Jump to content

Tafatt skal få ny elmotor og propellaksling


finnarne

Recommended Posts

Elmotor og ny aksling med akselhylse og full pakke ble handlet. Det meste ble hentet i Danmark på onsdag, motorlabbene kommer i posten. De var ikke helt klare for å fortolle Elmotor til båt på kaia i Kristiansand. Angret en stund på at jeg hadde stoppet på rødt, men det løste seg i løpet av 20 minutter. Var en av de første ut av båten, mm den siste som forlot kaia.

Men så kommer utfordringen. Har fått ut en gamle akselhylsa, og skal støpe inn den nye. Skal også støpe nye motorfester. Hadde egentlig tenkt å sette i akslingen, og få båten ut på vannet, og ta resten av støpingen mens båten ligger i sjøen. Men hadde det vært lurere å støpe motorfester først, og så montere motor, og rette opp aksling med den, eller skal jeg gjøre som jeg hadde tenkt, støpe akselhylsa fast først og så rette inn motorfester etter det?

Akselhylsa er i glassfiber, og skal støpes fast.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Dette MÅ du dokumentere med bilder!

 

Fortell gjerne mere om motor, hvordan ting ser ut etc. Bilder elsker vi jo!

 

Tenker det er mange gamle sjøvannskjølte motorer som slår sine siste slag, og med el-motor kan solide båter få et betydelig lengre liv.

 

Må bli deilig i aldri mere ha olje og dieselsøl...

Link to post
Share on other sites

Nåja, helt uten diesel tror jeg ikke den blir. Ikke uten olje heller. Vurderer en pottebrenner til oppvarming, og en wallas til matlaging. Og istedet for stoooor batteribank, vurderer jeg ett 48volt 4takters bensinaggregat med vanskjøttet eksos. Det må bare lages/designes ferdig først, og komme i produksjon.

 

Tror jeg går for å støpe fast akselhylse først. Og bruke rorskegget til å rette opp akslingen.

 

Vurderte først å lage mitt eget opplegg med elektromotor og kontroller, men så kom jeg over en brukt Yanmar ysb8 til en fornuftig pris. Skulle bare bytte cutlesslager og slangen til pakkboksen. Fant ut at båten hadde gått en stund uten offeranode, og det som en gang var messing i propellmutter og stevnbeslag var blitt mere kobber. Så da dro det på seg med kostnader, og valget var litt enklere. Elmotor koster endel mer enn brukt motor, men tror det blir billigere enn en ny diesel. Nå slipper jeg (i første omgang) å tenke på tank og eksos og endel andre ting.

 

Så nå har jeg en Yanmar til salgs i garasjen, og en ny elektro med diverse dupeditter på gjesterommet.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Det er vel like viktig å få en vibrasjonsfri kobling mellom motor og aksling her som med fossilmotor. Så jeg ville nok montert motorfester så riktig som mulig først, plassert motoren med justeringsmuttere under i midtposisjon, og så støpt fast akselhylsa etter den innrettingen. Deretter kan du bruke føler på akselflensen og finjustere vinkelen på motoren med motorfestene hvis nødvendig.

 

Men- hallo, moin moin!

Her har jeg gått rundt og lurt litt på hva slags motor som kan finnes til båt og i første omgang i seilbåt. Og det er jeg nok ikke alene om. Fortell, fortell!!!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Motor til en seilbåt bør vel ikke være særlig vanskelig å få tak i da vekta på motoren neppe er kjempe kritisk da den uansett vil bli lettere en den gamle forbrenningsmotoren. Om en beholder det gamle giret vil jo en vanlig 2-4 polt industrimotor gjøre nytten og de koster ikke stort. Skal en ha direkte drift som sikkert er å foretrekke bør en nok se seg om etter en 8-12 polet motor. En vanlig frekvensomformer kan kjøre fra en batteribank med fra 200V spenning og oppover alt etter hvilket max turtall en ønsker på motoren. Dette er jo både enkelt å billig å få tak i. Men batteribanken med passende lader blir nokk en stor investering.

