledningen i forbindelse med radaren (Garmin). Hos meg er det kun VHF og ekkoloddmodul som er koblet til sjøjord. Du har vel en bruksanvisning?

Link to post
Share on other sites

Takk!  :smiley:

 

Jeg har ikke kjøpt ennå - så jeg prøver å finne ut om jeg er i stand til å montere selv :-)

 

Jeg sjekket med Seatronic - de sa at den grå jordkabelen ikke trengs å brukes. Jeg kan teste uten - om jeg får støy kan jeg trekke en rett fra minus på batteriet. Det burde være enkelt å få til.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål om kabelkvadrat.

Det ser ut som om det er brukt 1,5mm2 (har ikke målt - så ikke arrester meg på dette)  kabler på det meste mellom sikringspanel og bryterpanel på båten min. Trekket fra bryterpanel til radarkabel blir på 40-50 cm. Seatronic mener at jeg bør bruke 10mm2 kabler på dette kortet trekket. Er det noe poeng all den tid jeg bruker samme kvadrat som Nimbus har brukt på resten?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Trekket fra bryterpanel til radarkabel blir på 40-50 cm. Seatronic mener at jeg bør bruke 10mm2 kabler på dette kortet trekket. Er det noe poeng all den tid jeg bruker samme kvadrat som Nimbus har brukt på resten?

 

Radaren bruker vel maks. 40-50W (har ikke sjekket ...), hvilket vil si 4-5A (12V). 1,5mm2 eller 2,5mm2 er helt OK på så kort lengde.

Ved eksempelvis 5A strøm får du ca. 0,06V tap ved 1,5mm2 kabel.

Link to post
Share on other sites

Takk. Var det jeg tenkte også :-)

Ninjatips: Sjekk hvor grov kablene fra batteri og frem er. Disse er ofte i grenseland originalt fra fabrikk og blir fort litt underdimmensjonerte etter hvert som antallet dingser øker. Ikke det at radaren vil dytte den over kanten, mer ment som ett generelt tips. :smiley:

 

Mtp radar, gå for en HD om budsjettet holder. Den har en del fordel kontra den "vanlige". Blant annet bruker den farge for å angi ekko-styrke. Blant annet så gjør dette det lettere å se f.eks en båt inne i en kraftig regnbyge. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...