jotto Startet 5.September.2015 Del på Facebook Startet 5.September.2015 Er nye Evinrude-motorer på rundt 100 HK å anbefale? Jeg har hørt at det har vært mye trøbbel med eldre Evinrude-motorer, men jeg vet ikke om det er hold i det. De er vel totaktere. Hvordan er de i forhold til nye firetaktere mht drivstoff-forbruk og støy? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 (redigert) De nye E-tec evinrudemotorene du tenker på har jo vært på markedet i over 10 år så det er ganske gjennomprøvd. De har vel 2 utgaver av 90 hk nå. En lett og litt svak (samme som 75 hk), og en sterk som er en nedtunet 115 hk. Forbruk er helt kurant, ingen stor forskjell til 4-takter, og på lave turtall bruker E-tec faktisk like lite eller mindre enn 4-taktere. Støy er naturlig nok litt høyere på lave turtall, men sammenlignet med 2-taktere fra "gamle dager" er de stillegående, og ganske lite røyk/eksos. Redigert 5.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 De sitter oftest som "standard" på nye Nordkapp-båter. Totalt er vel salgstallene ikke så høye i Norge. Kan du engelsk så mangler det imidlertid ikke informasjon på nettet: "e-tec" "durability" "trouble" "warranty" etc. Har vært mye fæl lesning der, også fra de senere år. Men folk bruker jo motorene sine så forskjellig... Sitér dette innlegget Link to post
blia Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Døll motor. Bare starter og går. Har min 115hk på tredje året og skal inn på første service i år. Støymessig er den helt ok, og bensinforbruket overraskende bra. Bare tutler og går, har ikke løsnet en skrue. Kjedelige greier ;-). Sprek motor sammenlignet med den andre (Yamaha 115). Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Bare tutler og går, har ikke løsnet en skrue. Kjedelige greier ;-) Uffda, og jeg som har fått interessen for å skru motor... Den skal vel smøres og litt sånt småplukk mellom treårs-servicene? Gjør du det selv? Redigert 10.September.2015 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Må tappe av og fylle på korrekt girolje på korrekt måte. Hvert 3. år. Det er krevende Men jeg ville nå ha gjort det hvert år, iallefall etter at garantitiden er over. Men skal du ha ny 100-115 hk kommer du ikke utenom den nye Mercury F100/115. Lavest vekt og mest kubikk av alle i klassen. Støysvak og veldig enkelt vedlikehold. Og med Smartcraft trolig også den beste instrumenteringen. Redigert 10.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaskazi Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Jeg har eid en 75 hk e-tec i ti år. Motoren sitter på en 17 fots rib. Jeg har skiftet en tilt-bryter og motorinstumentet på garanti. Ellers har den gått uten noe problemer. Kan anbefale å foreta 3-års service i Sverige. Betalte 2150 nok for service, inkl. oppgradering av motorptogramvare og måling av ladespenning. Dette ble utført på et merkeverksted. Pris i Norge? To eller tregangeren! En veldig kvikk motor. Vil anbefale å sjekke girojlenivå og -tilstand hvert år. Utenom det er det vanlig konservering som er veldig godt tilrettelagt med direkte tilkobling av vannslange og selvkonservering av motor. Den bruker sin egen ojle for å konservere sylindere. Enkelt og greit. Redigert 10.September.2015 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 De sitter oftest som "standard" på nye Nordkapp-båter. Totalt er vel salgstallene ikke så høye i Norge. Kan du engelsk så mangler det imidlertid ikke informasjon på nettet: "e-tec" "durability" "trouble" "warranty" etc. Har vært mye fæl lesning der, også fra de senere år. Men folk bruker jo motorene sine så forskjellig... tror du kan google det samme på alle typer motorer :-) Ikke så mange som lager forum-tråder der man skryter av påhengeren sin ? så det er fort å bli lurt hehe. Jeg har god erfaring med min etec :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 (redigert) Tendensen slik jeg leser den er at de er blitt bedre med årene, ja. Men totalbildet virker noe mer sammensatt enn for mange andre merker. Når man produserer et system som skiller seg kraftig fra andre produsenter så er det rart at at de ikke stiller seg bedre bak garantiene enn de har gjort i mange av de rapporterte tilfellene. Det har bl.a vært mange problemer med injektorene som selges til svært høy pris ved reparasjon. Priser på slikt kan være lurt å forhøre seg om før kjøp. Praksis i garantioppfølging kan skille seg fra merke til merke og fra land til land - alt avhengig av hvordan markedet vurderes. Trådstarter etterspør inntrykk, ikke eksakt vitenskap og dokumentasjon av enkelttilfellene. Mitt inntrykk etter mange timers lesning er at e-tec tilfellene oftere enn andre merker har vært alvorlige med stor motorskade. Forum-klager over motorer må leses i en sammenheng: Problemene med kun norsk erfaring og forum-lesning er at mange bruker båten til korte turer slik at antall motortimer årlig er relativt få, mens f.eks i USA er det også mange som benytter motorene til lange turer til havsfiske der motorene får gå for høy belastning over lang tid. Jeg er selvølgelig glad for alle som har gode erfaringer med sine motorer, Her i havnen har vi en fisker som også bruker sin e-tec mye på tomgang(!) når han er tilbake etter turen til å drive et vannpumpesystem mens han renser fisk. Det hadde vært ønskelig at e-tec's priser hadde virket mer prispressende i utenbordsmarkedet generelt, men foreløpig ser det ut til at 4-takterne holder prisen oppe. Hvor lenge kan det vare etter hvert som stadig flere e-tec selges? Store e-tec motorer av fjorårets (2014) modeller ser ut til å være gunstig priset hos noen forhandlere denne høsten. Redigert 11.September.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blia Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Uffda, og jeg som har fått interessen for å skru motor... Den skal vel smøres og litt sånt småplukk mellom treårs-servicene? Gjør du det selv? Akk ja, når jeg orker. Tar ca en liten halvtime. Inkl kaffepause. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 (redigert) Har en zodiac 650 med 150 e-tec som nå er 5 år, 0 tull der på e-tecen, har hendt at man har måttet pumpe litt på oljepumpa om våren bare. Denne har gått myeeee på 100% gass opp og ned til kragerø fra oslo og lignende. har også 2stk 300 e-tec G2... men de har bare gått 40 timer, så ikke så mye erfaring enda, var helt blikkstille i går, lå på 100% full gass i 10 minutter, flatt vann er utrolig kjedelig. Redigert 11.September.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 11.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2015 Har en zodiac 650 med 150 e-tec som nå er 5 år, 0 tull der på e-tecen, har hendt at man har måttet pumpe litt på oljepumpa om våren bare. Denne har gått myeeee på 100% gass opp og ned til kragerø fra oslo og lignende. har også 2stk 300 e-tec G2... men de har bare gått 40 timer, så ikke så mye erfaring enda, var helt blikkstille i går, lå på 100% full gass i 10 minutter, flatt vann er utrolig kjedelig. Båten din har vel bare "av" og "på", akkurat som helikopterne dine...? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Interessant, men muligens kun i USA Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.