Link to post
Share on other sites

Motor til en seilbåt bør vel ikke være særlig vanskelig å få tak i da vekta på motoren neppe er kjempe kritisk da den uansett vil bli lettere en den gamle forbrenningsmotoren. Om en beholder det gamle giret vil jo en vanlig 2-4 polt industrimotor gjøre nytten og de koster ikke stort. Skal en ha direkte drift som sikkert er å foretrekke bør en nok se seg om etter en 8-12 polet motor. En vanlig frekvensomformer kan kjøre fra en batteribank med fra 200V spenning og oppover alt etter hvilket max turtall en ønsker på motoren. Dette er jo både enkelt å billig å få tak i. Men batteribanken med passende lader blir nokk en stor investering.

 

Det var som jeg allerede har tenkt, man må være ekspert på teknikken og "mekke" det sammen selv. Ikke for meg. Jeg har ikke tenkt å utvikle en el-løsning for motrodrift i båt på egen hånd, uansett hvor enkelt det kan høres ut.  Men her synes det å være store ubrukte muligheter for de som allerede har skjønt hvordan det kan gjøres, til å starte opp en liten virksomhet med gode fremtidsutsikter.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Valget mitt falt på E-torque fra Marinekompagniet Aps i Danmark. Jeg ha valgt 5 kw motor, som er nærmest det jeg hadde stående i garasjen. Dvs en YSB8. Tok også hjem båten med en 5hesters Yamaha 2-takter fra Risør til Grimstad, og det gikk greit, så jeg tror det skal holde. Erfaringen fra andre er at det går et godt stykke med batteribank på 4x12volt 90Ah agm, så det er det jeg kommer til å prøve meg med i første omgang. Målet er å kunne gå fra Kristiansand til Grimstad i fornuftig fart ved vindstille. For batteri. Blåser det, skal jeg seile. Generator er tenkt lengre strekk, som til Danmark og Sverige, evt lenger. Det er et arrangement i Bodø i 2017 som jeg vurderer..

 

Jeg hentet motor og utstyr ved Horsens Yachtværft. Der holdt de på med å montere 2x10kw i en katamaran. Jeg er litt usikker på ampertimene på batteribankene, men mener de har 90-110Ah kapasitet. Også der 48volt på batteribankene.

 

Marinekompagniet Aps sine websider finner dere på http://e-torque.dk

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Har begynt å forbrede installasjon, og selvfølgelig har jeg støtt på noen utfordringer. 

 

Utvendig har jeg fått slipt rent.

bilde

Er ikek helt rett på utsiden, så det var litt rart med det gamle stevnbesleget. Blir bedre med støpt hylse.

 

Innvendig var det litt mere utfordrende:

bilde

For trangt til å komme ned med vinkelsliperen.

 

Måtte ut å kjøpe ny slipemaskin.

Bilder innvendig tror jeg at jeg skal vente med. Men har funnet noen lenker til hvordan det er gjort på andre båter.

http://corribee.org/technical/engines/inboard-engine/

http://www.lackeysailing.com/daysailor/rebuilding/systems/sterntube.htm

http://bateau2.com/howto/inboard.php

 

Tror det blir bilprosjekt imorgen, har tenkt å kjøre til Oslo i helgen, så da er det greit å få på plass dieseltanken.

Håper å få motorfestene også snart, så blir det lettere å sjekke at alt er på plass før jeg støper

 

Og så sjekket jeg værmeldingen :(

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Joda motor å motordriv er både enkelt å forholdsvis billig. Men hva hjelper det når batterier er svindyre. Og de lager en ikke selv :confused:

Forholdsvis billig? Jeg trodde også dét (teoretisk sett kan elmotorer skaleres mye oppover uten at det skal koste for mye eller veie for mye, har jeg visstnok hørt rykter om), men da jeg vurderte å skaffe en elmotor til jolla fant jeg ut at dersom jeg skal ha noe som virkelig slår dagens løsning (årer) så må jeg temmelig høyt opp i pris!

 

Valget mitt falt på E-torque fra Marinekompagniet Aps i Danmark. Jeg ha valgt 5 kw motor, som er nærmest det jeg hadde stående i garasjen.

Pris?

 

Jeg forestiller meg at med elektrisk drift burde det være teoretisk mulig å tenke litt ukonvensjonelt, i.e. skippe aksel med skroggjennomføring og ha selve motoren plassert under/på utsiden av skroget ... men det er kanskje enklest med tradisjonelle løsninger.

