Jump to content

Tafatt skal få ny elmotor og propellaksling


finnarne

Recommended Posts

Skulle sette fast akslingen igår, men sånn gikk det ikke. Trodde alt lå i kassa bak på bilen, men det gjorde det ikke. manglet strøm, dvs ledninger og vinkelsliper, og ...

På vei hjem fant jeg ut at jeg hadde et noe dårlig hjullager på bilen, så det ble bilfiks istedet.

 

Men fikk bygd ramme til å montere luke over forpiggen. 3 lag med Divynecell laminert med epoxy. Må pusse ned så det passer med kurven på hytta, men nå har jeg noe å pusse på
så det er mulig å få plassert en rett luke der.

bilde

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Dette er batteriene det er snakk om:  http://lithiumenergy.jp/en/products/

Jeg tar 200 kr pr celle.

 

Med 14 stk i serie har du en fin 48V batteripakke.

...

Dette er hentet fra el-biler som er kollisjonskadet.

Jeg kjører alltid kapasitets test og som regel ligger de rundt 90% av oppgitt verdi.

Jeg er skeptisk til å bruke Li-on-baterier som tror dette er, nede i en glassfiberbåt, hvor batteriene blir plassert så lavt som mulig. Både solcelleregulator og 220v-lader er lagd for blybatterier, dvs AGM eller bly/syre. Jeg tror heller ikke jeg har noe problemer med vekten foreløpig. Så jeg takker høflig nei til tilbudet, men har det i bakhodet.

 

Men om jeg forstår rett, så er dette batterier som ligger i kan utnyttes 20-90% , dvs at det er 70% av oppgitt Ah som kan benyttes. I motsetning til Blysyre og AGM som kan utbytte ca 50%. Jeg tipper batteriene som jeg tester på nå har ca 10% igjen, men de er jo bare et forsøk. Tipper jeg har et sted mellom 300 og 500Wh igjen på min batteribank. Tror jeg må ta en prat med Alternativ Energi, de holder jo til i nabolaget.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Så er det akslingen som må settes fast. Dvs akselhylsa.

bilde

Forhåpentligvis kan resten av akselhylsa settes fast imorgen

 

Tafatt har også manglet en fornuftig luke over forpiggen. Den gamle "basen" passet ikke med den luken som jeg hadde liggende. I en litt ivrig økt tidligere, dvs ifjor, så ble den gamle basen kappet bort. Jeg glemte at luka trengte en plan flate å ligge mot. Nå er jeg snart i mål der også.

bilde

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

ja, fordelen med Lithium er lang levetid og at man kan utnytte opp til 90% av tilgjengelig kapasitet.

Hurtig opplading er jo også et tema. Med en god lader kan man i teorien lade fra tom til full på en halvtime.

 

Sammen med en BMS er det også minst like sikkert som syre batterier.

 

Men jeg har forståelse for at det kan virke skummelt, og det er nok ikke for alle å begynne med en hjemmelaget Lithium batteri løsning.

Link to post
Share on other sites

Sitter å ser lit på et opplegg for å kjøre med litiumbatteri i en liten sjark. Men skal det bli noe fornuft ut av det må jeg ha ca 600V på batteribanken da trenger jeg jo ca 160 seller i serie. Ser for meg å ta ut en max effekt på ca 40 kw og ca 20 kw for økonomifart. Da vi jeg trekke ca 35A på økonomifart. Om båten skal kunne brukes en dag på sjøen 10t må jeg da ha tilgang på ca 350 At. jeg må da ha en batteribank på 400 At. Med de sellene100 At vil jeg da trenge 640 stk.  Total batterivekt blir da 1088 kg som slet ikke er så ille. Om jeg må betale kr 200 pr stk blir prisen Kr 128.000,-.

Bruker så en vanlig 8 polet industrimotor og et standard industrielt motordriv. Dette er forholdsvis billig 50 kw motor og motordriv kan jeg få tak i for ca kr 50.000,-

En vanlig lader til dette er jo en enkel sak men skal en balansere alle disse batteriene vil jo det bli et mareritt.

Noen som har gode ideer her?

Link to post
Share on other sites

Opprette egen tråd kanskje ?

