Jump to content

Autopilot til Volvo Penta KAD32 duoprop


Bårdp

Recommended Posts

Ja det går fint an men da må du ha hydraulisk styring fra rattet og bak. Da står rattet i ro. Med mekanisk styring er det ingen vei utenom at rattet går rundt. Eller jo det finnes eller fantes en rattmontert løsning der rattet ble frikoblet med en clutch. Korvidt dette var noe tess skal eg ikkje begi meg utpå med. Husker ikkje ka fabrikat det var men billig var det ikkje og krevde ganske god plass bak rattkonsollen

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvilken form for (hydraulisk) styring du velger/spesifiserer. Om du eksempelvis parallelkobler kontinuerlig pumpe og setter inn nødvendige styringer på hydraulikken, så er det ingen problemer å få til ratt som står stille. Jeg bygget et slikt anlegg på 80-tallet på en motorbåt. Slike systemer kan vris og vrenges på i det uendelige. Du kan få til hva som helst.

Link to post
Share on other sites

For meg er det helt uaktuelt å ha en båt uten en bra autopilot. Når en da er ute etter ny brukt båt og har en del å velge i blir muligheten for montering av en bra autopilot et viktig poeng. Har hat båter med drev og velfungerende autopiloter før så det er da mulig. Hadde Coronet 32 med 2 x AQAD40B hydraulisk styring og gammel AP30 autopilot som fungerte utmerket med et digert magnetkompass. Har også hat båt med Peninsular diesel og bravo 3 drev med hydraulisk styring, ComNav autopilot og SGB 1000 gyrokompass fungerte helt utmerket. Og rattet sto i ro på begge.

Noe leamik med ratpilot er helt uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

Tror nok du har gått noe ut på dato når det gjelder utviklingen på autopilotsiden. Går du inn på tråden til Hulda, finner du en annen variant. Den piloten kan styre Hulda på millimeteren jorden rundt. Presisjonen handler kun om hvor ofte jeg finner det formålstjenlig at piloten skal aktivere styringen. Hos meg er hjernen fra Raymarine og elektrohydraulikken fra Robertson. Ikke noe problem å få en slik løsning for 20- til 40 000 spenn pluss montering.

Link to post
Share on other sites

Ja det kan hende jeg er gått ut på dato. AP9 er nokk fremdeles den autopiloten jeg kan mest om :smiley: . Men monterte en enkel å billig autopilot fra Raymarine i en Arvor 215 for ikke lenge siden. Den fungerer helt greit med en liten 1/2 l pumpe men den båten hadde jo hydraulisk styring. Hadde egentlig håpet å kunne benytte samme type autopilot i den nye båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...