 

Ellers har jeg stor tro på slik "hybriddrift"; man taper ikke så veldig mye energi på å konvertere fra mekanisk energi til elektrisitet og så tilbake til mekanisk energi, motoren kan gå med idéelt turtall når den er i drift, det hender jo rett som det er at man trenger strøm/varme, og et aggregat er stort sett langt mer optimalisert på å levere elektrisitet enn en vanlig båtmotor med generator. Ja, også trenger man en litt overdimensjonert forbrenningsmotor når man har direktedrift, slik at man har reservekapasitet i knipetilfeller, ved sterk vind, etc - med aggregatdrift trenger man ikke stort mer kapasitet enn til å dekke gjennomsnittsforbruket.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Det er et komplisert regnestykke. Og det er tvilsomt om det er lønnsomt. Men det løser et problem. Nå kan jeg ikke selge båten. Vurderte for og imot, kanskje skulle jeg velge en mere ferdig båt med en mere konvensjonell (riktig ord/bruk av ordet?) motorløsning ?

 

Jeg kunne valgt å kjøpe mere ferdig løsning, dvs med fungerende motor og mer innredning på plass., for samme samme prisen, eller sågar rimeligere. Vet at det ligger en gul en på Kambo, som jeg mener jeg kunne fått for mindre enn det jeg så langt har betalt for elmotor. og jeg mangler fortsatt noen komponenter, som landstrøm og batterier.

Det som talte mot å kjøpe en nyere, mere ferdig prosjekt :

  • Båtplassen. 29 fot er egentlig på grensen, jeg klagde fælt når det lå en 32foter ved siden av meg. Tabita tror jeg er 290cm bred, og da var det dårlig plass til fendere.
  • Måtte gjøre noe med Tafatt. 29 for glassfiber med forsvinner ikke med det første. Jeg vet også hvor lite ett prosjekt er verdt.
  • En ny båt i samme prisklasse som motor med nødvendigheter, vill fortsatt være gammel, og ha behov for utskiftinger på sikt, som motor, seil, rigg.

Nå får jeg ett godt skall, en ny motor, og jeg har brukbar rigg og gode seil. Dvs den neste store investeringen er ny mast/bom.

For å rettferdiggjøre kostnaden, så regner jeg først på kostnaden med å sett inn den motoren som står i garasjen. Ikke klag på prisene jeg setter, de er delvis satt med vilje.

  • Motoren i garasjen kan selges. Setter prisen på 10'
  • Jeg måtte uansett ha ny propell, aksel, akselhylse, stevn/cutlesslager, og gjerne ny pakkboks i samme slengen. Setter prisen til 10'
  • DieselTank, setter prisen til 3'
  • Har glemt prisen på eksos...

Da ender jeg på 25' med litt ekstra osv.

 

Elmotoren har en katalogpris på 30' DKK. Så kjøper jeg litt ekstra, slipper dansk MVA, legger til norsk MVA osv. Så langt har den kostet meg 55'NOK. Trekker jeg fra alternativet, så blir det 30' imellom for ny "miljøvenlig" motor. (tar av bekvemelighetshensyn ikke med det ekstra her). Miljø har egentlig ingenting med saken å gjøre, det er mer det tekniske og nysgjerrigheten min som kommer inn. Vurderte en stund å kjøre V8'ern ned for å hente motoren, men kom på at den fortsatt bare er registrert for 2.

 

Vurderte en kort stund å kjøre på grønt når jeg kom på kaia, mest av hensyn til de 4 jentene som var med og hadde vært en lang dag på museum i Danmark med fysikkklassen (Energimuseet i Bjeringbro). Men også litt på det å spare norsk MVA. Men muligheten for at jeg da måtte betale 44' ekstra for å få motoren hjem gjorde valget enkel. Men det tok 30 minutter å komme gjennom tollen. Var første bil som stoppet på rødt, og siste bil som forlot kaia. Jeg tror ikke de var forberedt på å fortolle annet enn alkohol og tobakk

 

Landstrøm burde jeg nok ha uansett, så det tar jeg ikke med. Batteri bør jeg også ha uansett, men jeg må nok ha flere. Så det blir noen tusen, selv om jeg tilfedligvis har 4 batterier stående i garasjen som jeg kommer til å teste med når båten er klar, men de må uansett byttes.