Har du husket å dele de kjente (dvs diesel-)hester på 3,5 for å få elektriske hester ? Ikke spør meg hvorfor, men det står "over alt", og det passer med det det andre har erfart med sine elektriske installasjoner.

 

La inn eksempler på hg, siden det kom spørsmål om rekkevidde der, men her er formlene:

LWL: 21,61 fot

DISP : 3150kg/6945lbs

D/L= (vekt i tonn)/(LWL/100)^3

S/L =8,26/ (D/L)^0,311

knop = LWL^0,5 * (S/L)

HK =(vekt i lbs)/(10,665/knop)^3

Elektrisk HP tilsvarer 3,5 HP

 

Kort versjon, med 4x90Ah AGM-batterier, dvs 2,25 kwh tilgjengelig (45Ah * 50 volt)

6,5 knop, 41 minutter, 4,5 nautiske mil

4 knop, tett på 3 timer, og 12 nautiske mil

1 knop, 185 timer og nautiske mil

 

Andre har erfart 4 knop i 6 timer med båt av tilsvarende størrelse, og 90Ah på en 48volt (50volt) bank.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

"hg" er et annet forum, som noen her også frekventerer. Av en eller annen barnslig grunn er  det krangling mellom forumene, og dermed er det ikke lov å lenke til tråden herfra.

Litt forskjellig takhøyde på de 2, og litt forskjellig profil.

 

Faktoren på 3,5 er nevnt her: http://forum.woodenboat.com/showthread.php?2329-HP-for-hull-speed-formula&p=541110#post541110

og formlene jeg har brukt finner du her: http://www.boatdesign.net/forums/boat-design/how-much-power-displacement-hull-35753.html#post425052

 

Faktoren på 3,5 innbilte jeg hadde noe med girkasse og overføring å gjøre, men leser endel steder at det har med at diesel/bensin måles ved max, mens elektrisk måles ved snitt, eller noe slikt. Samt at momentet på en elektrisk er størst fra null, men det på en diesel/bensindrevet er litt opp på turtallsskalaen.

 

Om det samme gjelder en elektrisk påhenger er jeg usikker på, eller om det er omregnet til hva den tilsvarer.

Normalt måles en elektromotor i kw, og diesel/bensin i HK.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Mye rare teorier her. Men det er nokk slik at trenger en 20 kW for å dytte en 30 fots sjark frem i 7 kn så trenger en det enten motoren er elektrisk eller ikke.

En propell er en kvadratisk last for motoren enten den er elektrisk eller ikke momentet som trenger for å dra den rundt på lav hastighet er svært lite. Hvilke momentegenskaper en elektromotor eventuelt kan ha kommer ikke på noen måte til noen nytte her. For å si det slik en trenger ikke en DTC omformer med Encoder til et propellanlegg.

Link to post
Share on other sites

Igjen Bårdp, jeg foreslår du lager en egen tråd. Så skal jeg helle oppdatere denne tråden når min båt, som denne tråden omhandler kommer på sjøen.

 

Jeg trodde også at hk var lik uansett om de kommer fra en dieselmotor eller en elektrisk motor. I praksis viser det seg å ikke stemme. I mitt hode, og ved bruk av en faktor på 3,5, så kommer en båt med en 90 Ah batteri bare halvparten så langt som det brukere av elektrisk motor rapporterer.

 

Ser du her, er det en som har gjort det med en Nidelv24: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10214.msg142415.html#msg142415

 

700watt ved en fart på 5 knop. Ifølge formelen som jeg har funnet, så burde den da brukt 970 watt.

Tar jeg en vilkårlig sjark på 30 fot på finn: http://finn.no/64576745, så er den oppgitt til å ha 48 hk motor, og toppfart på 8 knop.

Ifølge formelen "min" vil den klare det på 26 hester, men tror også jeg ville hatt 50% reserve i en motorbåt.

Og den trenger 19 Dieselhester for å klare 7 knop, eller 4 kw med en elektrisk motor.

 

Jeg skjønner det ikke jeg heller, men det blir morsomt å se på teori og praksis.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Akselyhylse og aksling på plass. Nå er det kun småting som gjenstår før sjøsetting neste tirsdag.

Satser på å flytte batteripakke i båten på mandagskvelden.

