Jump to content

Er nye Evinrude-motorer å anbefale?


jotto

Recommended Posts

De nye E-tec evinrudemotorene du tenker på har jo vært på markedet i over 10 år så det er ganske gjennomprøvd.

De har vel 2 utgaver av 90 hk nå. En lett og litt svak (samme som 75 hk), og en sterk som er en nedtunet 115 hk.

Forbruk er helt kurant, ingen stor forskjell til 4-takter, og på lave turtall bruker E-tec faktisk like lite eller mindre enn 4-taktere.

Støy er naturlig nok litt høyere på lave turtall, men sammenlignet med 2-taktere fra "gamle dager" er de stillegående, og ganske lite røyk/eksos.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De sitter oftest som "standard" på nye Nordkapp-båter.

Totalt er vel salgstallene ikke så høye i Norge.

Kan du engelsk så mangler det imidlertid ikke informasjon på nettet: "e-tec" "durability" "trouble" "warranty" etc.

Har vært mye fæl lesning der, også fra de senere år. Men folk bruker jo motorene sine så forskjellig...

Link to post

Må tappe av og fylle på korrekt girolje på korrekt måte. Hvert 3. år. Det er krevende  :giggle:

Men jeg ville nå ha gjort det hvert år, iallefall etter at garantitiden er over.

 

Men skal du ha ny 100-115 hk kommer du ikke utenom den nye Mercury F100/115. Lavest vekt og mest kubikk av alle i klassen.

Støysvak og veldig enkelt vedlikehold.

Og med Smartcraft trolig også den beste instrumenteringen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har eid en 75 hk e-tec i ti år. Motoren sitter på en 17 fots rib. Jeg har skiftet en tilt-bryter og motorinstumentet på garanti. Ellers har den gått uten noe problemer. Kan anbefale å foreta 3-års service i Sverige. Betalte 2150 nok for service, inkl. oppgradering av motorptogramvare og måling av ladespenning. Dette ble utført på et merkeverksted. Pris i Norge? To eller tregangeren! En veldig kvikk motor.

Vil anbefale å sjekke girojlenivå og -tilstand hvert år. Utenom det er det vanlig konservering som er veldig godt tilrettelagt med direkte tilkobling av vannslange og selvkonservering av motor. Den bruker sin egen ojle for å konservere sylindere. Enkelt og greit.

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post

De sitter oftest som "standard" på nye Nordkapp-båter.

Totalt er vel salgstallene ikke så høye i Norge.

Kan du engelsk så mangler det imidlertid ikke informasjon på nettet: "e-tec" "durability" "trouble" "warranty" etc.

Har vært mye fæl lesning der, også fra de senere år. Men folk bruker jo motorene sine så forskjellig...

tror du kan google det samme på alle typer motorer :-)

Ikke så mange som lager forum-tråder der man skryter av påhengeren sin ? så det er fort å bli lurt hehe.

Jeg har god erfaring med min etec :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Tendensen slik jeg leser den er at de er blitt bedre med årene, ja.

Men totalbildet virker noe mer sammensatt enn for mange andre merker.

Når man produserer et system som skiller seg kraftig fra andre produsenter så er det rart at at de ikke stiller seg bedre bak garantiene enn de har gjort i mange av de rapporterte tilfellene.

Det har bl.a vært mange problemer med injektorene som selges til svært høy pris ved reparasjon.

Priser på slikt kan være lurt å forhøre seg om før kjøp.

 

Praksis i garantioppfølging kan skille seg fra merke til merke og fra land til land - alt avhengig av hvordan markedet vurderes.

Trådstarter etterspør inntrykk, ikke eksakt vitenskap og dokumentasjon av enkelttilfellene.

Mitt inntrykk etter mange timers lesning er at e-tec tilfellene oftere enn andre merker har vært alvorlige med stor motorskade.

 

Forum-klager over motorer må leses i en sammenheng:

Problemene med kun norsk erfaring og forum-lesning er at mange bruker båten til korte turer slik at antall motortimer årlig er relativt få, mens f.eks i USA er det også mange som benytter motorene til lange turer til havsfiske der motorene får gå for høy belastning over lang tid.

 

Jeg er selvølgelig glad for alle som har gode erfaringer med sine motorer,

Her i havnen har vi en fisker som også bruker sin e-tec mye på tomgang(!) når han er tilbake etter turen til å drive et vannpumpesystem mens han renser fisk.

 

Det hadde vært ønskelig at e-tec's priser hadde virket mer prispressende i utenbordsmarkedet generelt, men foreløpig ser det ut til at 4-takterne holder prisen oppe. Hvor lenge kan det vare etter hvert som stadig flere e-tec selges?

 

Store e-tec motorer av fjorårets (2014) modeller ser ut til å være gunstig priset hos noen forhandlere denne høsten.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Har en zodiac 650 med 150 e-tec som nå er 5 år, 0 tull der på e-tecen, har hendt at man har måttet pumpe litt på oljepumpa om våren bare. Denne har gått myeeee på 100% gass opp og ned til kragerø fra oslo og lignende. 

 

 

har  også 2stk 300 e-tec G2...  men de har bare gått 40 timer, så ikke så mye erfaring enda, var helt blikkstille i går, lå på 100% full gass i 10 minutter, flatt vann er utrolig kjedelig. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Har en zodiac 650 med 150 e-tec som nå er 5 år, 0 tull der på e-tecen, har hendt at man har måttet pumpe litt på oljepumpa om våren bare. Denne har gått myeeee på 100% gass opp og ned til kragerø fra oslo og lignende. 

 

 

har  også 2stk 300 e-tec G2...  men de har bare gått 40 timer, så ikke så mye erfaring enda, var helt blikkstille i går, lå på 100% full gass i 10 minutter, flatt vann er utrolig kjedelig. 

 

Båten din har vel bare "av" og "på", akkurat som helikopterne dine...?  :giggle:

Link to post
  • 1 år senere...

Interessant, men muligens kun i USA

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...