 

Jeg får også en utfordring med at batteribanken blir på 48 volt, og ikke 12 volt. Batterilader for 48 volt følger med i pakka. Jeg vurderte å plassere 4 solcellepaneler på båten, samt en 48 volt vindgenerator. 4 paneler tar mye plass på en 28 fots båt (dekkslengde, med negativ hekk). Jeg må opp i litt størrelse for å få 48 volt av en vindgenerator.

Jeg vurderer en Genasun-8A-48V-GV-Boost-MPPT-Solar-Charge-Controller for å kunne bruke færre paneler, evt mindre vindgenerator.

 

Jeg må også ha 12 volt tilgjengelig om bord, men det har Marinekompagniet Aps og andre en løsning på. Men er usikker på om jeg skal ha en 12 volt bank i tillegg til 48 volt.

 

I heimen har jeg sagt at prisen er 35'. Som er det jeg betalte i danske kroner, og som vil være omtrent differansen mellom installasjon med ny elektrisk fremdrift, og gammel diesel, med ny aksling osv. Hadde det ikke vært for at jeg måtte bytte ut såpass mye rundt propell/aksling, så hadde jeg gått for å sette inn dieselen. Båten var faktisk klar for å sjøsettes, når jeg fant ut at aksel og stevnhylse måtte/burde byttes.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

bilde

Har begynt å plastre igjen hullene etter det gamle stevnbeslaget. Blir nok en pause i jobben nå, siden jeg er bortreist i helgen, og det skal bli dårligere vær. Har fortsatt håp om å få satt ut båten før høsten er over.

 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Det har regnet, eller ihvertfall vært fuktig siden siste oppdatering. Og da har hodet begynt å tenke på andre ting enn montering av motor og aksling. Sånn som f.eks lading. Karsten, mannen bak Marinekompagniet/e-Torque, har planer om en 48 volts generator, 4-takt bensindrevet, og med vannkjølt eksos. jeg vet ikke pris enda, men det blir muligens neste investering. Jeg har 220 volts lader til 48 volt som jeg kan bruke med landstrøm. men jeg vil jo ikke ligge med landstrøm nødvendigvis. For jeg liker ikke så godt å ligge i gjestehavn når jeg er på tur.

 

Så ladingen på tur må skje med regenerering eller solcelle/vindkraft. Efoy eller generator er også en mulighet, men jeg kjøper ikke det med en gang.

 

Bare for å leke meg, har jeg bestilt en 12-48 volt 144W omformer, og en 48-12volt 240W omformer på ebay. Er usikker på om noen av dem er brukbare, men det var ikke mange kronene. er utgangsspenningen på 12-48volt regulert til 48 volt, så er den ikke brukendes til noe. Jeg regner egentlig ikke med å kunne bruke den, men den kostet så lite. 48-12volt kan brukes, men vet ikke helt om jeg stoler på en billig omformer. Støy kan sikkert være et problem. og sikkert varme også.

men jeg hadde tenkt å test følgende:

 

Jeg kobler 12-48 volt til et batteri, og ser hva den evt gir ut. Gir den 48 volt, så er den ubrukelig, gir den mere, så går jeg videre.

får jeg over 48 volt, vil jeg forsøke å koble et solcellepanel direkte på 12-volt inngangen, den skal takle 10-18 volt inn, tror jeg det er. Får jeg mer enn 48 volt ut, så kan det hende at jeg kobler på 4 batterier i serie. Så vil jeg se hvilken vei strømmen går.

Kanskje jeg må ha en solcelleregulator (PWM?), og bruke 12 volt fra 48-12volt inn på batterisiden, og 12-48volt  på lastsiden ? Jeg tror ikke det heller vil fungere, men jeg kan jo forsøke.

Eller hva om jeg tar ett 5. batteri ? og fortsatt bruker PWM-regulatorern, og 12-48volt på lastutgangen ?

 

Så fant jeg et nytt produkt, spenningsutjevner,  på finn.no: http://www.finn.no/64450161

Leser jeg reklamen rett, så skal den sørge for å balansere 2 batterier. Jeg må ha 3 stykk for å kunne balansere 4 batterier. Jeg har uansett tenkt å teste en sånn løsning. jeg fant tilsvarende produkt på ebay.de, men de vil ikke selge til  Norge. Så da ble det å lete på alibaba, og senere aliexpress. Bestillte 3 stykk, så ser vi om det kommer.

De 4 batteriene som jeg har stående, er ihvertfall 3 forskjellige batterier, og alle er i varierende grad kasserte, så det blir en grei test. 