 

Idag ble 3 stykk 30 watts solcellepaneler levert. Tror de kan vente med å bli montert til etter at båten er på vannet. jeg er usikker på om jeg skal paralellkoble dem, eller om de skal seriekobles. Regulatoren har en begrensning på 8 amp inngående, men kan ta opptil 63 volt. Det står at den skal klare å lade fra allerede 5 volt, så det blir nok å forsøke parallellkobling i første omgang. Panelene kan levere max 1,7 amp, så det skal være innenfor.

 

Fikk gjort litt til i helgen, innimellom radiatorbytte på en bil, og en slange som hoppet av mellom automatkasse og oljekjøler på en annen.

 

bilde

Akselyhylse er på plass, og ferdig stoffet.

 

bilde

Basen til luka over forpiggen er satt fast, tilpasset, og ble sparklet etter dette bildet ble tatt.

 

bilde

I cockpiten var det noen lurvete luker når vi overtok båten. Lenge var det planer om å lage nye, men det ble det aldri noe av, før nå. Det gjenstår litt før de kan brukes, men regner med å ha de klare før båten sjøsettes.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

bilde

Sånn, da er Tafatt tilbake på plassen sin. Ser ut til at akselhylse er tett, Motor virker, selv om jeg bare har kjørt "i fortøyningen" foreløpig. Vil ha med meg påhengeren som sikkerhet første turen, så jeg får se om jeg får tatt turen i helgen. Må også koble opp litt mere, og kjøpe noen batteribokser. Nå står batteriene side om side. De skal etterhvert plasseres over akslingen, men jeg må gjøre litt jobb der.

 

Jeg har heller ikke fått koblet opp landstrøm, solceller eller batterimonitor. Så det er litt jobb igjen før alt er klart.

 

Dekk og overbygg skal få et par strøk med Biltema to-komponent til våren. Mulig det blir litt epoxyprimer rundt luka over forpiggen før den tid, bar for syns skyld.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Driver å rydder og støvsuger i båten. Og lager luker til cockpiten.

 

Fikk kastet 2 søppelsekker som har ligget i båten en stund, Og fyllt en støvsugerpose med slipestøv. Nå er det snart klart for å vaske ned båten innvendig, sånn at det går an å bevege seg der uten at alt tøy blir hvitt av slipestøv.

 

Fant også at det manglet en dreneringslange fra luka i benken på styrbord side.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Første testtur er unnagjort. Å kalle det for lydløs fremdrift er å ta litt hardt i, men videosnutten ble jo stille, siden iphone valgte å slå av mikrofonen under opptaket.

 

Hadde med meg den gamle 5hesters yamahaen som en sikkerhet, men den trengte jeg ikke bruke. Valgte allikavel å ha den igang bak der, det er en stund siden den har vært i drift.

 

Når jeg startet målte jeg 50,5 volt på batteribanken, etter den korte turen så var jeg nede i 49,5 volt. Regner med at spenningen har tatt seg litt opp igjen når jeg kommer ned i båten nå senere ikveld.

 

Har fortsatt ikke fått koblet opp noe lading i båten.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Toppfarten ble ikke testet. Det var flere grunner til det.

 

Jeg hadde ikke spesielt godt oppladede batterier, og ønsket å ta det rolig så jeg kunne gå både inn og ut for motor.

Det er første tur etter at jeg har montert akselhylse og motor. Jeg bør forsterke endel rundt motorfester før jeg belaster fullt.

Jeg oppdaget at motor må heves litt, nå henger akslingen litt i pakkboksen. ikke mye, men nok til at jeg ville ta det med ro.

 

Var nede igjen i går kveld og målte spenningen på batteriene. Da var de kommet opp i 49,8-49,9 volt.

Nå skal det være brukbart vær, dvs ikke nedbør, og passe med vind, så jeg håper å få gjort litt mere med forsterkninger rundt motoren før neste helg. Jeg må også få koblet strøm mere permanent,  koblet opp landstrøm og gjort klart til solceller nede i båten. Regner ikke med å pakke den inn før på nyåret.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut til at jeg har fått kjøpt 3 pent brukte 80Ah batterier, og kommer vel til å kjøpe et siste også(nytt), så da er det håp om at det er litt bedre "batterihelse" snart.