 

Men om de spenningsutjevneren, om jeg leser rett, klarer å ta spenning fra ett batteri i banken, over på et andre lenger ned eller opp i banken, vil jeg da kunne koble til solcellepanel på ett av batteriene ? Eller vil alt da bli ødelagt ? Evt vil jeg kunne koble flere panel til hvert sitt batteri, så tar spenningsutjevneren seg av resten ? Med ett panel på hvert sitt batteri, vil jeg nok uansett ødelegge muligheten for å overvåke bankens kapasitet. Mulig det vil fungere med bare ett panel, så lenge panelet og banken har felles jord.

 

Jeg tror jeg uansett ender opp med en Genasun 48volt boost MPPT-kontroller på sikt. Og en vindmølle. om den blir 12 eller 48 volt, vet jeg ikke enda. Så får jeg tenke på om jeg skal ha en egen forbruksbank.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Interresant prosjekt, men denne 'spenningsutjevneren' er jeg mer usikker på..  den er nok mest til fintrimming ved laang vedlikeholdslading/standby(eks. solcellebank når man ikke er på hytta el.l.), og takler opptil 2A utjevningsstrøm. TIl syklisk drift vil den mulig ikke gi noe målbar eller merkbar gevinst. 

Har du regnet litt på hvor stor batteribank du bør ha for å få en 5-6 timers eldrift? 48v/6-800Ah muligens?

 

Har 2x225Ah gel i båten nå til en vanlig forbruksbank, disse veier rundt 75kg/stk., 12 slike ville gi 48v/675Ah på et dørkareal på ca.120x200cm (~2,5 standard europaller..)

Mulig holde øynene åpne for en bank fra en elbil med LiFePo batterier, ála prosjektene til offpist her inne? -Vekt og størrelse ikke minst, blir jo mye redusert ift. konvensjonelle batterier, men krever jo BMS(batterimonitor/lader) som passer til og litt mer sikring og kunnskap om installasjonsmåten.

Link to post
Share on other sites

Planen er etterhvert 4x90 Ah AGM-batteri. Erfaring fra andre sier

 


For a real-life example of range, with new AGM lead acid batteries (90 ah) I motored at 4knts for over six hrs and switched over to my second bank (110 ah) at that point.

 

Så det blir nok 4 eller 8 AGM-batterier. Sitatet over er fra en kar som har en Ericsson 27, som må kunne sies å være i nærheten av en Alo28.

 

Men først blir det å leke med de 4 batteriene jeg har stående.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke svar fra svenskene, men fikk fra deres norske representant. Ba om pris på komplett løsning på motor og propell. Fikk pris på motor og kontrollboks. Kontrolleren, dvs jeg mener det var gass/girhendel, eller tilsvarende, var priset for seg. Prisen på motor, inkluderte landstrømssentral og lader og litt til. Propellaksel og hylsa/pakkboks fikk jeg ikke pris på. Hva slags lader og landstrømsenhet var heller ikke oppgitt. Etterhvert fikk jeg nærmere spesifikasjoner, men det hadde blitt ganske mye dyrere enn den løsningen jeg har valgt. Mener det var nærmere dobbelt pris. Kommunikasjonen var også dårlig.

 

Det er en kar som annonserer elektro på finn også, men han ga klart uttrykk for at han ikke kunne noe om båt, så han droppet jeg også. Men takket ham for ærlig svar.

 

Så fikk jeg vel svar fra 2 eller 3 leverandører til, blandet annet om Thoosa 5000.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Begynte å koble opp for å teste spenningsutjevnerne igår. 2 stk 70Ah batterier var toppet opp, ett 100Ah stod på lading, og ett 100Ah gjorde jeg ikke noe med. Det er noen uker siden det var tilkoblet batteriladeren. Alle batteriene er i utgangspunktet kasserte.

 

Koblet sammen de 2 på 70 Ah, og det som ikke var ladet. Så ble det ene 100Ah-batteriet ferdig, og jeg skulle koble det til. Jeg hadde plassert batteriene sånn at de stod relativt tett, de to 70 ah på den ene siden, og de to 100 på den andre. Klarte selvfølgelig å kortslutte de 2 på 70 Ah.

bilde

 

Dette batteriet blir nå kassert, var hos naboen og fant noen som var godt utladet. De ble toppet opp med vann, og står nå til lading.