 

Har jobbet med luker til cockpit, så nå virker det som om Tafatt er tett. Det passer forsåvidt greit, det sies at det går mot vinter, og da kanvi sikkert forvente endel nedbør :)

 

Fikk endelig sjekket at det "nye" seilet jeg kjøpte i mars i fjor passet. Tror det kan bli bra.

Hadde i den forbindelse en opptelling i boden med seil idag. Tror jeg kom til 5 forseil (med kroker) til Tafatt,  3 storseil til Tafatt, i tillegg til det "nye", og ett storseil og ett forseil til Tabita. Kanskje på tide å kvitte seg med noen.

 

Det er godt det er lenge til våren, ser at jeg har endel å pusle med fremover.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Har klart å begynne å å rote i båten.  Fant ut jeg måtte få en oversikt over hvor mye plass duppeditter vil ta.

 

bilde

 

Det kommer noen bokser til.

Pr nå er det

- stikk for landstrøm

- Solcellekontroller, Genasun boost 12-48 volt som foreløpig får strøm fra ett 20watts panel.

- 48 volts lader for 220 volt.

- 48-12 volt konverter som kan levere 35A til vanlige forbrukere, blir koblet etter hovedstrømsbryter

- boks med batterimonitor.

 

Det som ihvertfall kommer er

- spenningsutjevnere for batterier. Med forskjellige (alder på) batterier, regner jeg med at det vil forlenge livslengden til batteribanken. Men må ha mulighet for å koble de fra, siden de forbruker endel strøm.

- Voltmeter som kan måle de individuelle batteriene. Er usikker på om det blir en bryter og 4 voltmetre, eller om det blir ett voltmeter og 4 brytere. (eller i verste fall 4 av hver)

- 48-12volt konverter til utstyr som skal ha backup-spenning (eller som skal ha kontinuerlig strøm, som lensepumpe)

 

 

Må også gjøre en jobb med å tette luka over forpiggen, og dreggluka fremme. Og dreggluka bak også. Godt det er meldt bedre vær fremover.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det har stått stille her. Skulle til å støpe forsterkning til motorfestet, men det kom mere nedbør. Ikke så mye regn til og begynne med, men nok til at det ble fuktig. Totalt så kom det vel 150-200mm nedbør i november og desember. Båten var i utgangpunktet tett, bortsett fra ett 4 (eller 5) steder.

Det kommer inn litt vann gjennom drekkluka fremme. Og litt vann gjennom dreggluka bak. Men det er/var ikke noe problem. Og så kom det litt gjennom luka over forpiggen. Der mener jeg det er tett nå.

Men det kom inn ganske mye gjennom dreneringen av sittebrønnen. Der var det noen dårlige overganger, og dårlige pakninger. Det når det kom inn nok der, begynte det å renn forover, og ned mot der jeg skulle støpe/forsterke motorfestene.

Så for å fikse på dette, og for å få mindre fuktighet, satte jeg opp presenninger langs bommen og ned på sidene. Men jeg måtte få mere fester når det begynte å blåse. Så jeg monterte føtter til rekkestøtter. Det har jo vært planen å montere lenge, men Nå ble det behov. Men jeg hadde ikke riktige bolter, så det ble brukt det som jeg hadde tilgjengelig. Plateskruer. Føttene satt godt, men det gikk litt før jeg fikk tak i riktige bolter. Og det var ingen tetning/fugemasse langs boltene.

Det tok en stund før jeg skjønte hvorfor det plutselig kom så mye mere vann inn i båẗen.

Når jeg endelig fikk byttet bolter på rekkestøtteføttene, og tettet rundt dem, så var det jul.

Så ble det kaldt.

Foreløpig plan er nå å støpe så snart det blir mildt nok. Jeg har et håp om neste helg.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Fremgang med små skritt

Litt mere som skal ryddes, test av Sprayhood og litt kobling av strøm.

 

Gammelt Ræl ut

bilde

 

Annet gammelt (ikke Ræl) testmonteres

bilde

 

Ryddig bryterpanel

bilde

monteres på fornuftig sted

bilde

 

Kobles med konvertere

bilde

før brytere testes

bilde

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      97 109
×
×
  • Create New...