 

Jeg målte spenningene før jeg koblet til spenningsutjevnerne. Siden dette egentlig er kasserte batterier, så er de ikke spesielt gode. De er alle såkalte vedlikeholdsfrie batterier.

Det som stod på lading var da kommet ned i 13,05 volt. Dette batteriet er det som står på 0-12 volt.

Det ene av de som ble kortsluttet var nede i 12,73 volt. Dette står på 12-24 volt.

Det som ikke var ladet var på 12,55 volt. Dette står på 24-36volt.

 

Koblet til 2 spenningsutjevnere, og det blinket på A-siden på begge to. dvs at det "øvre" batteriet hadde mer enn 20mv lavere spenning enn det nedre.

 

Lot batteriene stå til idag morges. Nå var spenning 12,57 på alle 3. Vil forsøke å koble til 12volt solcellepanel i helgen på batteriet som står som 0-12 volt.

Veggen på garasjen står ganske greit mot syd, så jeg vil tro at jeg kan få litt lading på lørdagen. Forhåpentligvis har jeg 4 batterier koblet til da.

Men først vil jeg måle spenningen når jeg kommer hjem idag. Regner med at spenningsutjevnerne trekker litt strøm.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Fikk 12-48 volt boost regulatoren fra Genasun i går, og koblet den opp i nattemørket.

 

Frem til nå har jeg koblet solcellepanelet direkte på ett batteri, og så har spenningsutjevnerne fordelt ladningen som kommer inn på de resterende 3 batteriene. Dvs først brukte jeg solcellepanelet direkte på ett batteri, men når jeg fant at det fikk nærmere 15 volt enn 14, så koblet jeg inn PWM-regulatoren.

 

Spenningen har vært rundt mellom 12,52 til 12,73 volt sånn jevnt over alle batteriene når jeg målt på morgen og kveld.

 

I går koblet jeg til Genasun kontrollen, og fikk de hjemem til å måle nå midt på dagen (sånn cirka) . Da var det 13,19 volt på alle 4 batteriene, og så målte voltmeteret 52,9 volt totalt.

 

 

 

I båten går det fremover også. måtte fjerne restene av noen gamle hjemmelagde motorfester før jeg kunne begynne å støpe fast mine nye.

bilde

Forsøkte først å bruke vinkelsliper for å ta bort det gamle i kontrollerte former. Noe  fikk jeg løs, men det ble for mye støv til å jobbe uten maske.

 

bilde

Prøvde meg med større vinkelsliper og flapdisc, og da ble det vei i vellinga. og litt mere støv. Men var ok å jobbe med maske

 

brukte denne masken: bilde

 

bilde

Her er jeg ferdig med feste på den ene siden, og det ligger godt med støv i båten.

 

Den store vinkelsliperen tok kvelden mens jeg jobbet på den andre siden, så der byttet jeg til den lille vinkelsliperen med denne raspen på

bilde

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Det kan være interessant, offpist, Hva slags batterier ? 

Hvor mye "er igjen" av batteripakken ?

 

Har sett at batteriene som står til lading hjemme ikke klarer å holde på spenningen som de blir tilført. I går kveld var det igjen spenningen igjen nede på 50.2 volt i pakken, dvs 0,2 volt høyere enn på morgenen igår, og normalt blir den tappet 0,2-0-3 volt i løpet av natten. Spenningen på enkelt batteriene var omtrent likt. Så jeg koblet bort spenningsjevnerne, for å se hvordan det da ble.

Idag morges var spenningen 12,7 på ett, 12,6 på to og 12,3 volt på det siste. normalt burde jeg kunne lagt sammen tallene, og fått totalen, men det stemmer ikke. Voltmeteret er sannsynligvis for unøyaktig. Men grovt sett burde totalen ligget på 50,2 volt, som er det samme som igår.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Dette er batteriene det er snakk om:  http://lithiumenergy.jp/en/products/

Jeg tar 200 kr pr celle.

 

Med 14 stk i serie har du en fin 48V batteripakke.

28 stk for 100AH 

42 stk for 150AH

56 stk for 200AH

70 stk for 250AH

84 stk for 300AH

Osv...

 

Dette er hentet fra el-biler som er kollisjonskadet.

Jeg kjører alltid kapasitets test og som regel ligger de rundt 90% av oppgitt verdi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...